InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tiotropium: medicijn bij COPD, een chronische longziekte

Tiotropium: medicijn bij COPD, een chronische longziekte

Tiotropium: medicijn bij COPD, een chronische longziekte COPD is een chronische longziekte waarbij de luchtwegen blijvend zijn aangetast. Het geeft klachten zoals ernstige benauwdheid, veel hoesten, slijm in luchtwegen en kortademig zijn. Meestal is COPD ontstaan als gevolg van langdurig roken, maar het kan ook ontstaan door erfelijke ziekten of door schadelijke stoffen. In sommige gevallen besluit de arts het medicijn tiotropium voor te schrijven. Dit middel verwijdt de luchtwegen en werkt snel. Er wordt meestal gekozen om het in poedervorm in te nemen met een inhalator.

Wat COPD is

COPD is een verzamelnaam dat staat voor de Engelse afkorting “Chronic Obstructive Pulmonary Disease”. Het is een chronische longaandoening, waarbij er altijd kleine ontstekingen aanwezig zijn. COPD is niet te genezen en het geeft klachten zoals ernstige benauwdheid, kortademigheid, hoesten en slijm in de luchtwegen. Iemand met COPD is vrijwel altijd benauwd en heeft soms extra zuurstof nodig. De klachten kunnen af en toe iets minder worden of juist verergeren.

Hoe je het krijgt

In de meeste gevallen is COPD ontstaan als gevolg van het roken van tabak. Ook mensen die gestopt zijn met roken lopen een verhoogd risico om het te krijgen. Roken beschadigt de longen ernstig en longaandoeningen kunnen zich gemakkelijker ontwikkelen. Als je een roker bent en je krijgt de diagnose COPD, dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk stopt met roken. Roken verergert de klachten en zal het verloop van de ziekte versnellen. Andere oorzaken van het krijgen van COPD zijn: astma, longontstekingen, erfelijke ziekten en schadelijke stoffen.

Tiotropium

In sommige gevallen van deze chronische longziekte wordt er tiotropium voorgeschreven. Het behoort tot de groep geneesmiddelen, dat behoort tot de luchtwegverwijders. Bij COPD zal de behandeling als eerste gericht zijn op het verwijden van de vernauwde luchtwegen, om de benauwdheid te verminderen. Dit medicijn wordt met name toegepast bij mensen bij wie ondanks het gebruik van kortwerkende luchtwegverwijders, last hebben van een verstoorde nachtrust. Om dit medicijn in te nemen, wordt er meestal gekozen bij een inhalator. Het is belangrijk dat de inhalator op een juiste manier wordt gebruikt.

De werking

Tiotropium vermindert de benauwde aanvallen omdat het de verkramping in de luchtwegen opheft. Na inname werkt het binnen 30 minuten en de werking houdt ongeveer 24 uur aan. Het middel is niet geschikt om astma-aanvallen te voorkomen. Bij kinderen ouder dan zeven jaar en bij volwassenen heeft een inhalator in poedervorm de voorkeur. Na inhalatie is er hoofdzakelijk een lokaal effect. De maximale verwijding van de luchtwegen is na ongeveer drie dagen na de start van het medicijn bereikt.

Bijwerkingen

Behalve het gewenste resultaat kan dit medicijn ook bijwerkingen geven. Omdat het rechtstreeks in de luchtwegen komt, heeft het relatief weinig bijwerkingen. De bijwerking die het meest voorkomt is een droge mond. Meestal is deze klacht alleen in het begin aanwezig en zal het na drie tot vijf weken weer zijn verdwenen. Mocht je daarna nog last hebben van een droge mond, raadpleeg dan je huisarts. Langdurig blijven rondlopen met een droge mond vergroot de kans op gaatjes in het gebit. Tegen de droge mond kun je kauwen op suikervrije kauwgom of op een ijsblokje zuigen. Bijwerkingen die zeldzamer zijn, zijn: duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn, verstopping, smaakstoornissen, hoesten, neusbloedingen, huiduitslag, jeuk, moeilijker kunnen plassen, wazig zicht, verhoogde oogboldruk, droge huid en misselijkheid.

Let op

Dit medicijn is niet geschikt voor de behandeling van acute bronchospasme, dit is een plotselinge verkramping van de luchtpijp omdat de bronchiale spieren samentrekken. Ook moet je voorzichtig zijn in geval van een vergrote prostaat, nierfunctiestoornissen en hartritmestoornissen. Bij oudere mensen is de kans op tandbederf als gevolg van een droge mond en verstopping wat groter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
COPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD: Een veel voorkomende longziekteCOPD is net als astma een longziekte. De longen zijn beschadigd en er is sprake van een ernstig adem tekort en benauwdhe…
Verschil tussen astma en copdVerschil tussen astma en copdAstma en COPD zijn twee chronische longziekten die veel op elkaar lijken. Veel mensen denken dan ook dat ze hetzelfde zi…
Verschillen astma en COPDIedereen heeft wel eens van astma en COPD gehoord. Het zijn beide aandoeningen aan de luchtwegen. Wat veel mensen niet w…
Wat doen tegen rokerslong? Symptomen en behandeling van COPDWat doen tegen rokerslong? Symptomen en behandeling van COPDKortademigheid, kuchen en voortdurend hoesten: het zijn typische symptomen van Chronisch Obstructief Longlijden of COPD.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NIAID, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.longfonds.nl
  • www.fkmobiel.cvz.nl

Reageer op het artikel "Tiotropium: medicijn bij COPD, een chronische longziekte"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 13-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!