Waarom lukt afvallen niet?

Waarom lukt afvallen niet? Soms lukt het afvallen echt niet. Ieder mogelijk dieet is al uitgeprobeerd, maar het gewicht blijft hetzelfde of wordt stiekem zelfs steeds een beetje meer. Waarom is afvallen zo moeilijk en waarom lukt het afvallen soms echt niet. Dit heeft veel te maken met een verkeerde manier van diëten.

Vaak op dieet

Mensen zijn vaak op dieet. Gemiddeld genomen is ieder mens al eens minstens eenmaal op dieet geweest. Sommige mensen proberen het ene na het andere dieet uit, en niks lijkt te helpen. Soms vallen ze wel af, maar komen later net zo hard nog aan. Of erger nog: ze komen meer aan dan ze voorheen wogen. Dit is het gevreesde jojo-effect. Waarom lukt het afvallen toch niet?

Wanneer afvallen echt niet lukt

Afvallen lijkt makkelijker dan het is. Even snel wat kilo's kwijt raken en de rest van je leven zit je goed. Maar zo makkelijk is het niet. Mensen volgen een bepaald dieet of gaan minder eten, maar toch vallen ze niet af. Soms lukt het wel om binnen een bepaalde gewichtsmarge te blijven, maar die overtollige kilo's raken maar niet kwijt.

Wanneer afvallen echt niet lukt, wordt het tijd om eens kritisch naar het dieet te kijken of naar de manier van afvallen. Onderstaande tips kunnen hierbij helpen.

1. Stop met minder eten

Dat klinkt vreemd in de oren: want van minder eten vallen we toch af? Nee, dit is niet helemaal waar. Uiteraard moeten we niet meer gaan eten dan we verbranden, maar het is ook niet de bedoeling dat we onszelf op een hongerdieet gaan zetten. En dat is wel wat veel mensen gaan doen. Door zeer weinig te eten, vertraagd het lichaam de stofwisseling. Dit heeft als gevolg dat de vetverbranding ook omlaag gaat. Wie toch gaat sporten, zal veel minder vet verbranden dan iemand die wel voldoende eet. Het is dus belangrijk om niet te weinig te gaan eten. Ga zeker niet minder dan 1400 Kcal per dag eten.

2. Beweeg niet teveel

Ook alweer een vreemd advies, want van bewegen vallen we wel af. En dat klopt ook. Maar wie erg veel sport, zet zijn lichaam in een zuinige energiestand. Teveel sporten heeft namelijk als gevolg dat het lichaam de energie zeer zuinig gaat verdelen, zodat er niet teveel gewichtsverlies optreedt. Een half uur tot een uur sporten is prima, maar neem daarna ook rust. Ook het opbouwen van spieren door middel van krachttraining is een goede methode om vet te verbranden: grotere spieren verbranden immers meer vet. Maar, spieren groeien alleen wanneer ze voldoende rust krijgen. Dus, na de training, één dag rust.

3. Eet vet

We blijven maar met de meest gekke adviezen komen, maar ook hierin schuilt een waarheid. Vetten verhogen de vetverbranding. Het gaat hier dan wel om de zogenaamde goede vetten. Vette vis, noten (ongebrand), dierlijke vetten in beperkte mate, olijfolie: allemaal vetten die de vetverbranding verhogen. Laat andere vetten staan: snoep, koek, chocolade, harde vetten (boter, margarine), snacks, chips: vetten die je beter kunt laten staan tijdens een dieet. (maar ook daarna)

4. Let op drank

Drinken is goed voor het lichaam. Thee zonder suiker, water, bouillon, het zijn dranken die best kunnen. Maar let goed op met dranken als cola, sinas, vruchtensappen etc. Ongemerkt krijg je hier heel veel calorieën mee binnen. Eén glas cola levert 95 kilocalorieën. Wie vier glazen cola per dag drinkt, zit dus al op bijna 400 Kcal per dag.

Alcohol is ook iets wat veel mensen drinken: een of meerdere glazen per dag, gewoon voor de gezelligheid. Maar van alcohol komt je ontzettend aan. Een glas bier levert 110 kilocalorieën: vier glazen bier per dag is dus goed voor 440 kcal.

