InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > (Overmatig) zweten? Dit kunt u er tegen doen

(Overmatig) zweten? Dit kunt u er tegen doen

Zweten, hoewel eigenlijk iedereen het doet hebben veel mensen er ook echt last van. Eigenlijk is het goed dat we zweten, het zorgt dat ons lichaam op een bepaalde temperatuur blijft. Toch is de geur en het uitzicht van natte plekken onder de oksels niet ideaal en willen we dit het liefst voorkomen. Er zijn verschillende producten onder andere te koop bij de drogisterij.

Deodorant/antitranspirant

De meeste mensen gebruiken in het dagelijks leven deodorant tegen het zweten. Echter is dit meer een geurverdoezelaar dan een zweetremmer. Antitranspirant werkt wat meer remmend tegen het okselzweet en het zou voldoende werking kunnen bieden. Beide zijn in sprays en rollers verkrijgbaar bij de drogisterij.

SyNeo 5

Dit is een spray die de zweetgeur afbreekt. SyNeo 5 brengt u op na het douchen, daarna bent u zo'n 5 dagen van de geur van zweet af. U blijft Met SyNeo 5 wel zweten, alleen heeft u geen last van de nare geur. SyNeo 5 is onder andere verkrijgbaar bij de apotheek.

Okselinlegkruisjes of okselpads

Ja, u leest het goed. Inlegkruisjes voor onder de oksel. Deze zijn uiteraard wel speciaal ontworpen voor onder de oksel. U plakt het okselinlegkruisje / de okselpad in uw shirt en deze vangt het zweet op. De inlegkruisjes bevatten vaak een geur en deze zijn van zacht materiaal gemaakt waardoor het niet gaat schuren.

Deoleen

Deoleen is verkrijgbaar in spray, roller maar ook als crème. De eiwitten die vrijkomen tijdens het zweten worden afgebroken door natuurlijke bacteriën die op de huid aanwezig zijn. Door dit proces komt de geur van zweet vrij. Deoleen is antibacteriologisch, de eiwitten worden dus niet afgebroken waardoor er geen zweetgeur vrijkomt. Het voorkomt dus niet het zweten zelf maar wel de geur.

DO2

Al jaren geleden werd DO2 gebruikt door de Egyptenaren. Aluinkristallen worden gemengd met water, dit trekt de huid dicht maar zorgt er wel voor dat de poriën blijven ademen. Het is parfumvrij en één flesje gaat ongeveer een half jaar mee. U krijgt dus aluinkristallen in een spray en en het gaat in werking als u er wat water bij doet. Na verloop van tijd zullen de stenen volledig zijn opgelost. DO2 is verkrijgbaar bij de drogisterij.

Odorex

Odorex is verkrijgbaar in een flesje. Na het douchen dept u het op uw oksel en vervolgens heeft u 3 dagen geen last van transpireren. Odorex bevat body heat responsive, dit houdt in dat als uw lichaamstemperatuur stijgt Odorex zich daaraan aanpast. Ook Odorex is verkrijgbaar bij de drogisterij

Botox

Botox kan de weg tussen de zenuwen en de zweetklieren blokkeren. Dit stopt dus het zweten en de onaangename geur. Echter zal de botox wel na 3 tot 6 maanden weer herhaald moeten worden. Het kan de eerste dag ook behoorlijk pijn doen en de oksel kan gaan opzwellen. Als de arts heeft vastgesteld dat u last heeft van overmatig zweet (hyperhidrose) krijgt u een deel van de botox vergoed door de verzekering.

Overige tips

  • was uw oksels minstens één maal per dag
  • scheer uw oksels zodat de lucht niet zo erg blijft hangen
  • draag schone kleren
  • bij donkere kleren ziet u zweetplekken minder

Waarschuwing

U lichaam zweet om af te koelen. U moet het vocht toch kwijt raken dus als u uw poriën in uw oksels blokkeert dan kan het gebeuren dat een ander lichaamsdeel zoals bijvoorbeeld uw voeten meer gaan zweten.
Gerelateerde artikelen
Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten kan tot veel frustratie en onzekerheid leiden. "Kan ik dit shirtje wel aan? Heb ik zweetvlekken?" Hoe k…
Transpiratiegeur: hoe kun je dit het beste behandelen?Transpiratiegeur: hoe kun je dit het beste behandelen?Veel mensen schamen zich voor natte plekken onder de oksels en de transpiratiegeur die daar vaak bij ontstaat. De een he…
Ga zweet te lijfGa zweet te lijfIedereen heeft wel eens last van klotsende oksels, klamme handen en onfrisse voeten. Vooral als het zomers warm is, heb…
Zweten onder de oksels voorkomen: deodorant met talkZweten onder de oksels voorkomen: deodorant met talkZweten onder de oksels is altijd lastig. Het ruikt onaangenaam, het geeft zweetplekken op je kleding en veel mensen voel…
Overmatige transpiratie voorkomen met Odorex Extra DryOvermatige transpiratie voorkomen met Odorex Extra DryZweten bij inspanning is normaal en dient om overtollige lichaamswarmte kwijt te raken. Maar wat als je nu buitensporig…
Bronnen en referenties
  • https://www.deoleen.nl/hoe-werkt-deoleen
  • https://syneo.nl/Produkten.php
  • http://www.odorex.nl/
  • https://www.do2deodorant.nl/

Reageer op het artikel "(Overmatig) zweten? Dit kunt u er tegen doen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 07-09-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!