InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bevallen met een Keizersnede

Bevallen met een Keizersnede

Wanneer een normale bevalling niet mogelijk is, wat door verschillende oorzaken kan zijn, besluit de arts tot een keizersnede. Maar hoe gaat dit te werk? En wat zijn de gevolgen voor moeder en kind?

Wat is een Keizersnede?

De latijnse naam voor de Keizersnede is sectio caesarea. Dit is de meest uitgevoerde operatie over de wereld. Wanneer een baby niet op de natuurlijke weg geboren kan worden, wordt door middel van een snee via de buikwand, de baby operatief te wereld geholpen. Deze snede werd vroeger verticaal gelegd, maar tegenwoordig horizontaal zodat met het litteken onder de lingerie kan verbergen. De naam "Keizersnede" is ontstaan omdat vroeger de keizerinnen deze bevalling deden. Men dacht dat ze daardoor weer sneller in vorm waren en zo "heel" bleven. Tegenwoordig heeft men liever een natuurlijke bevalling, omdat dit zowel voor de moeder als voor de baby een lichamelijk gezondere en minder risicovolle manier is.

Wat kunnen redenen zijn voor een keizersnede?

Er zijn verschillende redenen op te noemen waarom men kiest voor een keizersnede. Allereerst voorop gesteld dat in Nederland en Belgie niet zomaar gekozen kan worden. Iedereen word in principe geacht op de natuurlijke manier te bevallen, alleen wanneer blijkt dat dit niet zonder risico voor de moeder en/of baby kan, wordt besloten tot een keizersnede.

Enkele voorbeelden:
  • De baby is in verhouding te groot om via het geboortekanaal en de bekken te passeren. Enkel wanneer andere kunstverlossingen, zoals bijvoorbeeld de tang, ook niet hebben geholpen.
  • Wanneer de moeder lijdt aan HIV, wordt voor het risico van besmetting, een keizersnede uitgevoerd.
  • Wanneer de moeder al eerdere Keizersnede`s gehad heeft, de buikwand hierdoor verzwakt is en en kans is op scheuren van het oude litteken, wordt gekozen voor een keizersnede.
  • Meerlingzwangerschappen, wanneer de baby`s ongunstig liggen.
  • Spoedkeizersnede, wanneer er tijdens de bevalling complicaties optreden.

Eventuele complicaties.

Zoals bij iedere operatie, zijn er bij een Keizersnede ook een aantal complicaties die zich kunnen voordoen. Het is niet een lichte operatie, de vrouw moet hierna tijd nemen om te herstellen van de operatie en de wonde.

Voorbeelden van complicaties zijn:
  • Problemen met de blaas tijdens de operatie
  • Bloedverlies, waardoor transfusie nodig kan zijn
  • problemen met de darmen
  • Infectie van de wonde
  • Infectie van de baarmoeder
  • Trombose

Gelukkig komt diet niet zo vaak voor. De technieken en kennis zijn veel verbeterd door de jaren heen. Heeft een vrouw eenmaal een keizersnede gehad, moet zij bij iedere bevalling voortaan onder behandeling van een gynaecoloog en in het ziekenhuis bevallen. Dit is nodig omdat de buikwand weker is geworden en er kans bestaat op scheuren tijdens de weeen.
© 2008 - 2018 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De bevalling via keizersnedeDe bevalling via keizersnedeDe bevalling via keizersnede kan zowel gepland als ongepland zijn. Ze kan plaatsvinden via plaatselijke of volledige ver…
Informatie rondom de bevalling: de keizersnedeInformatie rondom de bevalling: de keizersnedeOngeveer twintig procent van alle bevallingen gaat via een keizersnede. Er lijken steeds meer vrouwen te bevallen met ee…
Als de baby in stuit ligtBij ongeveer 3-4% van de zwangerschappen ligt de baby aan het einde van de zwangerschap in een stuitligging. Hoe komt he…
De verschillende manieren van bevallenDe verschillende manieren van bevallenVroeger keek men er even hard naar uit, naar dat kleine warme hummeltje. Toen had men de keuze niet, hoe men wou bevalle…
Bevallen met Epidurale of Spinale verdovingDe negen maanden zwangerschap zijn bijna voorbij. Tijd om na te denken over de voorbereiding van de bevalling. Bevallen…
Bronnen en referenties
  • Met dank aan: Dhr. Nolting die mijn oudste zoon het leven heeft gered zwangerschapspagina lotgenoten Ziekenhuis Heusden

Reageer op het artikel "Bevallen met een Keizersnede"

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 13-02-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!