InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Vermageringspillen Orlistat (Alli) en Sibutramine (Reductil)

Vermageringspillen Orlistat (Alli) en Sibutramine (Reductil)

Vermageringspillen Orlistat (Alli) en Sibutramine (Reductil) Vermageringspillen zoals Orlistat (merknaam Xenical of Alli) en Sibutramine (merknaam Reductil) kunnen je een steuntje in de rug geven wanneer afvallen niet zo gaat als je wenst. Zowel Orlistat als Sibutramine helpen je gewicht te verliezen: Orlistat door de hoeveelheid opgenomen voedingsstoffen te verminderen en Sibutramine door het verminderen van de eetlust.

Orlistat

Orlistat is een middel dat bij overgewicht ingezet kan worden. Orlistat valt onder de groep geneesmiddelen die anti-adipositum genoemd worden.

Men mag pas beginnen met Orlistat wanneer men na een dieet van 4 weken met weinig calorieën minstens 2,5 kilo afgevallen is. Orlistat mag echter niet gebruikt worden door mensen die klachten hebben als gevolg van een langdurig verstoorde opname van voedingsstoffen in de darm. Dit wordt het malabsorptie-syndroom genoemd. Tevens mogen mensen die lijden aan de leverstoornis cholestasis het middel niet gebruiken. En uiteraard is het middel niet geschikt voor mensen die overgevoelig of allergisch zijn voor één of meerdere bestanddelen van het medicijn. Dit geldt zowel voor Ali als voor Xenical.

Werking

Orlistat remt de werking van lipase, een spijsverteringsenzym. Door de remming van dit spijsverteringsenzym kunnen vetten, de zogenaamde triglyceriden, niet omgezet worden in bepaalde voedingsstoffen (vetzuren en monoglyceriden) die opgenomen kunnen worden in de maag en de darmen. Doordat lipase niet meer werkzaam is, gaat ongeveer 30% van het voesdsel onverteerd naar de darmen. Het lichaam kan geen onverteerde voedingsstoffen als energiebron gebruiken, of het opslaan, waardoor de opname van vet tot wel 30% verminderd wordt.

Orlistat moet voor of tijdens elke maaltijd die vet bevat ingenomen worden. De meest gebruikte dosis is 120 mg per maaltijd. Alli bevat een dosis van 60 mg.

Verkrijgbaarheid

Orlistat is op recept en zonder recept verkrijgbaar. Orlistat is ook bekend onder de naam Xenical en Alli. Alli is een minder sterke vorm van Xenical, en is ook zonder recept verkrijgbaar.

Zwangerschap en Orlistat

Orlistat mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding. De werkzame bestanddelen van Orlistat kunnen namelijk overgedragen worden op de (ongeboren) baby.

Wisselwerking met andere medicijnen

Orlistat kan de werking van antistollingsmiddelen, zoals warfarine, veranderen. Daardoor kan het nodig zijn dat je je bloedstolling regelmatig moet laten controleren bij de arts. Orlistat kan ook invloed hebben op de werking van ciclosporine, een ontstekingsremmer. Tenslotte vermindert Orlistat de opname van sommige vetoplosbare voedingsstoffen, waaronder met name bètacaroteen en vitamine E.

Sibutramine

Sibutramine is een geneesmiddel dat kan helpen bij het verliezen van gewicht je obesitas of overgewicht met extra risicofactoren hebt. Sibutramine wordt pas voorgeschreven wanneer een dieet en lichaamsbeweging gedurende drie maanden niet afdoende waren. Sibutramine zorgt ervoor dat men sneller een vol gevoel heeft, waardoor men minder zal eten.

Sibutramine is onderdeel van een afvalprogramma met onder meer een caloriearm dieet en verhoogde lichamelijke activiteit.

