InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afslankpil Reductil of Sibutramine: afvallen en bijwerkingen

Afslankpil Reductil of Sibutramine: afvallen en bijwerkingen

Reductil is een afslankpil waarmee je gemakkelijker kilo’s kunt kwijtraken. Het bevat de stof Sibutramine. Het is na Alli een populaire vermageringspil die helpt om obesitas te verminderen. Wat is Reductil precies en hoe werkt het? En zijn er ook bijwerkingen waar je rekeningen mee moet houden? Kun je afvallen met Reductil?

Reductil niet langer meer te verkrijgen

Reductil was eerder te verkrijgen op recept, maar is in januari 2010 uit de handel gehaald, omdat de afslankpil een verhoogd risico op hartvaatproblemen. Onderstaande tekst kan dus vooral gezien worden als naslagwerk over Reductil.

Wat is Reductil?

Reductil is een geneesmiddel dat in Nederland te verkrijgen is in de vorm van een capsule. In Amerika staat het bekend onder de naam Meridia. Het bevat Sibutramine en zorgt ervoor dat je sneller een gevoel van verzadiging hebt. Je hebt hierdoor minder behoefte aan eten (en met name snacken). Doordat de patiënt minder honger heeft, wordt het afvallen al snel gemakkelijker. Ook versnelt het middel de stofwisseling. Bij mensen die willen afvallen is de stofwisseling vaak erg slecht. Door veel te sporten en gezond te eten kun je dit versnellen, maar dit gaat vaak erg langzaam. Reductil zorgt ervoor dat dit proces wordt versneld. Daarnaast werkt Reductil goed op de bloedspiegel en werkt het goed bij mensen met diabetes type 2.

Wat moet je doen om Reductil goed te laten werken?

Reductil werkt het beste als je er ook echt wat voor doet. Je moet je levensstijl dus goed aanpassen. Het is belangrijk om goed te letten op wat je eet en dingen als vet eten en suikers zoveel mogelijk te voorkomen. Ook moet je genoeg bewegen, minstens dertig minuten per dag. Dankzij Reductil is deze nieuwe levensstijl veel beter vol te houden, aangezien je minder last hebt van een hongergevoel. De dosering van Reductil moet goed gevolgd worden. Je mag slechts één tablet per dag en men begint altijd met 10 mg. Mocht dit echt niet werken, kan er worden overgestapt naar 15 mg.

Werkt Reductil echt?

The New England Journal of Medicine heeft een onderzoek gedaan in een jaar tijd om te kijken naar de werking van Reductil. Ze hebben een jaar lang gekeken naar drie groepen mensen met obesitas. De ene groep nam alléén Reductil (met het bestandsmiddel Sibutramine), de tweede groep paste alleen de levensstijl aan en de derde groep combineerde een betere levensstijl met Reductil. De resultaten waren duidelijk: de derde groep was het meeste afgevallen. Het gemiddelde gewicht dat deze groep kwijt raakte was 12,1 kilo. En zo’n 52 procent verloor ongeveer 10 procent van het startgewicht. In de groep die alleen de levensstijl aanpaste verloren de mensen gemiddeld 6,7 kilo. Bij deze groep was er 29 procent die 10 procent van het startgewicht was afgevallen.

Verkrijgbaarheid van Reductil

Reductil is niet zomaar te krijgen. Je mag het alleen aanschaffen op doktersrecept. Daarnaast is het alleen te krijgen als je een BMI hebt dat hoger is dan 30. Reductil kan verkeerd reageren als het in combinatie wordt gebruikt met andere medicatie en het is daarom aan te raden ook echt eerst de dokter te raadplegen. Op sommige websites wordt Reductil aangeboden tegen betaling, omdat mensen pillen overhebben. Vaak betaal je hier sowieso veel te veel voor. Er zijn twee varianten van Reductil. Eén van 10 mg en één van 15 mg. Beiden kosten ongeveer 65 euro.

Bijwerkingen van Reductil

Reductil kent veel verschillende bijwerkingen. De meeste bijwerkingen komen voor bij 1 tot 10 procent van de gebruikers. Daarnaast betekent het natuurlijk niet dat je alle bijwerkingen zult krijgen.
  • Verstopping van de darm
  • Droge mond
  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Verergering van aambeien
  • Zweten
  • Smaakveranderingen
  • Versnelde hartslag
  • Verhoogde bloeddruk
  • Hartkloppingen
  • Opvliegers
  • Waarnemen van kriebelingen, jeuk of tintelingen zonder dat daar aanleiding voor is
  • Angst

Er zijn ook bijwerkingen die voor kunnen komen, maar die doorgaans minder vaak voorkomen. Deze zijn:
  • Afwijking in de bloedstolling waardoor blauwe plekken en bloedingen kunnen ontstaan (trombocytopenie)
  • Allergische overgevoeligheidsreacties
  • Opwinding, onrust (agitatie)
  • Neerslachtigheid (depressie)
  • Stuipen
  • Verwardheid
  • Koorts
  • Plotselinge spiersamentrekkingen
  • Bibberen en verhoging van de reflexen (Serotonine-syndroom)
  • Wazig zien
  • Diarree
  • Overgeven
  • Plotselinge nierontsteking
  • Achterblijven van urine in de blaas ten gevolge van een gestoorde blaasleiding (urineretentie)
  • Seksuele stoornissen bij de man en aandoeningen van de menstruatiecyclus
  • Omkeerbaar verhogingen van leverenzymen

Contact opnemen met de arts als...

