InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eelt, eeltknobbels en eeltkloven: behandeling en verwijderen

Eelt, eeltknobbels en eeltkloven: behandeling en verwijderen

Eelt, eeltknobbels en eeltkloven: behandeling en verwijderen Hoe kun je het beste eelt verwijderen of eeltknobbels weghalen? Men spreekt van eelt wanneer de bovenlaag van de huid (de hoornlaag) is verdikt. Het dot zich vaak voor op handen en voeten. Eelt is een natuurlijke reactie van het lichaam. Eeltvorming ontstaat door overmatige druk en wrijving. Eelt is een bescherming die het lichaam aanbrengt tegen de van buiten komende druk of wrijving. Het dragen van te krappe of juist te wijde schoenen en het dragen van schoenen met hoge hakken, kan eelt veroorzaken. Schoenen die aan de zijkant te strak zitten en knellen, kunnen ervoor zorgen dat je last krijgt van pijnlijke plekken op de zijkant van je (dikke) tenen. Dit wordt in de volksmond ook wel een eeltknobbel genoemd. Op de hiel kunnen eeltkloven ontstaan. De behandeling van eelt, is afhankelijk van de oorzaak.

Eelt

Wat is eelt?

Eelt is een hyperkeratosisch gebied (verharde huid), die zich in het algemeen voordoet op de handen en voeten. Eelt is een natuurlijke reactie van het lichaam, waarbij als gevolg van abnormale en aanhoudende druk en wrijving een beschermende verdikking van de huid ontstaat. Op de voet ontstaat eelt vaak op de bal van de voet of de hiel, de onderkant van de grote teen of daar waar de huid op benige uitsteeksels drukt. Eelt heeft geen kern zoals eksterogen dat wel hebben. Een eeltlaag die uitdroogt kan scheuren, hetgeen tijdens het lopen als pijnlijk kan worden ervaren. Eeltkloven kunnen soms gaan ontsteken en bloeden.

Oorzaak: druk of wrijving

Eelt wordt veroorzaakt door overmatige druk of wrijving op een deel van de huid. De druk zorgt ervoor dat de hoornlaag van de huid verdikt waardoor er een harde, beschermende laag ontstaat. Voorkeurslokaties zijn de hiel, de bal van de voet en de tenen. Zowel externe als lokale factoren kunnen aanleiding geven tot eeltvorming.

Externe factoren

Externe factoren waardoor druk op genoemde punten toeneemt, zijn:
  • het dragen van te krappe of juist te wijde schoenen;
    Hoge hakken kunnen eelt veroorzaken / Bron: Jill111, PixabayHoge hakken kunnen eelt veroorzaken / Bron: Jill111, Pixabay
  • het dragen van schoenen met hoge hakken;
  • verhoogde druk door intensief sporten of wandelen;
  • het veel lopen op blote voeten.

Lokale factoren

Lokale factoren die kunnen bijdragen aan eeltvorming, zijn onder meer benigne uitsteeksels van de voet. Bij ouderen kan atrofie van de huid tot gevolg hebben dat de natuurlijke schokdempende werking van de voet afneemt, wat leidt tot een veranderende drukverdeling en aldus tot eeltvorming. Naast een toegenomen drukbelasting, kunnen een aantal dermatosen aanleiding geven tot toegenomen eeltvorming, zoals voetschimmel (tinea pedis), of tylotisch eczeem en atypische psoriasis. Wratten kunnen ook gepaard gaan met overmatige eeltvorming.

Symptomen eelt

Eelt heeft een grijze, geelwitte tot geelachtige kleur. Een eeltplek is hard, droog en dik. Soms vertoont de eeltplek kloofvorming. Het kan minder gevoelig zijn dan de omringende huid, en het kan hobbelig aanvoelen. Eelt is vaak niet pijnlijk, maar het kan wel pijn veroorzaken wanneer men wandelt of bij het dragen van schoenen.

Pijnlijke, diepe voetwrat / Bron: Marionette, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pijnlijke, diepe voetwrat / Bron: Marionette, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Behandeling van eelt: hoe eelt verwijderen?

Medicatie en hulpmiddelen

De behandeling is afhankelijk van de oorzaak. Wanneer de patiënt slecht zittend schoeisel draagt, is het aanbevolen om passend schoeisel te dragen.Wanneer benigne uitsteeksels en standsafwijkingen van de voet klachten veroorzaken, kunnen pads en inlegzooltjes verlichting bieden. Zo nodig kunnen botuitsteeksels en de stand van de voet chirurgisch behandeld worden. Dermatomycosen kunnen worden behandeld met een antimyoticum en voetwratten (wratten onder de voet) kunnen verwijderd worden met vloeibare stikstof. Tylotisch eczeem en atypische psoriasis kunnen behandeld worden met een bepaalde crème.

