InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voetschimmel: Oorzaak, behandeling, voorkomen

Voetschimmel: Oorzaak, behandeling, voorkomen

Voetschimmel: Oorzaak, behandeling, voorkomen Voetschimmel is een vervelende kwaal, die veel mensen wel eens overkomt, ook jonge kinderen. Je loopt voetschimmel vaak op door met blote voeten in openbare vochtige ruimtes te lopen. Om die reden wordt het in de volksmond wel zwemmerseczeem genoemd. Met eczeem heeft het echter niets te maken. Voornaamste klachten bij voetschimmel zijn roodheid en kloofjes , die zorgen voor veel jeuk en pijnlijk kunnen zijn. Je kunt zelf veel doen om voetschimmel te voorkomen.

Klachten bij voetschimmel

Schimmels groeien in de bovenste lagen van de huid, en kunnen daardoor meestal niet echt kwaad maar zorgen wel voor vervelende klachten aan de huid van de voeten (vooral tussen de tenen), aan de teennagels en ze kunnen de haren op de voet aantasten, waarna deze verkleuren.
Zichtbare symptomen zijn dan;
  • Roodheid van de huid
  • Blaasjes op de huid
  • Losse velletjes
  • Kloofjes (Deze vier klachten kunnen leiden tot pijn en jeuk).
  • Dikke, brosse nagels, die een gele verkleuring krijgen
  • Verkleuring van de haren

Wat zijn schimmels en hoe krijg je er last van?

Schimmels zijn kleine plantjes, die je alleen zichtbaar kunt maken met behulp van een microscoop. Ze hebben een voorkeur voor vochtige leefomstandigheden. Zodoende komen ze vooral in doucheruimten en zwembaden overvloedig voor. Zolang je huid gezond is en je weerstand goed, kunnen ze niet veel kwaad, je huid heeft normaal gesproken een hard en droog bovenlaagje wat de schimmels tegenhoudt. Maar in natte ruimten of als je langdurig zweetvoeten hebt, wordt de huid doordringbaar voor de schimmels. Bij enkele ziekten, bv bij suikerziekte, wordt de afweer van het lichaam zo zwak, dat schimmels dieper in de huidlagen kunnen doordringen en infecties kunnen veroorzaken. Voor mensen met zulke problemen is voorkomen van voetschimmel dus extra van belang.

Manieren om voetschimmel zoveel mogelijk te voorkomen

  • Draag leren schoenen, of open schoenen en doe ze zo vaak mogelijk uit.
  • Laat sportschoenen na gebruik goed drogen.
  • Trek iedere dag schone sokken aan en draag het liefst wollen of katoenen sokken.
  • Was dagelijks de voeten, maar gebruik bij voorkeur geen zeep.
  • Droog voeten goed af en vergeet daarbij vooral de plekken tussen de tenen niet.
  • Draag in vochtige ruimten slippers.

Behandeling voetschimmel

  • Breng schimmeldodende crème dun aan op de aangedane plekken en er ruim omheen.
  • Jodium waar 10 % povidonjood in verwerkt zit, werkt ook schimmeldodend. Smeer de aangedane plekken er mee in en laat het opdrogen voor je sokken aantrekt.
Deze middeltjes zijn vrij verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Nadat de klachten verdwenen zijn, moet je nog een flinke week doorgaan met de middeltjes, zodat alle sporen gedood worden.

Redenen om naar de huisarts te gaan

  • Als de huid rond de voetschimmel warm, rood en pijnlijk wordt.
  • Als na alle maatregelen de klachten na drie weken nog onveranderd zijn.
  • Bij uitbreiding van velletjes, kloofjes en blaasjes naar andere delen van het lichaam.
  • Voorzichtigheid is ook geboden in geval van suikerziekte of andere ziekten met een verminderde weerstand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel, ook wel zwemmerseczeem genoemd, is een schimmelinfectie van de voeten. Naar schatting lijdt 10% van de Ned…
Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?Strikt genomen is zwemmerseczeem is geen echt eczeem maar een schimmelinfectie, beter bekend als de zogenaamde voetschim…
Zwemmerseczeem oorzaken, symptomen en behandelingZwemmerseczeem (tinea pedis, voetschimmel) wordt veroorzaakt door een schimmel. De schimmel groeit in een warme vochtige…
Voetschimmel is een hardnekkige kwaalVoetschimmel is een hardnekkige kwaalVoetschimmel wordt ook wel zwemmerseczeem genoemd, omdat veel mensen met de schimmel besmet raken als ze in een zwembad…
Last van voetschimmel?Last van voetschimmel?Voetschimmel is een vervelende kwaal die je snel kan oplopen in bijvoorbeeld zwembaden etc. Gelukkig is deze kwaal goed…
Bronnen en referenties
  • Folder huisarts over voetschimmel

Reageer op het artikel "Voetschimmel: Oorzaak, behandeling, voorkomen"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 03-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!