InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afslankpillen: een wondermiddel voor het afvallen?

Afslankpillen: een wondermiddel voor het afvallen?

Afslankpillen: een wondermiddel voor het afvallen? Afslankpillen, er wordt steeds vaker mee geadverteerd. Zijn afslankpillen een wondermiddel om af te kunnen vallen of moet je oppassen bij het afslanken middels een afslankpil? De meningen zijn er nogal over verdeeld. De één zweert bij afslankpillen, terwijl de ander er niet bij in de buurt wilt komen. Hoe zit het nou eigenlijk?

Wat zijn afslankpillen?

Afslankpillen zijn pillen die je helpen om af te vallen. Je hebt verschillende soorten afslankpillen. De ene pil voorkomt dat je een hongergevoel krijgt en de andere zorgt ervoor dat je minder vet in je lichaam opslaat. Sommige afslankpillen kun je alleen krijgen op recept van je huisarts. Andere pillen kun je bij de apotheek of drogist kopen. Ook online kun je afslankpillen kopen.

Is een afslankpil een wondermiddel?

Een afslankpil kan zeker helpen om de overtollige kilo’s kwijt te raken, maar het mag niet worden gezien als een wondermiddel. Je moet een afslankpil vooral zien als hulpmiddel om gewicht kwijt te raken. Het is ook niet zo dat je meteen flink afvalt en ondertussen kunt eten wat je wilt. Een afslankpil is dus geen wondermiddel. Immers, als het een wondermiddel was, dan was er wellicht geen overgewicht meer.

Welke afslankpillen zijn er zoal?

Er zijn veel verschillende afslankpillen, enkele namen:
  • Alli
  • XlsMedical
  • Xenical
  • Obesimed
  • Kilokiller

Soorten afslankpillen

E zijn afslankpillen die je kunnen helpen met slanker worden en die beloven dat je op wonderbaarlijke manier kunt afvallen, zonder dat je daar iets voor moet doen. De werking is eigenlijk altijd anders. Zo wordt er bij de ene pil vet dat je eet niet opgeslagen in je lichaam, terwijl een andere juist een laxerende werking heeft (let op: dit is heel gevaarlijk). Andere afslankpillen zorgen ervoor dat je minder snel lekkere trek hebt. Door deze pil slank je dus niet direct af, maar eet je wél minder, waardoor het afvallen ook gemakkelijker zal gaan.

Pas op met afslankpillen

Hoewel afslankpillen erg verleidelijk klinken om te gebruiken, moet je er ook mee oppassen. Lang niet alle afslankpillen zijn veilig en kunnen zelfs schadelijk zijn. Zo zijn er afslankpillen met een verslavende werking of met een laxerende werking. Dit is gevaarlijk. Er zijn zelfs afslankpillen die Speed bevatten. Ook kan het zijn dat sommige afslankpillen niet goed werken bij mensen met een bepaalde ziekte of bij vrouwen die zwanger zijn. Het is dan ook aan te raden om altijd je huisarts te raadplegen voordat je begint met een afslankpil. Bestel ook nooit zomaar op internet een afslankpil. Zeker niet als je niet zeker weet of het wel te vertrouwen is.

Gezonde levensstijl

Combineer afslankpillen altijd met een gezonde levensstijl. Dit betekent dat je voldoende moet bewegen en dat je gezond moet eten. Eet minstens drie maaltijden op een dag en drie tussendoortjes. Pas op met ongezonde snacks, zoals chips, chocolade en frisdrank. Probeer tevens minstens een half uur per dag te bewegen. Dit hoeft niet heel intensief te zijn: een stuk wandelen kan bijvoorbeeld al een verschil maken. Zoek vooral een sport die bij je past. Wil je toch afslankpillen gebruiken? Zorg dan voor betrouwbare varianten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afslankpillen: een wondermiddel voor het afvallen?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 07-06-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!