InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Morning-aftermethoden

Morning-aftermethoden

De beste manier op zwangerschap te voorkomen is de pil en het condoom gecombineerd gebruiken. Zo ben je beschermd tegen zwangerschap én een soa. Maar met het gebruik van anticonceptiemiddelen kan altijd is mis gaan. Je kunt bijvoorbeeld de pil vergeten of het condoom kan scheuren. Gelukkig zijn er nog noodoplossingen de zogenaamde morning-aftermethoden.

Wanneer zijn de noodoplossingen nodig?

  1. Als je de pil bent vergeten in te nemen in de eerste week van de pilstrip, daarvoor is er een normale stopweek geweest en er heeft geslachtsgemeenschap plaatsgevonden zonder aanvullende bescherming in de 7 dagen voorafgaand aan het vergeten van de pil, ook al is dit in de stopweek geweest.
  2. Als er tijdens vruchtbare dagen geen anticonceptie is gebruikt
  3. Als er tijdens vruchtbare dagen een condoomongeval heeft plaatsgevonden:
    • Het condoom is afgegleden en wordt later in de vagina teruggevonden
    • Het condoom is gescheurd

Kans op zwangerschap?

Wanneer tijdens vruchtbare dagen gevreeën is zonder bescherming, ligt de kans op zwangerschap tussen de 10% en 30%. Dit is afhankelijk van de eisprong en de overlevingsduur van de zaadcellen.

Morning-after methoden

Morning-afterpil

De morning-afterpil wordt ook wel de noodpil genoemd. Dit is geen normaal voorbehoedsmiddel omdat het minder betrouwbaar is dan andere. Daarom wordt het alleen in noodsituaties gebruikt.

De morning-afterpil bevat het hormoon levonorgestrel, dit zit ook in “de pil” en lijkt erg op de hormonen van een vrouw.
Door dit hormoon wordt de eisprong bij de vrouw uitgesteld. Zo is het niet mogelijk om zwanger te worden, omdat er geen eitje is. Als de eisprong al heeft plaatsgevonden tussen het vrijen en het slikken van de morning-afterpil, kun je alsnog zwanger raken. De morning-afterpil werkt namelijk niet meer als het eitje al bevrucht is.

Je moet de morning-afterpil zo snel mogelijk na de onbeschermde seks innemen. De betrouwbaarheid is dan het grootst.
De morning-afterpil is zonder recept te kopen bij de apotheek of drogist.

Morning-afterspiraal

Dit spiraal kan geplaatst worden tot 5 dagen na de onbeschermde seks. Het voorkomt innesteling van een bevruchte eicel in de baarmoeder. Dit is heel betrouwbaar en het spiraaltje kan als anticonceptiemiddel blijven zitten. Hiervoor moet je wel bij de huisarts een afspraak maken.

Bijwerkingen

De morning-afterpil kan je misselijk maken. Als het voorkomt dat je binnen 3 uur na het innemen van de morning-afterpil moet overgeven, hebben de hormonen waarschijnlijk niet gewerkt. Je moet dan zo snel mogelijk opnieuw de morning-afterpil innemen.

Ook kan het zijn dat je menstruatie later of eerder plaats vind. Wanneer je lichter of helemaal niet ongesteld wordt is het verstandig om na drie weken een zwangerschapstest te doen. Tussen het innemen van de morning-afterpil en je volgende menstruatie ben je onbeschermd en moet je een ander voorbehoedsmiddel gebruiken.

Het spiraaltje heeft niet veel bijwerkingen en is extra handig omdat het later gewoon gebruikt kan worden als anticonceptiemiddel.
© 2008 - 2019 Kimmy-tje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Morning-afterpilMorning-afterpilDe morning-afterpil wordt gebruikt na onveilige gemeenschap, wanneer men bang is voor een zwangerschap. Bij juist gebrui…
Abortus en alternatievenAbortus; er zijn meer vrouwen die ermee te maken krijgen dan men vaak denkt. Veel mensen zijn uit ptincipe tegen abortus…
De anticonceptiepil vergeten, wat nu?De anticonceptiepil is een pil die voorkomt dat je ongewenst zwanger wordt. Het komt weleens voor dat je de pil vergeet.…
De morning-afterpilDe morning-afterpilDe morning-afterpil is niet als vervanging te bezien van de normale anticonceptiepil, maar is een noodmaatregel. Deze pi…
Pil vergeten en morningafterpilPil vergeten en morningafterpilEen pil wordt als vergeten beschouwd als deze meer als 12 uur te laat is ingenomen. Bij het vergeten van één pil is de k…

Reageer op het artikel "Morning-aftermethoden"

Infoteur: Kimmy-tje
Gepubliceerd: 08-10-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!