InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Verschil tussen astma en copd

Verschil tussen astma en copd

Verschil tussen astma en copd Astma en COPD zijn twee chronische longziekten die veel op elkaar lijken. Veel mensen denken dan ook dat ze hetzelfde zijn. De symptomen van deze twee komen sterk overeen zoals benauwdheid, kortademigheid en vermoeidheid. Toch zit er wel degelijk verschil tussen astma en COPD. Zo is astma een longziekte die al op jonge leeftijd kan ontstaan. COPD is een verzamelnaam voor chronische longaandoeningen zoals bronchitis en longemfyseem. Vaak ontstaat dit op oudere leeftijd, meestal als gevolg van roken.

Chronische longziekten

Er zijn verschillende longziekten, dit wil zeggen een ziekte van de longen. Daarnaast maken we onderscheid tussen tijdelijke en chronische longziekten. De tijdelijke longziekten zijn na een periode van uitzieken of na een behandeling weer verdwenen. Een chronische longziekte is ondanks behandeling niet te genezen. Vaak bestaat behandeling dan ook uit het verminderen van de klachten. De ziekte zelf verdwijnt er echter niet door. Mensen met een chronische longziekte moeten dan ook leren omgaan met deze ziekte. Dit is niet altijd even makkelijk.

Astma en COPD, wat zijn dat?

Van astma en COPD kunnen we zeggen dat het chronische longziekten zijn. Vroeger vielen beiden ziekten onder de benaming CARA. Dit betekent Chronische Aspecifieke Respiratoire Aandoeningen. Cara omvat verschillende ziekten van de longen. Omdat astma en COPD beiden een andere behandelmethode hebben wordt de benaming CARA niet meer gebruikt. Tegenwoordig wordt astma apart benoemd en vallen de longziekten chronische bronchitis en longemfyseem wel onder COPD.

Wat is het verschil tussen deze twee longziekten?

Veel mensen denken dat COPD en astma hetzelfde zijn. Dit is niet waar. Zo zijn er veel kinderen met astma en een kind met COPD zal men in de regel niet tegenkomen. COPD ontwikkelt zich op latere leeftijd, vaak vanaf een jaar of 40. Mensen die roken krijgen eerder te maken met COPD. Astma kan al op zeer jonge leeftijd ontstaan. Vaak zijn kinderen ergens allergisch voor (huisstofmijt, pollen, huisdieren) en ontwikkelen ze astma. Daarnaast komt astma in aanvallen voor terwijl mensen met COPD continue last hebben van benauwdheid en kortademigheid. Op het eerste gezicht lijken de symptomen hetzelfde maar wie verder kijkt ziet wel degelijk verschil tussen deze twee longziekten.

Nog een groot verschil is de levensverwachting van mensen met astma of COPD. Hoewel astma een zeer vervelende longaandoening is, kan deze met behulp van de juiste medicijnen goed onder controle gehouden worden. Mensen met COPD krijgen deze longziekte op latere leeftijd maar hebben een sterk vergrote kans om eraan te sterven. Mensen met COPD hebben anderhalf maal zoveel kans om te overlijden aan longkanker.

Symptomen bij astma

De volgende symptomen zien we bij mensen met astma:
  • Benauwdheid: dit komt vaak in aanvallen voor. Voor mensen met astma lijkt het alsof ze op dit moment door een rietje moeten ademhalen. Het adem halen verloopt moeizaam. De luchtwegen zijn vernauwd. Er ontstaat vaak ook een piepende ademhaling. Vaak zijn ze ook kortademig.
  • Hoesten: bij astma wordt er slijm geproduceerd. Als reactie hierop ontstaat er een hoestprikkel. Deze prikkel is nodig om het overtollige slijm uit de longen te verwijderen.
  • Vermoeidheid: astmapatiënten raken vaak vermoeid door de benauwdheid en door de energie die het ze kost om adem te halen.

Astma wordt behandeld met medicijnen die de luchtwegen verwijden en met ontstekingsremmers. Vaak worden deze medicijnen gecombineerd en toegediend via een inhalator. Bij een aanval van astma grijpt de patiënt dan makkelijk naar zijn medicijnen.

