InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Medische vooruitgang leidt tot ondergang van de mens

Medische vooruitgang leidt tot ondergang van de mens

Medische vooruitgang leidt tot ondergang van de mens De mens beschikt over veel medicijnen en technieken die ons in geval van ziekte in leven houden. Een hele vooruitgang in vergelijking met vroeger, waar een ieder blij mee zal zijn. Maar er is ook een schaduwkant aan het feit dat we onze gemiddelde leeftijd op onnatuurlijke wijze verhogen. Want in tegenstelling tot een eeuw geleden geven we daardoor al onze negatieve erfelijke afwijkingen gemakkelijker door aan het nageslacht. We zijn bezig een ballon op te blazen die ooit uit elkaar zal knappen. Hoogleraar erfelijkheidsleer Rolf Hoekstra: De mens gaat op de lange termijn genetisch achteruit. En daar is weinig aan te doen.

Vergelijking met het dierenrijk

In de natuur zien we dat zieke, verzwakte of gehandicapte individuen meestal vroegtijdig sterven. Het recht van de sterkste bepaalt dat zwakke individuen niet voldoende aan hun voedsel komen, of dat ze eenvoudigweg als voedsel voor een ander dier dienen. Een hert met een oogafwijking bijvoorbeeld, zal enerzijds geen voedsel kunnen vergaren en anderzijds niet tijdig gevaar kunnen inschatten. Een lang leven zit er voor een dergelijk dier niet in. Zon hert zal ook geen, of in ieder geval veel minder nageslacht produceren. De erfelijke oogafwijking zal dan ook niet worden doorgegeven aan een volgende generatie herten. Het percentage herten met een oogafwijking zal dan ook niet groter worden. En de diersoort Hert wordt daardoor niet met uitsterven bedreigd.

De mens

Er zijn nauwelijks nog mensen op de wereld die vroeg of laat geen oogafwijking krijgen. Dat heeft er mee te maken dat het hebben van een oogafwijking tegenwoordig geen enkel effect meer heeft op onze levensduur. We dragen namelijk een bril om te voorkomen dat we door een auto worden overreden. Maar als we dank zij die bril langer leven kunnen we ons ook beter voortplanten. Gevolg is dat alle ouders met oogafwijkingen nazaten produceren met eveneens oogafwijkingen. Want misschien hadden we op dit moment wel nooit bestaan als de bril niet was uitgevonden, aangezien onze voorouders waren verongelukt omdat ze niet tijdig een aanstormend paard konden ontwijken.

De ontdekking van penicilline

Niemand zal willen betwisten dat deze ontdekking uit 1928 van de Britse arts Fleming, een geweldig goede zaak is geweest, waarmee sindsdien heel veel ellende kon worden voorkomen. Het aantal sterfgevallen als gevolg van longontsteking bijvoorbeeld daalde sinds 1928 spectaculair, dankzij dit eerste bruikbare antibioticum.

Veel mensen lijden aan astma en bronchitis, doorgaans erfelijke aandoeningen. En er komen er steeds meer bij, niet alleen in aantallen, maar ook als percentage van de bevolking. Dit is niet alleen als gevolg van luchtvervuiling en bevolkingstoename. Nee de reden van de groei van astma en COPD-patiënten is tevens dat o.a. astmapatiënten na 1928, mede vanwege antibiotica vrijwel niet meer sterven aan de gevolgen van longontsteking. En.... derhalve volop nageslacht krijgen met helaas vaak dezelfde kwaal.

Survival of the fittest?

Natuurlijke selectie houdt in dat organismen die beter in hun omgeving passen, meer kans hebben om te overleven en voor nakomelingen te zorgen, dan minder goed aangepaste organismen. Hierdoor zal het type van het best aangepaste en sterkste organisme beter overleven en steeds meer de overhand nemen in de populatie ("survival of the fittest").

Niemand zal willen dat de medische vooruitgang gestopt moet worden. En iedereen zal altijd het beste medicijn willen voor zichzelf en voor z'n naasten. Gevolg is wel dat we steeds meer aandoeningen erven, en als ouders doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen. Met als consequentie dat wij mensen op den duur steeds meer medicijnen moet slikken, om in leven te blijven. De kwantiteit gaat ten koste van de kwaliteit van het mensenlichaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Medische vooruitgang leidt tot ondergang van de mens"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-10-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Medische vooruitgang
Medische informatie…
Schrijf mee!