InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ga zweet te lijf

Ga zweet te lijf

Ga zweet te lijf Iedereen heeft wel eens last van klotsende oksels, klamme handen en onfrisse voeten. Vooral als het zomers warm is, heb je hier vaak last van. Sommige mensen ervaren zweten als een bijkomstigheid, maar er zijn ook mensen die er echt last van hebben. Maar wat weten we er nu eigenlijk over en kunnen we er iets aan doen? Hier onder volgen enkele feiten over zweten en wat we er aan kunnen doen om het zweten tegen te gaan.

Waarom zweten we

Zweten is noodzakelijk om onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Als we niet zouden zweten zou je lichaam namelijk oververhit raken.

Hoeveel zweten we

Over ons hele lichaam komen twee tot vijf miljoen zweetklieren voor. Rond deze zweetklieren liggen spiercellen die het vocht naar buiten knijpen. Zweetklieren produceren elke zes minuten een beetje vocht. Gemiddeld produceert een lichaam een halve liter zweetvocht per dag, maar dit kan oplopen, door bijvoorbeeld intensief te sporten, tot enkele liters per dag.

Zweetgeur

Ons zweet zelf is geurloos. Je krijgt pas een zweetgeur nadat het zweet in aanraking komt met bacteriën. Echter is een zweetgeur niet alleen maar negatief, er zit ook een positieve kant aan. Zweetklieren produceren namelijk feromonen. Dit stofje maakt ons aantrekkelijker voor anderen. Veel parfumproducenten verwerken daarom zweetgeur in hun producten. Het mag daarbij wel duidelijk zijn dat het hier om een lichte geur gaat, die je onbewust ruikt. Een overmatige zweetgeur kan juist averechts werken.

Anti-zweet hulpmiddelen

Gelukkig zijn er allerlei manieren om het zweten te verminderen of zelfs tegen te gaan.

deodorant

Er zijn verschillende deodorants die elk een andere manier hebben om zweet te gaan. Deodorant zonder anti-transparant gaat alleen de zweetlucht tegen, terwijl een deodorant met anti-transparant ervoor zorgt dat er minder zweet wordt aangemaakt.

Okselpads

Okselpads zijn zachte katoenen plakkers die veel weg hebben van een inlegkruisje. Je plakt ze aan de binnenkant van je schirt en daar vangen ze het transpiratievocht onder je oksels op. Zo zorgen ze ervoor dat je kleding droog blijft en de vieze geurtjes in de pads blijven. Een ander voordeel aan het gebruik van okselpads is dat je kleding langer mee gaat, doordat wordt voorkomen dat je transpiratievocht vlekken maakt in je kleding.

Dermatoloog

Heb je last van overmatig zweten, ook wel hyperhidrosis genoemd, dan is het aan te raden om eens een dermatoloog te bezoeken. Een dermatoloog kan je medicijnen voorschrijven, om het overmatig zweten tegen te gaan. Ook is een operatie mogelijk om het overmatig zweten tegen te gaan. Daarnaast kan een dermatoloog je probleemzones aanpakken met botox. Botox is een soort gif waarmee de zweetklier als het ware mee lamgelegd wordt. Voor elke vierkante centimeter is een prik nodig, dus dit betekend dat je voor je oksel al ongeveer dertig tot veertig prikjes nodig hebt.

Tips voor de zweter

  • Een deodorant heeft alleen effect op een schone huid. Even bijspuiten helpt dus niet.
  • Onthaar je oksels, want okselhaar is een broeinest voor bacteriën.
  • Gebruik na het ontharen deodorant zonder alcohol, om irritatie te voorkomen.
  • Een roller is niet hygiënisch om met iemand te delen. Wil je dus graag af en toe ook je vriendinnen een plezier doen met frisse oksels, dan kun je beter een spray gebruiken.
  • Syntetische kleding zit warm, maar laat het zweet verdampen, waardoor de stof droog blijft. Katoenen kleding zit daarintegen koel, maar absobeert wel het zweet, waardoor de stof nat aan kan voelen.

Lees verder

© 2011 - 2017 Jes1978, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overmatig zweten of hyperhidrosis; oorzaken en behandelingOvermatig zweten of hyperhidrosis; oorzaken en behandelingOvermatig zweten, ook wel hyperhidrosis genoemd is een vervelende aandoening die soms duidt op een achterliggende ziekte…
(Overmatig) zweten? Dit kunt u er tegen doenZweten, veel mensen hebben er last van. Eigenlijk is het goed dat we zweten, het zorgt dat ons lichaam op een bepaalde t…
Transpiratiegeur: hoe kun je dit het beste behandelen?Veel mensen schamen zich voor natte plekken onder de oksels en de transpiratiegeur die daar vaak bij ontstaat. De een he…
Overmatig zweten, transpireren, hyperhidrosis… wat te doen?Zweten is normaal en zorgt ervoor dat je niet oververhit raakt. Wanneer iemand overmatig zweet kan dit een belemmering z…
Zweet (verkoeling voor het lichaam)Zweet is het vocht dat het lichaam afstoot om voor verkoeling te zorgen. Dit wordt zweten of transpireren genoemd. Gemid…

Reageer op het artikel "Ga zweet te lijf"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 10-05-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!