InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het Hellerdieet: de oplossing voor koolhydraatverslaving
mijn kijk op

Het Hellerdieet: de oplossing voor koolhydraatverslaving

Het Hellerdieet: de oplossing voor koolhydraatverslaving Het Hellerdieet richt zich op de inname van koolhydraten. Door een ernstige storing in de insulineverhouding vanwege een koolhydratenverslaving ontstaan er eetbuien waardoor de kans op overgewicht groot is. Het Hellerdieet biedt de oplossing voor de koolhydratenverslaving. Bij het volgen van dit dieet gaat men de insulineschommeling te lijf waardoor er ook een gewichtsverlies wordt gerealiseerd. Hoe werkt dit dieet en verlies je werkelijk gewicht?

Het Hellerdieet

Het hoofddoel van het Hellerdieet is niet gericht op het afvallen zelf, maar de koolhydratenverslaving een halt toe te roepen. Het kenmerk van een koolhydratenverslaving is dat er na het eten snel een hongergevoel terugkeert met eetbuien als gevolg. Het dieet is ontwikkeld voor Amerikanen door Dr. Rachel Heller en prof. Dr. Richard Heller en is bedoeld voor mensen met overgewicht (obesitas). Het wordt meer gezien als een leefwijze dan als een dieet. Het overgewicht wordt te lijf gedaan door een limiet te zetten over hoe lang je mag doen over een maaltijd. Hoe korter de eetperiode is hoe minder insuline er geproduceerd wordt en dus hoe minder calorieën het lichaam vast zal leggen in de vorm van vet.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten bestaan uit suikers en zetmeel. We onderscheiden enkelvoudige suikers en samengestelde suikers. Enkelvoudige suikers komen o.a. voor in rietsuiker, fruit, koekjes, ijs, honing en kristalsuiker. Deze worden snel in het lichaam opgenomen. Samengestelde suikers (zetmeel) komen voor in brood, granen, groente, bonen en rijst. Deze zorgen voor een langzame vertering. Tijdens de spijsvertering worden koolhydraten afgebroken tot enkelvoudige suikers (glucose). Hierdoor kan het via de darmwand worden opgenomen en komt het in de bloedbaan terecht om vervolgens als brandstof te dienen of opgeslagen wordt in het lichaam als brandstof.

Koolhydratenverslaving

Als het lichaam normaal functioneert, zal de insuline die vrijkomt na het eten van een maaltijd precies genoeg zijn om de suikers af te breken. Een koolhydratenverslaving ontstaat door een probleem in de insulinehuishouding. Bij een koolhydraatverslaafde komt er na het eten van koolhydraten veel meer insuline vrij dan nodig is. Doordat de hoeveelheid insuline in het bloed schommelt ontstaan er momenten dat er een extreme behoefte aan koolhydraten ontstaat. Het gevolg hiervan is een extreem hongergevoel waardoor er veel gegeten wordt en een vetophoping als gevolg. Door de koolhydratenverslaving aan te pakken zal de insulineproductie minder worden, waardoor er een langdurige verzadiging ontstaat. Het is een natuurlijke manier om de verslavingscyclus te doorbreken.

Oorzaken koolhydratenverslaving

De oorzaken van een koolhydratenverslaving kunnen verschillend zijn. Zo kan het ontstaan vanuit een emotionele toestand. Depressie is een grote uitlokker van eetbuien waarbij er vaak koolhydraatrijk voedsel wordt gegeten. Dat geldt ook voor stress of een schuldgevoel. Verslavingen kunnen ook verergerd worden door veranderingen thuis of op het werk, stoppen met roken of overgang. Mensen die een streng dieet hebben gevolgd en in korte tijd veel gewicht zijn verloren, zijn vatbaarder voor een eetverslaving omdat ze de neiging hebben veel te gaan eten als ze het streefgewicht hebben bereikt.

