InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Arachnofobie: angst voor spinnen

Arachnofobie: angst voor spinnen

Arachnofobie is een overmatige angst voor spinnen. Naar verluidt is arachnofobie de meest voorkomende 'dierenfobie'. Arachnofobie komt vooral voor bij de Westerse bevolking.

Wat is arachnofobie?

Arachnofobie is een overmatige angst voor spinnen en spinachtigen. Deze angst uit zich onder andere in het vermijden van gebieden waar degene die bang is voor spinnen verwacht een spin tegen te komen. Een rechtstreekse confrontatie met een spin kan aaleiding zijn voor een paniekaanval. De naasten van degene die aan arachnofobie lijdt zien vaak niet in waarom de arachnofoob zo bang voor spinnen is. Vaak heeft de arachnofoob dit zelf ook door, psychologische begeleiding kan dan overwogen worden.

Door middel van therapie, bijvoorbeeld een rechtstreekse confrontatie of het rustig aan wennen aan de aanwezigheid van een spin, zou arachnofobie overwonnen kunnen worden. Wetenschapper Bouton denkt hier anders over, hij stelt dat een therapeutische confrontatie niet helpt. Hij stelt dat de arachofoob zal leren dat spinnen in therapeutische context niet eng zijn, maar dat de persoon nog steeds een angstige reactie zal vertonen wanneer hij ergens anders een spin tegenkomt.

Onderzoek

Uit onderzoek van de universiteit van Gent is gebleken dat Nederlanders en Belgen het bangst voor spinnen zijn van de hele wereldbevolking. De Nederlanders en Belgen vinden spinnen vies, onhygiënisch en angstaanjagend. Één op de tien Nederlanders lijdt zelfs aan arachnofobie. Met name vrouwen, vooral moeders, zijn bang voor spinnen, zij blijken vijf keer zo vaak bang te zijn voor spinnen dan mannen.

Nederlanders zijn echter niet altijd bang geweest voor spinnen. Uit een uitgevoerd literatuuronderzoek bleek dat de Nederlanders voor het jaar 1750 een heel andere houding hadden ten opzichte van spinnen. Bijna niemand was er bang voor en er werd zelden een spin gedood.

Arachofobie/spinnen in films

Omdat arachnofobie zoveel voorkomt wereldwijd, lijkt het ook een perfecte inspiratiebron voor horrorfilms te zijn. Spinnen geven mensen toch vaak onbewust de kriebels en zijn dus uitermate geschikt voor in een horrorfilm. Ben je bang voor spinnen, kijk dan niet naar de volgende films:
  • Arachnia
  • Arachnid
  • Arachnophobia
  • Creepies: Hell on Eight Legs
  • Creepies 2
  • Curse of the Black Widow
  • Eight Legged Freaks
  • Ice Spiders
  • In The Spiderís Web
  • Kingdom of the Spiders
  • Kiss of the Tarantula
  • Mesa of Lost Women
  • Spiders
  • Spiders 2: Breeding Ground
  • Tarantula
  • Tarantulas: The Deadly Cargo
  • The Giant Spider Invasion
  • Webs
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia Nu.nl

Reageer op het artikel "Arachnofobie: angst voor spinnen"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 07-10-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!