InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verschillen astma en COPD

Verschillen astma en COPD

Iedereen heeft wel eens van astma en COPD gehoord. Het zijn beide aandoeningen aan de luchtwegen. Wat veel mensen niet weten is dat er wel degelijk een verschil tussen de twee zit

Astma

Astma is Grieks en betekend kortademigheid, hijgen, benauwdheid. Het is een chronische ontsteking van de luchtwegen. De luchtwegen zijn hierdoor erg gevoelig en reageren vaak op specifieke prikkels. Bij specifieke prikkels moet u denken aan sigarettenrook, parfum, uitlaatgassen, mist, verflucht etc. Wanneer de patiënt wordt blootgesteld aan deze prikkels vernauwen de luchtwegen zich. Dit kan komen door het samentrekken van de luchtwegspiertjes, opzwellen van de luchtweg wand of overmatige slijmvorming. De patiënt krijgt last van hoesten, benauwdheid, piepen en slijm opgeven. Ook kan de astmapatiënt ook nog allergisch zijn, waardoor deze ook reageert op specifieke prikkels, zoals graspollen, haren van huisdieren, huisstofmijt en schimmels. De ernst van de astma varieert per leeftijd en over de periode. Zo hebben kinderen en ouderen er meer last van. Ook zijn patiënten in de ochtend en avond gevoeliger. Naast de ‘gewone’ en de ‘allergische’ astma kennen we ook inspanning astma, nachtelijke astma en beroeps astma. De aandoening is deels erfelijk bepaald en is goed te behandelen.

COPD

COPD staat voor 'Chronisc Obstructive Pulmonary Disease', dit betekent chronisch obstructieve longziekten. COPD is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. De patiënt heeft hierbij een ontsteking in de broncholi, waardoor deze vergoot zijn. Door deze vergroting en het opzwellen van de slijmvliezen wordt er overmatig slijm geproduceerd. Door het te veel aan slijm ontstaat er vernauwing in de luchtwegen. Bij longemfyseem verliezen de longblaasjes hun elasticiteit en stevigheid doordat ze beschadigd zijn. De longblaasjes zijn verbonden met de broncholi en houden de luchtwegen open. Door beschadiging klappen ze dicht en verminderd de luchtcirculatie, waardoor de patiënt het benauwt krijgt. COPD ontstaat meestal door roken en is chronisch aanwezig. Helaas wordt deze aandoening met de jaren erger en de levensverwachting verminderd. Ook bij optimale behandeling is de longfunctie verminderd.

belangrijkste verschillen

Het is wel duidelijk dat COPD veroorzaakt wordt door factoren van buitenaf. De longen zijn vaak beschadigd door het vele roken. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Ook mensen die jarenlang in chemische luchten of stoffige ruimtes hebben gewerkt kunnen hier last van krijgen. Astma echter zit al in het systeem. Omdat er bij Astma een reactie optreedt en er verder niets beschadigd is, is deze gemakkelijker te behandelen en de levensduur is net als bij ieder ander. Helaas geld dit niet voor COPD, omdat er van alles kapot is in de longen wat niet meer te herstellen is, ook zullen patiënten hier altijd last van hebben. Deze aandoening komt vooral voor bij mensen boven de 40jaar. Astma komt voor bij alle leeftijden, maar uit zich vooral op jonge leeftijd.
© 2011 - 2017 Jikkes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.astma-copd.nl/

Reageer op het artikel "Verschillen astma en COPD"

Reactie

Marensa (infoteur), 20-10-2011 22:20 #1
Beste Jikkes, goed artikel; dat op de eerste plaats. Het is inderdaad zo dat astma en COPD vaak met elkaar vergeleken worden. Ikzelf heb het allebei, astma en ernstig longemfyseem. Toch ben ik 'pas' 27 jaar. Dit begrijpen ook veel mensen niet, omdat COPD voornamelijk voorkomt bij mensen boven de 50-55 jaar (gemiddeld volgens longartsen). Maar er zijn zeker ook twintigers die het al behoorlijk te pakken hebben, zoals ik, en die daardoor ook een sterk verminderde levensduur hebben, om het wat eerbiedig te zeggen. Zelf zit ik bij een groep voor jonge mensen met emfyseem.

Wel wil ik zeggen dat als je emfyseem en astma samen hebt, dat de astma inderdaad wel aardig behandeld kan worden, waardoor alleen de benauwdheid van de emfyseem overblijft. Bij astma heb je moeite met inademen en bij emfyseem heb je juist moeite met uitademen (omdat je longen niet goed meer intrekken om de lucht weer naar buiten te duwen). Erg goed dat je dat ook duidelijk maakt in je artikel!

Infoteur: Jikkes
Gepubliceerd: 19-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!