Zelf eelt verwijderen

De patiënt kan zelf eelt verwijderen met een rasp of puimsteen. Eelt kan gemakkelijk weggehaald worden door tweemaal per week een voetenbad nemen van ongeveer 10 minuten. Hierdoor wordt het eelt zacht, zodat het gemakkelijk weggehaald kan worden. Aan het voetenbad kan desgewenst een speciaal eeltwekerextract toegevoegd worden. Er zijn ook speciale eeltcrèmes en eeltpleisters verkrijgbaar. Ook kan een apparaat als de Scholl Harde Huid Verwijderaar, die speciaal is ontwikkeld voor de verwijdering van eelt of harde huid, uitkomst bieden. Deze heeft een ergonomische vorm voor een comfortabel en makkelijk gebruik. Eelt en harde huid kunnen hiermee veilig en doeltreffend verwijderd worden. Er zijn overigens ook speciale sokken te krijgen waarmee je eelt kunt verwijderen. Deze sokken draag je ongeveer een uur per dag gedurende maximaal 2 weken. Nadat je de sokken hebt gedragen, spoel je de voeten af met lauwwarm water.

Eeltknobbels verwijderen met salicylzuur

Salicylzuur maakt de hoornlaag van de huid zacht en weekt het bovenste laagje van de huid los. Daardoor kan je deze makkelijker verwijderen. Er zijn verschillende sterktes beschikbaar, afhankelijk van de ernst van de aandoening. Het wordt veelal als zalf of aanstipvloeistof gebruikt.

Pedicure

Pathologisch eelt kan vakkundig verwijderd worden door een pedicure.

Andere maatregelen

Neem de volgende maatregelen om eelt en eeltknobbels te voorkomen:
  • Draag goed passende, niet-knellende schoenen;
  • Een steunzool kan de druk verminderen;
  • Een podotherapeut kan je voetproblemen behandelen (bijvoorbeeld een veranderde stand van de voeten).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eeltproblemen aan de voetenEeltproblemen aan de voetenOnze voeten hebben vaak veel te lijden en er kunnen dan ook snel huidproblemen optreden, als voetschimmel, eeltvorming e…
Beauty: Wat is eelt en hoe kom je er vanaf?Beauty: Wat is eelt en hoe kom je er vanaf?Iedereen heeft in meer of mindere mate last van eelt. Niemand vindt eelt prettig dus willen we er vanaf. Daar zijn versc…
Eerste hulp bij eeltEerste hulp bij eeltEelt is toch wel een bekend probleem bij voeten. De meeste mensen hebben last van eeltvorming. Een beetje eelt kan zeker…
Eeltplekken en likdoornsEeltplekken en likdoornsLikdoorns en eeltplekken zijn harde bultjes of plekken op de huid als gevolg van druk en/of wrijving. Het zijn af en toe…
Mooie voeten: oplossing voor eelt en klovenMooie voeten: oplossing voor eelt en klovenMet hoge temperaturen is het heerlijk om op slippers rond te lopen. Als je eelt of kloven hebt is dit meteen een heel st…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/JackF
  • R.A. van Randeraat en J.A.H. Eekhof: Eelt, eeltknobbels en eeltkloven op de voet, in: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.789-793.
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Marionette, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Eelt, eeltknobbels en eeltkloven: behandeling en verwijderen"

Reacties

Albert Kroon, 18-09-2016 20:58 #2
Ik heb 2 eeltknobbels langs de grote tenen en een er bovenop die is er sinds kort die zijn om de 2 maanden ontstoken. Hoe krijg ik deze kwaal weg? Gaarne uw antwoord hierover. In afwachting met een vriendelijke groet
Albert kroon Reactie infoteur, 14-11-2016
Het artikel is wat uitgebreid n.a.v. uw vraag.

C. Gent, 02-08-2016 20:07 #1
Op onderzijde van de linker grote teen, zit eelt ongeveer 1,5 cm groot, Dit is zeer pijnlijk, .Hoe kan ik deze verwijderen Reactie infoteur, 12-08-2016
In het artikel wordt beschreven hoe je het beste eelt kunt verwijderen. Daarnaast is het belangrijk om te voorkomen dat er dikke eeltplekken ontstaan door bijvoorbeeld goed schoeisel te dragen. En als is vastgesteld dat een verkeerde stand van de voeten de oorzaak is van eeltvorming, dan kan het dragen van aangepaste schoenen de oplossing zijn. Draag vooral schoenen die niet teveel druk uitoefenen op je voeten en die comfortabel zitten. Zorg ervoor dat de voetzool niet te dun is. Schoenen die aan de zijkant te strak zitten en knellen, kunnen ervoor zorgen dat je last krijgt van pijnlijke plekken op de zijkant van je (dikke) tenen. Dit wordt ook wel een eeltknobbel genoemd.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!