InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: wat te doen tegen eetbuien in de avond?

Afvallen: wat te doen tegen eetbuien in de avond?

Afvallen: wat te doen tegen eetbuien in de avond? Eetbuien zijn erg vervelend wanneer je wilt afvallen. Heel veel mensen hebben hier vooral in de avond last van. Ze liggen op de bank en proberen niet toe te geven aan de lekkere trek, om vervolgens toch naar iets ongezonds te grijpen. Wat kun je doen tegen eetbuien in de avond wanneer je probeert af te vallen?

Wat zijn eetbuien?

Een eetbui is een drang in iets lekkers, vaak iets zoets of vets. Mensen met een eetbui, eten vaak een heleboel achter elkaar. Soms zelfs tot ze er misselijk van worden. Het kan heel moeilijk zijn om de drang tot een eetbui tegen te gaan. Een gezond voedingspatroon is een goede manier om minder eetbuien te krijgen. Ook gezonde tussendoortjes zijn een prima manier om eetbuien tegen te gaan.

Eetbuien in de avond

Een eetbui in de avond kan erg vervelend zijn. Veel mensen eten liever in de avond niks meer en vaak ben je ook nergens mee bezig, waardoor je focus bij je lekkere trek blijft. Je blijft maar zin hebben in iets te eten en daardoor wil het nog wel eens misgaan. Ook hebben we onszelf vaak aangeleerd om ís avonds nog wat chips of kaas te eten. Dit kan er ook voor zorgen dat je last hebt van eetbuien wanneer je probeert af te vallen. Wat kun je nou eigenlijk doen tegen eetbuien in de avond?

Probeer afleiding te vinden

Het kan erg helpen om iets te gaan doen wanneer je een eetbui voelt opkomen. Ga weg van de computer of de televisie. Dit zijn doorgaans activiteiten waarbij je niet echt hoeft na te denken en je zult dan ook al snel de neiging hebben om iets lekkers te eten. Eetbuien komen namelijk vaak voort uit verveling. Er zijn talloze activiteiten te bedenken waardoor je afleiding kunt vinden, zoals:
  • Lezen
  • Wandeling maken
  • Een puzzel maken

Je zou ook bij iemand op visite kunnen gaan. Je moet er dan alleen wel voor zorgen dat hier geen lekkernijen zijn, waardoor je alsnog de mist ingaat.

Drink iets

Soms kan het schelen om iets te drinken. Denk bijvoorbeeld aan een bak thee of een glas water. Het hongergevoel kan hierdoor minder worden. Dit komt omdat we vaak honger verwarren met dorst. Drink je thee of koffie altijd zonder suiker, dit scheelt ook. Als je juist echt zoete trek hebt, dan kun je kiezen voor thee met een zoete smaak, zoals aardbeienthee.

Ga op tijd naar bed

Veel mensen blijven tot diep in de nacht wakker. Het is dan niet gek dat je trek krijgt, want het kost energie om wakker te blijven. Op tijd naar bed gaan kan dan een oplossing zijn. Dit heeft trouwens meerdere voordelen: je kunt ook veel meer energie krijgen van voldoende nachtrust en kunt de volgende dag met een uitgerust gevoel wakker worden. Ook kan genoeg nachtrust ervoor zorgen dat je minder honger krijgt de volgende dag.

Volg geen streng dieet

Een streng dieet is in veel gevallen dé reden waarom mensen last krijgen van eetbuien. Wanneer je jezelf heel veel gaat verbieden, wordt het moeilijker om niet toe te geven aan al die lekkere hapjes. Het is beter om een gezonde levensstijl te creëren en af en toe jezelf wat lekkers te gunnen. Op deze manier voorkom je die vervelende eetbuien in de avond.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?Afvallen blijft moeilijk, zeker als je ook nog eens te maken hebt met eetbuien. Tijdens een eetbui eet je alles wat los…
Tips tegen eetbuienJe komt thuis uit je werk. Wat een stressvolle dag! Je hebt de onweerstaanbare drang om veel zoetigheid te snaaien. Choc…
Wat te doen tegen emotionele eetbuien? Tips tegen vreetbuienWat te doen tegen emotionele eetbuien? Tips tegen vreetbuienEmotioneel eten is een vaak voorkomende kwaal in de stresserende moderne samenleving. Door de vrij hoge sociale druk die…
Eetbuistoornis: Binge eating DisorderEetbuistoornis: Binge eating DisorderEetbuiten: voorkomen, overwinnen, stoppen en onder controle. Een eetbuistoornis lijkt sterk op boulimia nervosa. Een eet…
Eetstoornis Binge Eating Disorder (BED)Eetstoornis Binge Eating Disorder (BED)Wie lijd aan BED kent veel onbegrip. Mensen kennen deze eetstoornis niet en begrijpen niet waar BED patiënten onder lijd…

Reageer op het artikel "Afvallen: wat te doen tegen eetbuien in de avond?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!