Als je last van benauwdheid, dikke enkels of pijn in de borst hebt, moet je altijd contact opnemen met de arts. Doe dit ook als je twijfelt over de bijwerkingen die je hebt, of bang bent dat er iets niet goed is gegaan. Raadpleeg ook direct de arts als je teveel hebt ingenomen, of wanneer je kinderen het hebben gegeten.

De arts zal je ook blijven controleren wanneer je Reductil gebruikt. Hij zal je bloeddruk en polsslag meten om zo te oordelen of je door kunt gaan met de medicatie. In sommige gevallen zal de huisarts beslissen om de medicatie per direct stop te zetten.

Reductil en zwangerschap of borstvoeding

Het is nog onduidelijk hoe Reductil reageert op zwangerschap en borstvoeding. Het wordt dan ook zwaar afgeraden om het medicijn te gebruiken als je zwanger bent of borstvoeding geeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Reductil of Sibutramine, hoe werkt dit vermageringsmiddel?Reductil of Sibutramine, hoe werkt dit vermageringsmiddel?Reductil bevat de stof sibutramine. Reductil is een vermageringsmiddel, ook wel een middel om af te slanken genoemd. Het…
Afslankpil Qnexa: afvallen, bijwerkingen en informatieAfslankpil Qnexa: afvallen, bijwerkingen en informatieQnexa van Visus is een afslankpil in ontwikkeling. Uit diverse testen is gebleken dat mensen zo’n 15% van hun lichaamsge…
Vermageringspillen Orlistat (Alli) en Sibutramine (Reductil)Vermageringspillen Orlistat (Alli) en Sibutramine (Reductil)Vermageringspillen zoals Orlistat (merknaam Xenical of Alli) en Sibutramine (merknaam Reductil) kunnen je een steuntje i…
Welke afslankmiddelen zijn effectief?Welke afslankmiddelen zijn effectief?Afslankmiddelen Alli (Xenical) en reductil zijn hulpmiddelen bij het afslanken, die effectief zijn. Overgewicht is een g…
Gewichtstoename, de voornaamste medische redenenGewichtstoename, de voornaamste medische redenenDik zijn. Afvallen, Dieet houden. Overgewicht komt in toenemende mate voor. Maatschappelijke factoren spelen daarbij een…
Bronnen en referenties
  • Doktersonline.com
  • www.tipsbijafvallen.nl
  • www.abbottnederland.nl

Reageer op het artikel "Afslankpil Reductil of Sibutramine: afvallen en bijwerkingen"

Reacties

Van Camp Karin, 28-08-2013 14:11 #3
Reductil was voor mij een wondermiddel, ik was er 40 kg mee afgevallen en na de stopzetting VN de aanmaak is er terug 30 kg bij, er is in de plaats een slecht gevoel gekomen, schaamte, daar mensen commentaar geven bij mijn terug bijgekomen gewicht, depressief gevoel, geen zin meer om buiten te gaan, relatieproblemen omdat mijn man mij niet wil begrijpen, hij vind dit niet zo erg, ik Walg van mijn figuur, vind nergens mooie kleren en ben bang voor weer de kaap VN 100 kg. ik heb al xenical geprobeerd maar constant op toilet zitten is ook de bedoeling niet, mijn leven is voorbij.

Kathy Dn, 07-08-2010 13:07 #2
Het hielp echt. nu het uit de handel werd genomen, durf ik het niet meer in te nemen. een vol doosje -15mg- ligt hier al weken voor mij, maar durf er niet meer aan te komen. gevolg: al het gewicht dat ik kwijt was, is er terug bij en meer. heb al veel dieten uitgeprobeerd, ze hielpen maar tijdelijk en een beetje. reductil hielp gewoon goed, het hongergevoel was na enkele dagen volledig weg, geen snacks meer, geen ongezonde tussendoortjes en zelfs geen zin meer in meer dan 1 glaasje wijn… mijn dokter zei me dat reductil weer op de markt zou komen dat bij nader onderzoek bleek dat het toch niet zo kwaad kon… ik wacht, maar hoe lang nog? en, mag ik dan toch niet het volle doosje aanpakken?

Sihame, 21-04-2010 00:18 #1
Geachte,

Ik weet dat dit product uit de markt is, maar dit heeft me echt geholpen om af te slanken. Daarom vraag ik ook waar ik dit nog kan verkrijgen. Ik had een voorschrift maar ik was net te laat bij de apotheker. Er zou wellicht een stock zijn van deze medicijnen, maar ik zou liefs dezelfde medecijnen willen dat ook nog te koop was bij de apotheker?.

Kan u mij hiervan op de hoogte houden?

Alvast bedankt,

Mvg,

Sihame Ben Belgacem

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-09-2016
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!