InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met kleine aanpassingen in je leven

Afvallen met kleine aanpassingen in je leven

Afvallen met kleine aanpassingen in je leven Afvallen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn als sommige mensen denken. Met kleine aanpassingen in je leven kun je namelijk ook afvallen en deze kilo’s gaan er ook nog eens blijvend af. Wie zei dat afvallen moeilijk is? Je moet vooral weten waar je op moet letten en welke kleine aanpassingen al een groot verschil kunnen maken.

Afvallen zonder dieet

Veel mensen denken dat je een dieet nodig hebt om af te vallen. Dit is echter helemaal niet waar. Een dieet is zelfs niet goed voor je en zorgt doorgaans voor het bekende jojo-effect. Het is beter om een gezonde levensstijl aan te wennen. Hierdoor raak je blijvend kilo’s kwijt. Met kleine aanpassingen in je leven kun je al gemakkelijk extra kilo’s kwijtraken.

Je drinken

Let eens goed op wat je drinkt. Als je bijvoorbeeld veel cola drinkt, bekijk dan eens hoeveel glazen dit per dag zijn. Er kan best een glas cola minder per dag worden gedronken en dit merk je eigenlijk niet eens. Je zult amper wat missen. Of misschien kun je de cola door cola light vervangen. Ook dit scheelt al heel wat calorieën. Kijk ook eens naar de koffie en thee die je drinkt. Hoeveel suiker gaat hierin? Probeer dit geleidelijk aan eens te verminderen. Als je dit geleidelijk doet, heb je niet direct het idee dat je koffie of thee niet te zoet is.

Snoepen

Probeer ook je snoepgedrag te verminderen. En doe dit ook stap voor stap. Neem steeds iets minder, zodat het gemakkelijker vol te houden is. Ook kun je ervoor kiezen om ’s avonds kleinere borden te gebruiken. Je hebt dan niet door dat je minder opschept. Ook kun je net iets minder koken, zodat je ook minder eet. Snoep kun je vervangen door bijvoorbeeld een appel.

Beweging en afvallen

Genoeg bewegen is natuurlijk ook belangrijk wanneer je wilt afvallen. Een half uur tot een uur per dag bewegen is doorgaans voldoende. En dit hoeft helemaal niet zo moeilijk zijn om te realiseren. Steeds een beetje meer bewegen is een goede manier. Ook kun je bepaalde momenten zoeken om te bewegen: pak bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift of ga op de fiets naar de winkel in plaats van met de auto. Dit soort kleine aanpassingen kunnen al een heel goed begin zijn van een andere levensstijl.

Afvallen met kleine aanpassingen

Begin klein en verander steeds meer in je leven. Natuurlijk is het logisch dat je met één aanpassing kilo’s afvalt, maar wanneer je dus meerdere aanpassingen doet, kun je dit zeker merken in je gewicht. Wist je bijvoorbeeld dat je in een jaar al tien kilo afvalt als je elke dag een kwartiertje gaat wandelen? En dit is natuurlijk iets dat je heel gemakkelijk kunt doen. Afvallen met kleine aanpassingen betekent ook dat je het beter vol kunt houden en hierdoor dus een blijvend resultaat kunt krijgen.

Bekijk je leven goed

Wat je kunt aanpassen zal per persoon verschillen. Kijk daarom eens goed naar je leven en oordeel wat je kunt aanpassen. Soms kan het helpen een eetdagboek bij te houden, zodat je precies op papier zet wat je eet en drinkt. Het is dan makkelijker om een goed beeld te krijgen van je eetpatroon. Wees creatief en zoek naar een manier die bij jou past. Alleen dan kun je het langer volhouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afvallen met kleine aanpassingen in je leven"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 28-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!