InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?

Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?

Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel? Strikt genomen is zwemmerseczeem is geen echt eczeem maar een schimmelinfectie, beter bekend als de zogenaamde voetschimmel. Veel mensen hebben er last van, maar is ook goed te behandelen. Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel eigenlijk?

Veroorzaker voetschimmel

Over het algemeen loop je het veelal op in het zwembad en vandaar ook deze naam. Het betreft een schimmel die zich graag nestelt in de vochtige huid. Het zwembad is hier bij uitstek geschikt voor, maar denk ook aan doucheruimtes bij een sportaccommodatie.

Echter, het zwembad of de gemeenschappelijke douches nemen weliswaar veel ruimte in als het gaat om veroorzaken van voetschimmel, maar het kan ook door niet of niet goed ventilerende schoenen komen. Als een schoen niet goed ventileert wordt de voet vochtig van het zweet en daarmee een bron om de voetschimmel aan het werk te zetten. Naast de schoen is een vocht opnemende sok of kous ook raadzaam, probleem nylon in deze te vermijden.

Zuurgraad

Het is niet gezegd dat als je veel in het zwembad en/of publieke doucheruimtes komt dan wel je niet goed ventilerende schoenen draagt, je altijd voetschimmel krijgt. De zuurgraad van je huid is hier een belangrijke factor in. Als deze neutraal is, is er voldoende bescherming tegen voetschimmel en zal er niets gebeuren.
De zuurgraad van je huid kan bijvoorbeeld verstoord worden als je je voeten met veel of verkeerde zeep wast.

Hoe ziet voetschimmel er uit?

Zwemmerseczeem of voetschimmel herken je door een licht rode en schilferende huid bij de vooral kleine tenen. Vaak tussen de kleine tenen te herkennen en kan zich uitbreiden naar de hele zool. Het schilferende kan omgezet worden naar kleine blaasjes die zich met pus vullen en het kan ook naar de nagels overslaan. Er ontstaat dan een zogenaamde kalknagel.

Hoe voetschimmel te behandelen?

Als je dit herkent is er via de huisarts, maar ook in de drogisterij wel een middeltje. Vaak zijn het crèmes of lotions en soms is het ook in een spray verkrijgbaar (bijvoorbeeld Lamisil, ROC, Dactarin). Deze middeltjes werken als je het maar langere tijd vol weet te houden en je de sokken, kousen, schoenen ook goed reinigt.
Als de voetschimmel echter hardnekkig blijkt dan is het raadplegen van de huisarts geen overbodige luxe.

Hoe voetschimmel te voorkomen?

Voorkomen is altijd beter als genezen en wat kan er zoal gedaan worden om de voetschimmel buiten de deur te houden;
  • Het lijkt zo simpel en strikt genomen is dat het ook, maar de voeten goed wassen (niet te veel zeep of zeep met een ph neutrale basis).
  • De voeten na het wassen altijd goed droog maken.
  • Draag sokken/kousen en schoenen die goed ventileren. Over het algemeen is leer het beste (denk ook aan de zool die van leer moet zijn).
  • Draag badslippers als je in publieke doucheruimtes of zwembad komt en als het toch niet anders kan, was de voeten daarna en droog ze goed af.
  • In huis is op blote voeten lopen zondermeer goed, maar op sokken, kousen of open slippers kan ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel, ook wel zwemmerseczeem genoemd, is een schimmelinfectie van de voeten. Naar schatting lijdt 10% van de Ned…
Zwemmerseczeem oorzaken, symptomen en behandelingZwemmerseczeem (tinea pedis, voetschimmel) wordt veroorzaakt door een schimmel. De schimmel groeit in een warme vochtige…
Aandoening: ZwemmerseczeemAandoening: ZwemmerseczeemDeze naam is eigenlijk heel verwarrend, het is namelijk geen eczeem maar een schimmelinfectie tussen de tenen. Je kan de…
Geneeskrachtige kruiden bij Zwemmerseczeem of voetschimmelGeneeskrachtige kruiden bij Zwemmerseczeem of voetschimmelZwemmerseczeem of voetschimmel is een veelvoorkomende aandoening aan de voeten, veroorzaakt door een schimmel. Sommige m…
Voetschimmel is een hardnekkige kwaalVoetschimmel is een hardnekkige kwaalVoetschimmel wordt ook wel zwemmerseczeem genoemd, omdat veel mensen met de schimmel besmet raken als ze in een zwembad…

Reageer op het artikel "Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 11-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Handen en voeten
Medische informatie…
Schrijf mee!