Koffie en thee worden vaak met suiker gedronken. En juist die suiker is een calorieënbom. Een kopje koffie wordt vaak met twee suikerklontjes gedronken. Twee suikerklontjes zijn goed voor 40 Kcal. De meeste koffiedrinkers drinken al gauw vijf tot zes koppen per dag, dat is goed voor gemiddeld 230 Kcal aan suiker. Maar er zijn ook zware koffiedrinkers, die meer dan tien kopen koffie per dag drinken. Dat is al minimaal 400 Kcal aan suiker. Voor thee met suiker geldt hetzelfde.

5. Luister naar je lichaam

We luisteren veel te weinig naar wat het lichaam wil. Als we verzadigd zijn, nemen we vaak toch nog een stuk chocolade of een toetjes, ondanks dat we vol zitten. Niet doen! Wanneer het lichaam aangeeft vol te zitten, is het ook vol. Alles wat daarna gegeten wordt, is nutteloos en gaat rechtstreeks naar de vetcellen. Het wordt daar opgeslagen als vet.

Wanneer we honger hebben, negeren we dit vaak, omdat er geen tijd is om te eten. Maar wie het hongergevoel negeert, zal zijn stofwisseling hiermee omlaag brengen. Het lichaam gaat in de spaarstand om energie te besparen. Immers, een hongerig lichaam wil overleven.
Gerelateerde artikelen
Waarom afvallen niet luktWaarom afvallen niet luktVeel mensen die op een dieet staan vragen zich af waarom afvallen niet lukt. Afvallen is nochtans redelijk simpel; verli…
Snel afvallen in een weekSnel afvallen in een weekSnel afvallen in een week, wie wil dat nou niet? Misschien heb je over een week wel een belangrijk feest en wil je er op…

5 kilo afvallen in 5 dagen - Het crashdieet5 kilo afvallen in 5 dagen - Het crashdieetWanneer je veel kilo’s wil afvallen in een korte tijd, biedt het crashdieet misschien wel een mogelijkheid voor jou. In…
Afslankpillen: een wondermiddel voor het afvallen?Afslankpillen: een wondermiddel voor het afvallen?Afslankpillen, er wordt steeds vaker mee geadverteerd. Zijn afslankpillen een wondermiddel om af te kunnen vallen of moe…

Reageer op het artikel "Waarom lukt afvallen niet?"

Reacties

Angela Hexspoor, 19-08-2016 12:11 #7
Beste,
ik had een dieet van de dieetiste dat goed werkte 1 kilo per maand, maar door slechte omstandigheden van mij heb ik een terugval gehad, en aangekomen, ik ben nu weer in staat om 3 weken geleden weer te starten en stond vanmorgen op de weegschaal en was 1 kilo aangekomen, nou dat was me wat, hoe kan dit nou. Wel slik ik het midde Seroquel waar ik zowiezo al 20 kilo ben aangekomen, maar heb dat medicijn nodig. Maar dat wat er nu is aangekomen is niet daarvan, ik de vakantien best veel gesnoept. maar meteen daarna op de lijn. misschien moet ik nog geduld hebben. ik heb ook te trage schildklier dat wel redelijk onder controle is, maar dat alles maakt het niet makkelijker. ik ga geen afslanlpillen slikken, of shakes, missch weet u een goed dieet, ik hoop het in ieder gaval dankjewel groet ik u Angela Hexspoor

Elies, 27-06-2015 09:32 #6
Hoi
Ik ben 35 en er moeten echt een hoop kilos af. Niet alleen omdat ik t wil maar ook omdat t moet. Ik heb hypogemecli, dit omgekeerde suikerziekte. Ik maak te veel inseline aan en dus slaat mijn lichaam reserves op.
Ik ben nu twee maanden aan t fitnissen en let op wat ik eet. Zorg dat ik al mijn viedingstoffen genoeg binnen krijg en drink veel water.
Ik ben nu 9,3 kilo kwijt, maar t wil niet meer. Sterker nog ik ben afgelopen week aangekomen. Ik hou mij aan mijn 1400 kalorien. Volgens mijn dietist zou ik niet aan mogen komen, maar t gebeurd dus wel.
Wat moet ik nu? Ik moet nog 15,4 kilo.

