InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Minder suiker eten voor een betere gezondheid

Minder suiker eten voor een betere gezondheid

De laatste tijd blijkt uit steeds meer onderzoek dat suiker helemaal niet zo goed is voor het menselijk lichaam. En het zit in bijna al het bewerkte voedsel dat in de supermarkt verkrijgbaar is. Veel producten die als vetvrij en dus gezond worden gezien, zitten vol met suiker om er toch nog wat smaak aan te geven. Maar dit maakt dat de producten wel vetvrij, maar eigenlijk helemaal niet zo gezond meer zijn. Suiker wordt aangewezen als een van de oorzaken van toenemende problemen als overgewicht en diabetes.

Wat is de invloed van suiker op je lichaam?

Suiker werkt verslavend op de hersenen en wordt daarom aan veel voedselproducten toegevoegd. Ook aan veel dingen waarvan je het misschien niet zou verwachten, zoals pastasaus en brood. Dit betekent dat je ongemerkt meer suiker eet dan je denkt.
Er zitten geen voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft in suiker, zoals bijvoorbeeld vezels, mineralen en vitaminen. Suiker zorgt voor hoge pieken in je bloedsuikerspiegel. Het is gezonder om dit soort pieken te voorkomen en je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Als reactie op de pieken in je bloedsuikerspiegel maakt je lichaam insuline aan om je bloedsuiker weer omlaag te brengen. De hoge bloedsuikerspiegel zorgt tijdelijk voor veel energie, maar zodra je bloedsuikerspiegel weer daalt voel je je energieloos en uitgeblust, een dip. Als je bloedsuikerspiegel laag is vraagt je lichaam om meer suiker om weer meer energie te krijgen. Dan krijg je weer een piek, en daarna weer een dip, en dit leidt tot overmatige consumptie van suiker. Dit kan leiden tot overgewicht.

Als je minder suiker eet en meer gezondere voeding dan blijft je bloedsuikerspiegel stabieler en zul je de hele dag door meer energie hebben. Als je een tijdje minder of geen suiker eet, zul je al snel de resultaten merken. Je voelt je beter, en je smaak zal veranderen. Je zult minder suiker nodig hebben om te genieten van eten.
Overmatig suiker eten kan ook leiden tot het metaboolsyndroom of insuline-resistentie. Dit is een voorloper van diabetes, in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd. Diabetes type II wordt onder andere veroorzaakt door overgewicht en ongezond eten.

Ingrediëntenlabels lezen

Op etiketten met ingrediënten staat suiker onder veel verschillende namen vermeld. Er staat vaak niet gewoon suiker op een etiket, dus het is handig om etiketten te leren lezen. Bij het lijstje met ingrediënten wordt het ingrediënt wat het grootste aandeel heeft in een product als eerst genoemd. Vervolgens het ingrediënt wat daarna het grootste deel van het product vormt, en achteraan de lijst staat het ingrediënt met het kleinste aandeel in het product. Als een vorm van suiker dus ergens vooraan de lijst staat betekent dit dat een groot deel van het product uit suiker bestaat.

Een trucje om het te laten lijken alsof er niet veel suiker in een voedingsmiddel zit, is om de verschillende soorten suiker allemaal apart te benoemen. Zo wordt het gehele aandeel van suiker opgebroken in kleinere onderdelen van het product en staan de verschillende suikers verder achteraan de lijst en lijkt het alsof er minder suiker in een product zit dan er eigenlijk in zit.

Verschillende namen voor suiker zijn fructose, sucrose, sacharose, glucose (druivensuiker), dextrose. Een andere manier om voedingsmiddelen zoeter te maken is het gebruik van HFCS (High-Fructose Corn Syrup). En dan zijn er nog onnatuurlijke zoetstoffen als bijvoorbeeld aspartaam en acesulfaam-K. Hierover bestaat veel controverse en veel tegenstrijdige studies. Uit veel studies blijkt dat aspartaam schadelijk is voor de gezondheid, maar uit veel andere studies blijkt dat aspartaam geen negatieve invloed heeft op de gezondheid. Totdat zonder twijfel duidelijk is of aspartaam en andere chemische zoetstoffen wel of niet schadelijk zijn, zul je voor jezelf moeten beslissen of je deze stoffen wel of niet wilt eten.

Hoe kun je minder suiker eten?

Probeer zoveel mogelijk verse producten te eten, en dingen zelf te koken. Probeer zo min mogelijk kant en klaar voedsel te eten. Hier zit namelijk vaak veel suiker in (en ook veel zout, en E-nummers). Als je toch bewerkt voedsel koopt, lees dan in ieder geval goed de etiketten, zodat je weet wat je eet. Vaak bevatten kant en klare sauzen veel suiker, dus probeer je sauzen voor pasta, groente, en vis zelf te maken van verse producten. Veel kookboeken hebben goede recepten voor sauzen, of zoek naar recepten op Google.
Vermijd ook vruchtensap. Appelsap of sinaasappelsap lijkt misschien gezond omdat het natuurlijk is, maar er zit ontzettend veel suiker in. In fruit zit veel suiker in de vorm van fructose, maar als je het hele stuk fruit eet krijg je tegelijkertijd ook veel vezels binnen. In vruchtensap zitten alleen alle suikers uit het fruit, maar niet de vezels.
© 2014 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Diabetes type 2, ontstaan en voorkomenDiabetes type 2 of ouderdomssuiker kwam vroeger vooral voor bij oudere mensen. Helaas hebben tegenwoordig steeds meer jo…
Waarom zou je kiezen voor Stevia?Stevia is steeds bekender aan het worden, maar veel mensen weten niet waarom ze moeten kiezen voor de zoetstof. Is het w…
Tips om minder suiker te gebruikenTips om minder suiker te gebruikenSuiker wordt vaak toegevoegd aan dranken en voedingsmiddelen want een zoete smaak vindt bijna iedereen lekker. Vooral in…
Diabetes type 2 en overgewichtDiabetes type 2 en overgewichtOvergewicht is de afgelopen jaren globaal aan het toenemen, dus ook in Nederland. Hierdoor is er ook een toename van dia…
Overgewicht: Wat kun je er zelf aan doen?Overgewicht is niet gezond. Je loopt relatief meer risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressie wanneer je medi…

Reageer op het artikel "Minder suiker eten voor een betere gezondheid"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 25-02-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!