InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?

Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?

Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen? Afvallen blijft moeilijk, zeker als je ook nog eens te maken hebt met eetbuien. Tijdens een eetbui eet je alles wat los en vast zit en heb je voornamelijk zin in ongezonde dingen. Eetbuien blijven een groot probleem bij iedereen die probeert wat kilo’s kwijt te raken. Hoe kom je van deze eetbuien af als je wilt afvallen?

Wat is een eetbui?

Een eetbui wordt gezien als een moment waarop je erge trek hebt in iets lekkers en dan ook daadwerkelijk aardig wat gaat eten. Het aantal calorieën dat iemand binnenkrijgt tijdens een eetbui is vaak erg hoog, waardoor pogingen om kilo’s kwijt te raken opeens weer dreigen te mislukken. Een eetbui is één van de grootste redenen waarom mensen die proberen af te vallen toch weer aankomen. Afvallen wordt hierdoor nog lastiger en een eetbui is heel moeilijk tegen te gaan. Ook is het heel erg onduidelijk waarom mensen last hebben van eetbuien. Wat sowieso vaststaat is dat het te maken heeft met emotionele problemen. Deze kunnen vaak zo diep liggen dat je je er niet eens van bewust bent dat ze er zijn.

Eet voldoende!

Wanneer je te weinig eet, is de kans groter dat je later smacht naar iets ongezonds en lekkers. Je hebt immers te weinig voedingsstoffen binnen gekregen. Zorg er daarom voor dat je voldoende eet. Begin de dag altijd met een goed ontbijt, zodat je tenminste vooruit kunt. Eet ook genoeg gezonde tussendoortjes. Dit voorkomt eetbuien later op de dag.

Leer omgaan met emotionele problemen bij een eetbui

Om je eetbuien goed aan te pakken is het belangrijk dat je leert omgaan met je emotionele problemen en dat je kunt erkennen wat die problemen nou eigenlijk zijn. Dit kan doorgaans niet bij een diëtiste, hiervoor zul je naar een therapeut moeten, zoals bijvoorbeeld een psycholoog of maatschappelijk werker. Je kunt dan concreet geholpen worden aan je eetbuien en hier ook op een duidelijke manier mee aan de slag gaan.

Eetbuien voorkomen betekent je levensstijl veranderen

Het moeilijkste om te doen is om dingen in je leven te veranderen. Je bent gewend aan een bepaalde levensstijl. Bij een poging tot afvallen ga je die levensstijl opeens veranderen. Je eet doorgaans minder en beweegt meer. Je geest is dit niet gewend en zal hierdoor protesteren. Het is dan ook belangrijk om dingen geleidelijk aan te passen. Als je wilt afvallen, doe dat dan niet meteen door duizend calorieën op een dag minder te eten dan dat je eerder deed. Doe dingen langzaam. Begin bijvoorbeeld met het toetje na het eten. Is dat altijd iets ongezonds? Vervang het dan door fruit. Of begin met iets anders waar je wel wat verandering in wilt zien. Drink je veel bier tijdens het uitgaan? Drink dan een paar biertjes minder en bouw dit langzaam af. Zo went je geest langzaam aan de aanpassingen en krijg je niet in één keer te maken met ontzettend veel veranderingen.

Tips tegen eetbuien

  • Ga niet op dieet. Sowieso verbied je jezelf dan bepaalde producten, waardoor de drang naar lekker eten alleen maar groter wordt.
  • Zoek iets om te doen. Verveling kan een emotioneel probleem zijn en daarom krijgen veel mensen ook eetbuien als ze zich vervelen.
  • Leer jezelf om nooit een maaltijd over te slaan en eet op vaste tijdstippen. Zo zit er meer regelmaat in je leven.
  • Wacht tot de eetbui over is. Dit kan heel frustrerend zijn, maar het werkt doorgaans wel.
  • Als je een eetbui hebt, ga dan voor gezonde snacks, zoals stukjes appel, komkommer of tomaat.
  • Zoek de oorzaak van je eetbuien. Zolang je niet weet wat de oorzaak is, kun je er ook niets tegen doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen: wat te doen tegen eetbuien in de avond?Afvallen: wat te doen tegen eetbuien in de avond?Eetbuien zijn erg vervelend wanneer je wilt afvallen. Heel veel mensen hebben hier vooral in de avond last van. Ze ligge…
Tips tegen eetbuienJe komt thuis uit je werk. Wat een stressvolle dag! Je hebt de onweerstaanbare drang om veel zoetigheid te snaaien. Choc…
Wat te doen tegen emotionele eetbuien? Tips tegen vreetbuienWat te doen tegen emotionele eetbuien? Tips tegen vreetbuienEmotioneel eten is een vaak voorkomende kwaal in de stresserende moderne samenleving. Door de vrij hoge sociale druk die…
Emotionele eter, wat is dat?Wat is een emotionele eter? Overgewicht en gezondheidsproblemen kunnen ontstaan als iemand een emotionele eter is. Veel…
Eetbuistoornis (Binge eating), regelmatig eetbuien hebbenEetbuistoornis (Binge eating), regelmatig eetbuien hebbenEetbuistoornis wordt in het Engels binge eating genoemd, is een psychische stoornis die behoort tot de eetstoornissen. B…
Bronnen en referenties
  • www.afvallen-weblog.nl
  • www.bodywatch.nl

Reageer op het artikel "Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?"

Reactie

Ben Koppelman, 04-07-2010 09:59 #1
Hallo, Ik ben een man van 73 jaar en heb diabetes 2. Ik spuit elke dag 3 keer 20 eenheden insuline voor de maaltijden. Het is een 30-70 combinatie. De 30% werkt snel zodat je eten en calorieen meteen worden aangepakt en de 70 % is voor de tijd daarna te overbruggen.
Helaas heb ik een overgewicht van 15 kg en wil graag afvallen. Ik sport elke dag door 30km te fietsen en dat gaat zelfs bergje op bergje af. Toch verbrand ik niet genoeg vet om af te vallen. Kunt U mij daar door tips verder mee helpen.
Bij voorbaat hartelijke dank.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 01-07-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!