Symptomen van COPD

Hoewel COPD veel op astma lijkt, zijn deze wel iets anders:
  • Benauwdheid: net als bij astma treedt er benauwdheid op. Bij COPD is deze benauwdheid continue aanwezig en verergert nog eens door lichamelijke inspanning. Er treedt dan kortademigheid op. In ernstige gevallen is het toedienen van extra zuurstof noodzakelijk.
  • Hoesten: er wordt veel slijm geproduceerd. Vooral bij rokers komt dit voor. We noemen dit ook wel het rokershoestje. Een rokershoest is eigenlijk het begin van COPD.
  • Vermoeidheid: ook bij COPD treedt vermoeidheid op, vaak nog erger dan bij astma. Dit komt omdat de benauwdheid en kortademigheid bij COPD continue aanwezig is.

Ook COPD wordt net als astma behandeld met luchtwegverwijders en met ontstekingsremmers. Een inhalator combineert deze medicijnen. Soms wordt er antibiotica voorgeschreven. Bij ernstige vormen van COPD is het nodig om extra zuurstof toe te dienen. Sommigen zitten continue aan de zuurstof.

Hoe ontstaan deze ziekten?

COPD is een verzamelnaam voor chronische longaandoeningen. Hieronder valt onder andere longemfyseem. Deze ziekte ontstaat door beschadiging van de longblaasjes. Deze gaan kapot door schadelijke stoffen die de longen binnenkomen. Voornamelijk roken is de grootste boosdoener. Hoe minder gezonde longblaasjes, hoe minder zuurstof de longen op kunnen nemen.

Chronische bronchitis (ook onder de noemer COPD) is een blijvende ontsteking van de kleine luchtwegen. De luchtwegen raken langdurig geïrriteerd door het inademen van irriterende stoffen. Ook hier is roken de grootste oorzaak, maar ook het inademen van andere giftige dampen veroorzaakt chronische bronchitis.

Astma is een ontsteking van de longen. Bij bepaalde prikkelende stoffen reageren de longen door te vernauwen. Prikkelende stoffen zijn huisstofmijt, tabaksrook, dampen, joude lucht, huisdieren, pollen etc. Vaak is erfelijke aanleg de oorzaak. Allergieën of astma bij andere familieleden vergroten de kans om as kind astma te krijgen. Te vroeg geboren kinderen of kinderen met een te laag geboortegewicht hebben een vergrote kans. Wanneer de moeder tijdens de zwangerschap rookt is de kans op een kind met astma ook vergroot (vroeggeboorte, laag geboortegewicht, prikkelende stoffen).
Gerelateerde artikelen
COPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD is net als astma een longziekte. De longen zijn beschadigd en er is sprake van een ernstig adem tekort en benauwdhe…
Verschillen astma en COPDIedereen heeft wel eens van astma en COPD gehoord. Het zijn beide aandoeningen aan de luchtwegen. Wat veel mensen niet w…
Wat doen tegen rokerslong? Symptomen en behandeling van COPDWat doen tegen rokerslong? Symptomen en behandeling van COPDKortademigheid, kuchen en voortdurend hoesten: het zijn typische symptomen van Chronisch Obstructief Longlijden of COPD.…
Tiotropium: medicijn bij COPD, een chronische longziekteTiotropium: medicijn bij COPD, een chronische longziekteCOPD is een chronische longziekte waarbij de luchtwegen blijvend zijn aangetast. Het geeft klachten zoals ernstige benau…
Salbutamol: een medicijn bij astma en COPDSalbutamol: een medicijn bij astma en COPDTijdens een astma-aanval verkrampen de spieren van de luchtwegen, waardoor er ernstige benauwdheid kan ontstaan. Astma w…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Chronische_aspecifieke_respiratoire_aandoeningen
  • http://www.longenenleven.nl/home

Reageer op het artikel "Verschil tussen astma en copd"

Reactie

Jan van Herk, 16-05-2019 08:39 #1
Ik heb waarschijnlijk dit al jaren! Altijd door huisarts afgedaan met verwaarloosde longontsteking! Toevallig een vervangster en direct doorverwezen naar het Z-H.Daar werd direct geconstateerd astma! Nu kom ik voor afspraak net terug en staat er copd?!ik lees net het een en ander van beide. maar hier schrik ik toch best wel van! Wat staat mij te wachten? Heb tot overmaat van ramp dubbele hernia en kan bijna geen stap lopen.ik ben benieuwd naar een reactie. longarts in Z-H zei verder in gesprek verder niets hier meer over en moet maar afspraak maken met praktijkondersteunster huisarts.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 07-07-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!