InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De koortslip, hoe kom je er vanaf?

De koortslip, hoe kom je er vanaf?

De koortslip, hoe kom je er vanaf? Het is vervelend, maar eenmaal een koortslip dan kom je er in principe niet meer vanaf. De koortslip kan ieder moment weer de kop op steken, maar "slaat meestal pas toe" als je minder weerstand hebt, je geestelijk slapjes voelt etc. Maar welk moment het ook is, het komt nooit gelegen. Wat kan je er tegen doen?

Wat is een koortslip?

Een koortslip is een infectie door het herpes simplexvirus, meestal type HSV-1 en soms HSV-2. De koortslip is uiterst besmettelijk en de kans is groot dat als je deze van iemand “meegekregen” hebt, bijvoorbeeld met zoenen.

Hoe herken je een koortslip?

In het begin krijg je een tintelend, brandend gevoel op de lip of op de rand van je lip. Dit resulteert in een blaasje, wat een soort zweertje wordt. Het ziet er niet fraai uit en duurt al snel een week of iets meer. Het kan ook effect hebben op je algehele gemoedsrust in de zin van lusteloosheid en vermoeidheid. Over het algemeen niet in ernstige mate, maar voldoende om het wel als zodanig te ervaren.

Als de koortslip letterlijk en figuurlijk de kop op steekt is deze zeer besmettelijk en enige vorm van oraal contact moet dus vermeden worden. Temeer het in een enkel geval ook genitale herpes kan veroorzaken.

Wat kan je aan een koortslip doen of deze voorkomen?

Honderdprocent voorkomen dat je het virus oploopt is een illusie, maar je kunt er wel wat aan doen om het zoveel mogelijk uit te sluiten. De infectie gaat via het directe contact met de huid en over het algemeen zal iemand die er last van heeft en met een uitbraak zit, dit ook aangeven en daarmee huidcontact vermijden. Alert zijn bij oneffenheden zoals op de huid, zoals eerder omschreven, (voordat je iemand zoent of anderszins het gezicht raakt) is een begin.

Voor baby’s is het echter nog belangrijker, want een infectie kan erg gevaarlijk zijn. Ook hiervoor geldt dat mensen die er regelmatig last van hebben, enige terughoudendheid moeten en zullen betrachten bij het kussen en knuffelen van baby’s.

Voel je de koortslip opkomen gebruik dan een zinkzalf, deze zalf voorkomt dat er een blaasje ontstaat. De preparaten die aangeven dat de koortslip niet eens meer de kop op kan steken zijn gestoeld op het gegeven dat het beschermt tegen zonlicht. De zalf gaat de herpes virus cellen als het ware te lijf en er kunnen geen gezonde cellen meer aangetast worden. Wetenschappelijk is het echter nog niet aangetoond.

Huis-tuin-keuken middeltjes

  • Er is ook een simpele methode die de opkomende koortslip kan terugdringen, nl. een eenvoudig ijsblokje. Wrijf gedurende enkele dagen (een paar keer per dag) met een ijsblokje over de plaats waar de koortslip dreigt op te komen en de koortslip zal zich op dat moment niet verder ontwikkelen.
  • Na het eerste gevoel van een opkomende koortslip wat tandpasta op de plaats smeren (niet te dik), even laten zitten, goed schoonmaken en opnieuw een laagje tandpasta erop.
  • Bij het opkomen van de koortslip wat bloemsuiker er op smeren (droogt in) of wat honing.
  • De opkomende koortslip kan ook met wat betadinezalf ingesmeerd worden.
  • Tenslotte kan alcohol bij de opkomende koortslip nog een rol spelen, enkele malen per dag voorzichtig met een watje erop deppen.

Het virus geheel kwijt raken is nog niet aangetoond, ook al zijn er genoeg mensen die er na besmetting nauwelijks nog last van hebben. Alles bij elkaar is de koortslip dus mogelijk lastig, maar niet ernstig en er zijn voldoende middeltjes om deze snel te kop in te drukken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – Koortslip (herpes)Vele mensen weten hoe het voelt en hoe het er uit ziet; een koortslip. Als je er eenmaal één hebt gehad is de kans groot…
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Wat te doen met een koortslipEen branderig en zurend gevoel ergens op de lip. Vaak het slechte en weinig plezierige voorteken van een aankomende koor…
Hoe kan een koortslip worden behandeld?Hoe kan een koortslip worden behandeld?Heeft u een koortslip dan is dat een duidelijke aanwijzing dat u een herpes virus heeft opgelopen. Een koortslip is een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De koortslip, hoe kom je er vanaf?"

Reacties

Hannah, 25-12-2013 17:17 #4
Ik voelde vanmorgen een koortslip opkomen, dus ik heb er eerst koortslip créme opgedaan, en toen hij na een paar uur niet gelijk weg was getrokken heb ik er tandpasta opgesmeerd, omdat ik op internet heb gelezen dat dat helpt. Het tintelt ontzettend nu, maar ik heb wel het idee dat het werkt… Reactie infoteur, 26-12-2013
Tandpasta droogt uit, dus dat kan wel kloppen. Wordt bij gewone puistjes ook vaak toegepast. Veelvuldig gebruik is niet goed voor de huid. Maar dat zal duidelijk zijn!

Marsrader (infoteur), 22-12-2013 12:01 #3
Ooit heb ik in een folder in een natuurwinkel ongeveer het volgende gelezen: een koortslip kan je voorkomen en verminderen door inname van L-Lycine. en het vermijden van Arganine. Lycine schijnt in zuivelproducten (melk, kaas, boter, etc.) voor te komen, en in Avocado. Je kan het ook in een potje kopen en een pil per dag nemen als je de koortslip voelt opkomen. Arganine zit in ui, granen, champignons en chocolade. Dus eet dat niet of heel veel minder tijdens een koortslip. Het werkt, de periode is veel korter. Voorzichtig smeren met tubetje tegen koortslip helpt ook en heel voorzichtig een keer droogdeppen met een schoon wc papiertje om het te virus extra uit te drogen helpt ook. let vooral op de afwas. de glazen waar jij van gedronken hebt zijn in aanraking met je lip geweest… Voorkom besmetting bij jezelf op andere plekken (aanraking bij je ogen!) en bij anderen. was daarom heet af met wat zeepsop.

Ayla, 10-12-2012 17:25 #2
Ik heb op me boven lip aan de binnenkant een soort blaar/kortslip en het wordt steeds groter en groter en krijg nou ook wat op me onderlip aan de buitenkant. Wat kan ik er het best mee doen? Help het brand namelijk ook en kan niet eten, dus val elke dag behoorlijk af heb er nou 1 week last van!

Alvast bedankt
Gr ayla Reactie infoteur, 11-12-2012
In dit geval zou ik de huisarts opzoeken en niet zelfs gaan lopen dokteren.

Rilana van Dreumel, 10-10-2009 23:28 #1
Ik heb mijn hele leven al last van koortslippen, ze blijven ook zo gemiddeld 3 weken hangen. ik slik sinds 2 jaar L-Lysine, dagelijks zo'n tablet en de koortslip blijft zo goed als weg. en dat terwijl ik maar naar n vreemd iemand hoef te kijken en mijn lip zit weer vol. dit kan ik nergens terug vinden als je zoekt op herpes ed. misschien een goede tip voor de mensen die er ook zo veel last van hebben en er graag een oplossing voor willen. de tabletten zijn te bestellen bij de meeste apotheken of verkrijgbaar bij de DA drogisterijen.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 22-11-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!