InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat kun je doen tegen zweetvoeten en stinksokken?

Wat kun je doen tegen zweetvoeten en stinksokken?

Zweetvoeten en stinksokken zijn niet alleen voor jezelf vervelend, maar ook voor anderen. Bij sommige zweetvoeters is de lucht niet om te harden, bij anderen voelt het gewoon niet fijn om altijd vochtige voeten en natte sokken te hebben. Wat kun je doen tegen zweetvoeten en wat doe je met de stinksokken?

Zweetvoeten en stinksokken

Veel mensen hebben zweetvoeten. Ze hebben last van vochtige voeten, vochtige schoenen en stinkende sokken. Men kan zulke erge zweetvoeten hebben dat men de schoenen ergens anders niet durft uit te doen. Ook kunnen schoenen van mensen met zweetvoeten van binnen gaan schimmelen door het vele vocht, zeker wanneer iedere dag dezelfde schoenen worden gedragen. Iedereen heeft wel eens zweetvoeten, de voet bevat veel zweetklieren. Maar de één heeft er meer last van dan de ander. Zweetvoeten kunnen een sociale belemmering zijn voor mensen. De stank kan soms zo hevig zijn dat mensen niet dicht in je buurt willen zitten. Ook kan het zijn dat iemand met erge zweetvoeten niet meer bij iemand anders op bezoek durft omdat hij of zij bang is dat er wordt gevraagd de schoenen uit te doen. Men kan zich belemmerd voelen om activiteiten op het gebied van sport te ondernemen omdat men dan de schoenen moet uitdoen of verwisselen voor sportschoenen. Relaties kunnen onder druk komen te staan, wanneer de partner echt niet meer tegen de stank kan. Is de wederhelft daarnaast slordig en laat hij of zij de stinksokken overal rondslingeren, dan kan dit uitmonden in irritaties en ruzies.

Wat kun je doen tegen zweetvoeten?

Tegen zweetvoeten zijn verschillende remedies. Wat voor de één werkt werkt voor de ander niet of minder goed. Het is uitproberen welke van de onderstaande methoden voor jou werkt:
  • Deoleen voetencreme, verkrijgbaar bij de drogist.
  • Voetenzalf van de Tuinen.
  • De voeten weken in warm water met daarin 1/3 deel van een fles azijn. Doe dit om de dag en dat drie keer. Daarna ermee stoppen, wanneer het niet helpt tegen de voetengeur niet blijven doorgaan. Het zuur van de azijn kan er dan voor zorgen dat de voeten helemaal niet meer kunnen zweten, dat is niet de bedoeling omdat het lichaam wel moet kunnen afkoelen.
  • Odorex extra dry voor oksels, gewoon op de voeten sprayen i.p.v. onder de oksels.
  • Pedispray, verkrijgbaar bij de drogist.
  • Niet iedere dag dezelfde schoenen dragen, maar de schoenen de tijd geven goed te drogen. Eventueel kun je wat zuiveringszout in de schoen strooien. Dit neemt het vocht op en zorgt dat de schoenen sneller drogen.

Wat kun je doen tegen stinksokken?

De vieze zweetlucht van zweetvoeten ontstaat doordat de bacteriën die zich hebben kunnen ontwikkelen in het zweetvocht bij het opdrogen doodgaan. Dit geeft de zo bekende vieze zweetvoetengeur. Met name sokken van iemand die veel last heeft van zweetvoeten kunnen flink stinken. Soms zelfs zo erg dat de geur er in de gewone was niet uit gaat. Wat kun je doen om de zweetlucht uit sokken te krijgen:
  • Doe een een half kopje zuiveringszout in een wasbak of halve emmer warm water. Laat de sokken hier een paar uur in weken voordat je ze in de wasmachine wast. De sokken worden hierdoor meteen ook weer mooi wit.
  • Trek iedere dag schone sokken aan en na het sporten altijd.
  • Zorg ervoor dat je niets anders draagt dan katoenen sokken, en draag alleen schoenen die gemaakt zijn van echt leer.
  • Loop, wanneer het warm genoeg is, thuis op blote voeten. Je voeten kunnen ademen en je houdt je sokken schoon en droog.

Ik kom niet van mijn zweetvoeten af, wat nu?

Wanneer bovenstaande tips niet helpen, dan is het aan te raden om je huisarts te bezoeken. Via de huisarts zijn er meer middeltjes beschikbaar die kunnen helpen tegen overmatig zwetende voeten. Ook kan de huisarts je naar een specialist verwijzen, wanneer je hele erge zweetvoeten hebt.
Gerelateerde artikelen
Zweetvoeten, kom je er vanaf?Zweetvoeten, kom je er vanaf?We kennen allemaal wel iemand die absoluut zijn of haar schoenen niet uit moet trekken in gezelschap. Zweetvoeten, het k…
Zo krijg je de zweetgeur uit je schoenenZo krijg je de zweetgeur uit je schoenenZweetvoeten hebben we allemaal wel eens. Zeker op warme dagen en tijdens het sporten. De een heeft er meer last van dan…
Help mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afHelp mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afStinkende voeten hebben is erg vervelend, sommige mensen kunnen zich er zelfs over schamen. De meest courante oorzaak va…
Stinkvoeten, hoe kom ik van mijn stinkvoeten af?Last van stinkvoeten? Het niet durven uittrekken van uw schoenen? Stinkvoeten zijn heel erg vervelend en worden ook als…
Zweetvoeten: hoe kom ik er vanaf?Zweetvoeten: hoe kom ik er vanaf?Zweetvoeten: een erg vervelend probleem. Vooral in de zomer hebben veel mensen er last van. Maar hoe kun je zweetvoeten…

Reageer op het artikel "Wat kun je doen tegen zweetvoeten en stinksokken?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 08-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!