Sibutramine mag niet gebruikt worden wanneer:
  • Men een een vorm van obesitas heeft die geen verband heeft met overmatig eten
  • Men een bloeddruk heeft die hoger is dan 145/90 mmHg
  • Men (in het verleden) een eetstoornis heeft (gehad)
  • Men allergisch of overgevoelig is voor bepaalde bestanddelen van Reductil
  • Men bepaalde geestesziekten heeft en/of hier medicatie voor heeft
  • Men een te snel werkende schildklier heeft
  • Men een ernstige nier- of leverziekte heeft

Werking

Sibutramine remt de eetlust door de heropname van adrenaline en serotonine in bepaalde hersenzenuwen te remmen. Hierdoor heeft men sneller het gevoel 'vol te zitten', wat leidt tot verminderde voedselinname.

Verkrijgbaarheid

Sibutramine is enkel op voorschrift van de arts (op recept) verkrijgbaar. De gebruikelijke naam van het medicijn dat Sibutramine bevat is Reductil.

Zwangerschap en Sibutramine

Sibutramine mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding. De werkzame bestanddelen van Sibutramine kunnen namelijk overgedragen worden op de (ongeboren) baby.

Wisselwerking met andere medicijnen

Bepaalde geneesmiddelen kunnen in combinatie met Sibutramine anders of niet meer werkzaam zijn:
  • MAO-remmers
  • Geneesmiddelen tegen migraine
  • Bepaalde sterke pijnstillers
  • Bepaalde bloeddrukverhogende middelen
  • Bepaalde infectiebestrijdende middelen (waaronder antibiotica)
  • Bepaalde middelen tegen epilepsie

Overleg met de arts wat je het beste kan doen wanneer je één of meerdere van bovenstaande middelen gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alli of Xenical, wat zijn de verschillen?Alli of Xenical, wat zijn de verschillen?Alli en Xenical bevatten dezelfde werkzame stof, namelijk de stof ‘Orlistat, om af te vallen. Toch wordt het ene middel…
Reductil of Sibutramine, hoe werkt dit vermageringsmiddel?Reductil of Sibutramine, hoe werkt dit vermageringsmiddel?Reductil bevat de stof sibutramine. Reductil is een vermageringsmiddel, ook wel een middel om af te slanken genoemd. Het…
Welke afslankmiddelen zijn effectief?Welke afslankmiddelen zijn effectief?Afslankmiddelen Alli (Xenical) en reductil zijn hulpmiddelen bij het afslanken, die effectief zijn. Overgewicht is een g…
Gewichtstoename, de voornaamste medische redenenGewichtstoename, de voornaamste medische redenenDik zijn. Afvallen, Dieet houden. Overgewicht komt in toenemende mate voor. Maatschappelijke factoren spelen daarbij een…
Xenical, een afslankmiddel wat goed werktXenical, een afslankmiddel wat goed werktXenical is een dieetpil om af te vallen voor mensen met fors overgewicht. Men gaat er vanuit dat Xenical geschikt is voo…

Reageer op het artikel "Vermageringspillen Orlistat (Alli) en Sibutramine (Reductil)"

Reacties

Joyce, 28-08-2009 13:31 #2
Allemaal leuk en aardig hoor. Reductil/Sibutramine kost mij E 40 euro per maand! Het wordt niet vergoed door de ziektekostenverzekering. Mijn internist/endocrinoloog heeft mij dit middel voorgeschreven. Aanvraag bij Menzis ingediend maar helaas afgewezen. Reactie infoteur, 30-08-2009
Beste Joyce,

Sibutramine/Reductil valt momenteel niet onder het GVS (Geneesmiddelen Vergoeding Systeem) waardoor je deze medicatie inderdaad volledig zelf moet betalen.

Groeten MeloD/Kim

Piet Nelemans, 24-05-2009 16:20 #1
Ik gebruik bloedverdunners, maar controleer zelf wekelijks de INR waarde, kan ik toch ALLI innemen?

Infoteur: Melod
Laatste update: 01-01-2010
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen met medicatie
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!