Gevolgen koolhydraatverslaving

Een koolhydraatverslaafde heeft sneller opnieuw honger na een maaltijd en heeft snel weer trek in zoetigheid. Sommigen hebben vrijwel direct na het eten al weer een hongergevoel. Er treedt geen verzadiging op waardoor er een drang blijft om te eten. Het is moeilijk deze trek in eten te negeren. Elke keer als er koolhydraten worden gegeten zal de drang naar het eten groter worden. Het overschot aan koolhydraten wordt in het lichaam omgezet naar vet. Door deze vicieuze cirkel ligt obesitas op de loer.

In de praktijk

Niet alleen de hoeveelheid koolhydraten is van belang, ook hoe vaak ze worden gegeten is belangrijk. Het eten van meerdere kleine maaltijden die koolhydraten bevatten op een dag wordt afgeraden omdat dit de insulinereactie in het lichaam stimuleert en een prikkel geeft om weer te gaan eten. Aanbevolen wordt om twee vezelrijke, magere koolhydraatarme maaltijden per dag te nemen en één keer per dag een koolhydraatrijke maaltijd (beloningsmaaltijd naar keuze). Voor het laatste wordt het avondeten aanbevolen en men mag er niet langer dan één uur over doen. Op deze manier zal het basismechanisme in het lichaam gecorrigeerd worden omdat de overproductie van insuline zal afnemen wat een herhaald hongergevoel zal verminderen waardoor je uiteindelijk gewicht zult verliezen.

Hieronder worden de richtlijnen van het Hellerdieet opgenoemd:

  • Eet dagelijks twee keer een koolhydraatarme maaltijd.
  • Eet dagelijks één keer een beloningsmaaltijd waarbij je mag eten waar je zin in hebt.
  • De beloningsmaaltijd moet binnen één uur worden gegeten.
  • Alcohol is alleen toegestaan tijdens de beloningstijd en binnen de toegestane tijd
  • Tussendoortjes zijn verboden. Fruit verhoogt namelijk de insulineafgifte
  • Drink veel water (6-8 glazen per dag)
  • Eet niet teveel verkeerde vetten
  • Gebruik niet teveel zout

Resultaat

Volgens de Heller’s zal het eten van slechts één koolhydraatrijke maaltijd per dag het hongergevoel en daarmee het overeten worden beperkt waardoor men aanzienlijk zal afvallen. De insulineproductie en/of insulineafgifte wordt weer normaal. Men voelt zich fitter en heeft meer energie.

Voordelen

Doordat je maar één koolhydraatrijke maaltijd op een dag mag eten, word je bewust wat gezond eten inhoudt waardoor je minder ongezonde voeding zoals koekjes, snoep en taart zult eten. Omdat je dagelijks een beloningsmaaltijd neemt en dus je lievelingseten kunt blijven eten, ervaar je minder het gevoel op dieet te zijn waardoor het gemakkelijker vol te houden is. Je hoeft je niet bezig te houden met het tellen van calorieën of met het eten van afgepaste porties.

Nadelen

Het afvallen zal niet zo snel gaan waardoor het demotiverend kan werken. Het is een leefwijze die niet ophoudt en voor het leven duurt waardoor je er altijd mee bezig zult zijn. In het boek waarin het Hellerdieet wordt omschreven komen weekschema’s voor die ingewikkeld zijn om precies te volgen. De porties van de twee koolhydraatarme maaltijden zullen volgens een bepaald patroon gevolgd moeten worden waardoor er een gevoel blijft bestaan van “aan de lijn” zijn.
Gerelateerde artikelen
Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?Afvallen blijft moeilijk, zeker als je ook nog eens te maken hebt met eetbuien. Tijdens een eetbui eet je alles wat los…
Pas op met gevaarlijk dieettipsPas op met gevaarlijk dieettipsVeel mensen willen flink wat kilo’s kwijtraken. Dit kan op een gezonde manier, maar het is niet gemakkelijk. Er zijn ech…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Guanabarino, Pixabay
  • - cursusmateriaal Voedingsdeskundige CIVAS Opleidingen
  • - www.dieetwijzer.nl
  • - www.nietdikmaardun.nl

Reageer op het artikel "Het Hellerdieet: de oplossing voor koolhydraatverslaving"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 19-10-2016
Subrubriek: Dieet
Schrijf mee!