InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Eerste hulp bij eelt

Eerste hulp bij eelt

Eerste hulp bij eelt Eelt is toch wel een bekend probleem bij voeten. De meeste mensen hebben last van eeltvorming. Een beetje eelt kan zeker geen kwaad, want eelt is een bescherming van de voet. Teveel eelt is niet mooi. In de zomer loopt men vaak op blote voeten en dan willen de meeste mensen mooie voeten hebben. Wat kun je allemaal doen tegen eelt?

Wat is eelt?

Eelt is plaatselijke verdikking van de opperhuid, die ontstaat op plekken waar de huid wordt blootgesteld aan wrijving en/of druk. Eelt is een beschermlaagje en een beetje eelt is juist goed voor je voeten. Eelt ontstaat meestal aan de onderkant van de voet. Het kan ook op de handen of vingers ontstaan. Dit gebeurd meestal bij mensen die veel met hun handen werken.

Wat kan je tegen eelt doen?

Je kan gebruik maken van een eeltrasp. Hiermee verwijder je gemakkelijk het eelt van je handen of voeten. Je moet dan wel oppassen dan je niet te veel weghaalt want dan kan het pijnlijk worden. Je kan er ook voor kiezen om naar de pedicure te gaan. Dan wordt het op een professionele manier weggehaald door mensen die er voor geleerd hebben. Verder zijn er ook wat handige producten verkrijgbaar tegen eelt. Deze zijn gewoon te koop bij de drogist.

Puimsteen

Een puimsteen is een erg bekend middel tegen eelt. Een puimsteen is niet duur en je kan het elke dag gebruiken. Het handigste is om het onder de douche te gebruiken. Door het water wordt de huid zacht en kan je de eelt makkelijker verwijderen. Je hoeft alleen wat ronddraaiende bewegingen te maken over de verdikte plekken en je zult als snel merken dat je voeten zachter zijn.

Eeltpleisters

Er bestaan ook eeltpleisters. Deze werken ook erg goed, zelfs bij hardnekkig eelt. De eeltpleisters bevatten een laagje salicylzuur. Dit zorgt ervoor dat de bovenste huidlaag wordt losgeweekt. Het handigste is om de pleister op maat te knippen zodat de goede huid bespaart blijft. Je plakt daarna de pleister op de eelt en laat deze twee dagen zitten. Na twee dagen vervang je de pleister voor een nieuw exemplaar en ook deze laat je weer twee dagen zitten. Na vier dagen zul je zien dat de eelt loskomt, je voelt hier niets van. Je kan de eelt er nu aftrekken. Deze pleisters werken erg goed bij hardnekkig eelt en is zeker het proberen waard.

Harde Huid Verzachtende Crème van Scholl

Indien je niet heel veel last van eelt heb, maar wel mooi zachte voeten wilt hebben is dit product van Scholl waarschijnlijk wel geschikt. Deze crème bevat ook het salicylzuur en daarnaast ook melkzuur. Dit zorgt ervoor dat de dode huidcellen losweken en dat de harde huid zo verdwijnt. Deze crème is niet gericht op het hydrateren van de huid, houd daar dus rekening mee. Dit product werkt puur tegen de harde plekken op de huid. Dit product werkt het beste in combinatie met het puimsteentje.

Rituals Lao Tze Cooling Foot Balm

Het merk Rituals heeft ook een heel goed product voor mooie, zachte voeten. Deze voetencrème is erg verzorgend en hydrateert en koelt de huid. Het is een heerlijk product welke ook nog eens lekker ruikt. Je merkt al na het eerste gebruik dat je voeten gezond en zacht aanvoelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eerste hulp bij eelt"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 06-08-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!