InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met eiwitten

Afvallen met eiwitten

Afvallen met eiwitten Bijna iedereen probeert wel eens gewicht te verliezen. Diëten, afslankpillen en fitness oefeningen worden ingezet om het ideale gewicht te bereiken. Een eenvoudige en kosteloze manier om af te vallen is het regelmatig eten van eiwitten.

Waarom eiwitten?

Veel voedingsmiddelen bevatten eiwitten. Met name dierlijke producten zoals vlees, vis, kaas, melk en eieren zijn rijk aan eiwitten. Het regelmatig eten van producten die rijk zijn aan eiwitten heeft een tweetal voordelen dat er voor zorgt dat je sneller gewicht verliest. Allereerst geeft eiwitrijk voedsel je eerder een verzadigd gevoel. Iemand die bijvoorbeeld 100 gram kip eet, heeft pas later trek in iets lekkers dan iemand die hetzelfde gewicht aan pizza eet.

Daarnaast zijn eiwitten nodig om spierweefsel te produceren en in stand te houden. Wie regelmatig eiwitrijk voedsel eet, bouwt dus meer spierweefsel op. Spierweefsel zorgt op haar beurt voor het verbranden van calorieën. Hoe meer spierweefsel iemand heeft, hoe meer calorieën er worden verbrand.

Let op: het eten van veel eiwitten is slecht voor baby's en mensen met nierproblemen.

Begin je dag met een ei

Natuurlijk is een goed ontbijt een cruciaal onderdeel van een gezonde levensstijl. Iemand die elke dag ontbijt, eet gemiddeld de hele dag minder dan iemand die zijn of haar ontbijt overslaat. Wanneer je daar dan ook nog eens een gekookt ei bij eet, heb je langer een verzadigd gevoel. Een onderzoek van het Pennington Biomedical Research Centre in Louisiana gaat daar nog verder op door. Vrouwen die doordeweeks dagelijks als ontbijt twee eieren aten (over een periode van acht weken), als onderdeel van een vetarm dieet, verloren 65% meer gewicht en hadden 83% meer afname van de tailleomvang dan vrouwen met dit dieet zonder eieren.

Volgorde van eten

Tijdens je avondeten kun je op een simpele manier het aantal calorieën dat je binnenkrijgt terugdringen. Hiervoor is het van belang dat je het avondmaal in een slimme volgorde eet. Wanneer je begint met de eiwitrijke voedingsmiddelen raak je eerder verzadigd, waardoor je minder trek krijgt in de rest van je bord. Of waardoor je minder snel geneigd bent om nog een keer op te scheppen.

Niets eten werkt averechts

Sommige mensen zijn in de veronderstelling dat ze zo min mogelijk moeten eten als ze gewicht willen kwijtraken. Dat is niet alleen erg ongezond, maar zorgt er tevens voor dat je uiteindelijk meer gaat eten dan voorheen. Je lichaam schreeuwt dan namelijk naar voedsel, waardoor je vroeg of laat het liefst álles in je mond stopt.

Conclusie

Een aantal eenvoudige wijzigingen in je voedingspatroon kunnen er dus voor zorgen dat je op de lange termijn gewicht kwijtraakt. Sla nooit een ontbijt over, eet bewust en honger jezelf vooral niet uit.
© 2010 - 2019 Sjorsie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eiwit dieet: Hoe werkt het eiwitrijk of proteïne dieet?Het eiwit dieet is op dit moment waanzinnig populair. Het verbrandt gericht vet en geen spiermassa. Je kunt het eenvoudi…
Het Dukan dieet, werkt het echt zo goed?Het Dukan dieet, werkt het echt zo goed?Het Dukan of Protal dieet is een populair dieet, bedacht en in elkaar gezet door de Franse dokter Pierre Dukan. Het diee…
Afvallen met het Atkins Dieetmijn kijk opAfvallen met het Atkins DieetHet Atkinsdieet is gebaseerd op het eten van eiwitten en vetten, waarbij koolhydraten zo veel mogelijk beperkt moeten wo…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/eiwit.aspx (Geraadpleegd op 7 januari 2010) http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=76722 (Geraadpleegd op 7 januari 2010)

Reageer op het artikel "Afvallen met eiwitten"

Reactie

Tiny, 11-01-2010 13:44 #1
Bedankt voor het interessante artikel! Ik ga het vanaf morgen uitproberen!

Infoteur: Sjorsie
Laatste update: 08-01-2010
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!