M., 19-05-2014 11:26 #5
Ik ben 38 en op gewicht blijven is, ondanks gezond eten en bewegen, nooit makkelijk geweest voor me. Afvallen lukte wel vaker, maar met zo ontzettend veel moeite en zo ontzettend weinig eten, dat het maar de vraag is of dat wel zo gezond is.
Ik ben 1.80, dus geen kleintje, ik beweeg veel, wandel, werk in de horeca, dus staan en lopen. Ik hou alles bij wat ik eet en drink en ik weeg het zelfs af, daarbij eet ik wat minder koolhydraten (ook omdat ik brood niet zo goed verdraag). Bij een eetpatroon waarbij ik rond de 2000 kcal per dag zit (en dan bedoel ik tussen de 1900 en 2100) kom ik aan. terwijl volgens calculators op voedingssites en dergelijke ik zou moeten afvallen op 1900 kcal per dag. Om af te vallen ga ik nu rond de 1500 kcal per dag zitten, dat lukte 2 dagen en dan blijft het gewicht gewoon weer gelijk. Een aantal jaren geleden ben ik heel veel afgevallen, ik heb daarna heel langzaam steeds wat aan mijn eetpatroon toegevoegd tot ik in een aantal maanden tijd weer op de 2000 kcal per dag zat en in 2 jaar tijd heb ik er weer 20 kg bij gekregen. Ontzettend frustrerend.
Overigens ben ik tussen de vrouwen van mijn familie dan wel weer een van de slankeren. dus wellicht toch "pech met de genen". Het is ontzettend lastig want wat ga je doen. te weinig eten voor de activiteiten die je doet en je daar niet lekker bij voelen, of accepteren dat je langzaam aan steeds wat dikker wordt. Bah.

Marieke, 09-04-2014 21:59 #4
Ik slik elke dag nog steeds medicijnen waar ik van aankom maar ben toch in ongeveer 2 jaar tijd 20kg afgevallen. Geen gekke diëten Sonja Bakker of Dokter Frank en ook geen strakke trainingsprogramma's.
Je eten is het grootste probleem er moet een verandering komen. En bewust worden van wat je eet, bijvoorbeeld door op te schrijven al zijn het maar tussendoortjes (300kcal) per dag. Ik drink 2 liter water per dag en veel thee.
En een gebakje of een koekje op z'n tijd mag best maar blijven opletten.
Het jammere is dat ik nog ongeveer 8kg kwijt wil maar dat lukt gewoon niet en dat demotiveert. Wat hierboven staat wist ik al. Iemand een gouden tip?

Dikkie Dik, 10-04-2013 12:19 #3
Ben 60 jaar lijn mijn hele leven al, medicijnen voor schildklier. Ik sport doe alles lopend en of op de fiets wandel een uur met de hond. Als kind bij de schooldokter 11jaar was ik toen werd ik al op dieet gezet, kind zij ze je zal nooit zo worden als je moeder ik had maat 36 toen, en zij ook. Het heeft wel degelijk ook met genen te maken aan mijn vaders kant zijn de mannen alle bijna 2 meter en de dames alle boven de 80 kilo e/o meer. Mijn moeder nu 83 jaar heeft nog steeds maar een maatje 40 en als ik zie wat zij aan vette dingen eet zoals jus spek e.d zoutjes, snoepjes, koekje, en dr wijntje dan zou ik nu niet meer door een deur kunnen. Met een dieet samen met de internist 45 kilo afgevallen en nu 5 jaar later met normaal eten en letten op de calorieën er weer 20 bij. Reactie infoteur, 10-04-2013
Bij schildklierproblemen kan je inderdaad problemen ervaren met het afvallen. Wat is precies het probleem met de schildklier?

E., 08-01-2013 21:24 #2
Dieeten is hartstikke moeilijk om vol te houden, ik volg een eiwit-dieet die ook op deze site staat, maar heb 2 boterhammen gegeten terwijl dat er niet opstaat. Het is dus heel moeilijk.

Sana, 25-02-2012 10:25 #1
Ik ben 17 jaar en weeg nu 65 kg ik kom super snel bij
als ik een koekje eet kom ik 2kg bij wanneer ik niks is dat dan 1 kg minder
ik wil zo snel mogelijk al die kilos kwijt want ik wil niet volgroeien met al deze kilos dat is gewoon veel te zwaar! Reactie infoteur, 25-02-2012
In jouw geval is het raadzaam om eens na te laten kijken waarom je zo snel aankomt. 2 kilo erbij van één koekje, is geen normale reactie van het lichaam.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 12-11-2011
Subrubriek: Dieet
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!