InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voetschimmel is een hardnekkige kwaal

Voetschimmel is een hardnekkige kwaal

Voetschimmel is een hardnekkige kwaal Voetschimmel wordt ook wel zwemmerseczeem genoemd, omdat veel mensen met de schimmel besmet raken als ze in een zwembad zijn geweest. Voetschimmel komt vaak voor, het is een hardnekkige kwaal. De oorzaak is een besmetting met een schimmel die zich graag nestelt in de vochtige huid. Hoe merk je dat je voetschimmel hebt, wat kun je er zelf aan doen, welke antischimmelmiddelen zijn er verkrijgbaar en wanneer moet je in ieder geval de hulp van de huisarts inroepen?

Inhoud artikel

Voetschimmel

Voetschimmel wordt ook wel zwemmerseczeem genoemd, omdat veel mensen met de schimmel besmet raken in zwembaden (vochtige voeten). Het is overigens geen eczeem. Maar je kunt het ook oplopen als je bijvoorbeeld zweet in slecht ventilerende schoenen. Verder kan de oorzaak een verstoorde zuurgraad van de huid zijn, als je de voeten te vaak met zeep wast, verdwijnt de natuurlijke bescherming van de huid tegen schimmels.

Waaraan merk je dat je voetschimmel hebt/kenmerken voetschimmel

  • De huid van de voeten gaat schilferen, vooral tussen de tenen.
  • Onder de schilfers kan de huid rood en iets pijnlijk zijn.
  • Er kunnen blaasjes verschijnen waar vocht uit komt.
  • Soms voelt de huid week aan.
  • Soms verkleuren de nagels en worden deze dik en breekbaar

Welke maatregelen kun je zelf nemen om niet telkens opnieuw voetschimmel op te lopen

  • Was je voeten ieder dag, maar gebruik weinig of geen zeep. Wil je toch zeep gebruiken, kies dan voor een milde zeep, een neutrale zeepsoort die de zuurgraad van de huid niet aantast.
  • Droog je voeten goed, schenk vooral aandacht aan de ruimte tussen de tenen.
  • Trek iedere dag schone sokken aan en draag goed geventileerde schoenen. Trek ook niet iedere dag dezelfde schoenen aan.
  • Ga je naar een zwembad of sportzaal, draag dan in de doucheruimten slippers.

Antischimmelmiddelen/behandeling van voetschimmel

Je kunt kiezen uit crème, strooipoeder, huidspray, zalf, lotion. Je kunt de producten kopen bij een drogist, maar natuurlijk ook bij een apotheek. Laat je in ieder geval goed voorlichten!
Je kunt bijvoorbeeld een middel kopen dat je maar één keer hoeft aan te brengen, maar let op, het is niet geschikt voor iedereen (bijvoorbeeld niet voor kinderen, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven). Je hebt ook middelen die de groei van de schimmel remmen maar deze niet doodmaken. Pas als het bovenste laagje van de huid vernieuwd is, is de schimmel weg. Je moet dit middel gebruiken tot minstens een week nadat de verschijnselen zijn verdwenen. Het is slim om ook je schoenen te behandelen, met strooipoeder. Sokken kun je het beste binnenstebuiten in de was doen, hele dikke sokken kun je behandelen met strooipoeder.

Wat te doen als de schimmel niet verdwijnt

Ga naar de huisarts als de voetschimmel na behandeling met een vrij verkrijgbaar middel en de hygiënische maatregelen niet verdwijnt. Als je erg veel last hebt van de voetschimmel, of er ontstaan ontstekingen waar pus uit komt, als de verschijnselen ook op andere delen van de voet optreden, als de nagels zijn aangetast, je ook uitslag hebt op andere delen van het lichaam, je een open been hebt, of diabetes hebt, ga naar de huisarts!
Gerelateerde artikelen
Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?Strikt genomen is zwemmerseczeem is geen echt eczeem maar een schimmelinfectie, beter bekend als de zogenaamde voetschim…
Zwemmerseczeem oorzaken, symptomen en behandelingZwemmerseczeem (tinea pedis, voetschimmel) wordt veroorzaakt door een schimmel. De schimmel groeit in een warme vochtige…
Last van voetschimmel?Last van voetschimmel?Voetschimmel is een vervelende kwaal die je snel kan oplopen in bijvoorbeeld zwembaden etc. Gelukkig is deze kwaal goed…
Aandoening: ZwemmerseczeemAandoening: ZwemmerseczeemDeze naam is eigenlijk heel verwarrend, het is namelijk geen eczeem maar een schimmelinfectie tussen de tenen. Je kan de…
Blaasjes op voet (en hand): oorzaken voet- & handblaasjesBlaasjes op voet (en hand): oorzaken voet- & handblaasjesEen blaar is een ophoping van vocht in een holte tussen de opperhuid en de lederhuid als gevolg van abnormale wrijving,…
Bronnen en referenties
  • Informatie via de apotheek

Reageer op het artikel "Voetschimmel is een hardnekkige kwaal"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 18-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!