InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afslanken met een wonderpil

Afslanken met een wonderpil

Afslanken met een wonderpil Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kwam in 2009 met verontrustende cijfers; 40 % van de volwassenen en 15 % van de kinderen in Nederland heeft te kampen met overgewicht. Steeds meer mensen grijpen tegenwoordig dan ook naar afslankpillen. Maar een wonderpil om af te slanken lijkt nog niet gevonden.

Negatieve effecten overgewicht

Van de 40 % volwassenen die aan overgewicht lijden, is bij 10% sprake van ernstig overwicht, oftewel obesitas. Het tegengaan van overwicht is erg belangrijk, omdat het de gezondheid erg kan schaden. Zo is de levensverwachting van mensen met obesitas lager en zullen er zich gedurende het leven vervelende gezondheidsklachten voordoen. Zo verhoogt obesitas de kans op diabetes, hart- en vaatziekten, verhoogt de kans op bepaalde vormen van kanker en kan leiden tot aandoeningen aan het bewegingsapparaat. Een ander nadelig effect van obesitas is dat het kan leiden tot stigmatisering. Dit kan vooral bij kinderen tot vervelende psychische klachten leiden. Kortom; er zijn genoeg reden waarom obesitas te lijf moet worden gegaan.

Afslanken; raadpleeg de huisarts of diëtiste

Er komen steeds meer afslankproducten op de markt, waardoor het voor de consument vaak moeilijk te overzien is welke afslankpil het beste bij hem of haar past. Door het hoge aanbod is het moeilijk te bepalen wat nu wel en niet goed voor je is. Wil je serieus aan de slag met het verliezen van gewicht, dan doe je er verstandig aan eerst bij je huisarts langs te gaan of een professionele diëtiste in de hand te nemen.

De nieuwste trends in afslankpillen

Ieder jaar komen er weer nieuwe trends in afslankpillen aanwaaien. Bekende voorbeelden zijn CLA, Xenical en Alli. Hier een kort overzicht van deze afslankproducten:

CLA

De afkorting CLA staat voor Conjugated Linoleic Acid, oftewel geconjugeerd linolzuur. Het komt van nature voor in vlees, melk en eieren. Bij dieren wordt linolzuur in de maag omgezet in CLA. CLA zou ervoor zorgen dat bij het diëten spierafbraak wordt tegengegaan, het helpt de vetverbranding verbeteren, het lichaamsvet verminderen en het jojo-effect bij diëten te voorkomen. Er zijn nog geen negatieve bijwerkingen bekend van CLA, behalve misselijkheid en diarree, maar dat komt ook omdat er nog geen zicht is op bijwerkingen op de lange termijn. CLA wordt nog niet zo lang toegepast als voedingssupplement. Het wordt daarom ook afgeraden CLA-supplementen te gebruiken tijdens zwangerschap.

Xenical

Xenical is een geneesmiddel dat gebruikt kan worden door mensen met ernstig overgewicht ter ondersteuning bij het afvallen. Het actieve bestanddeel in Xenical is orlistat. Het is een sterke reversibele remmer van vetverterende enzymen in maag en darmen, die de opname van vetten uit de voering reduceert. Vooral wanneer je begint met het slikken van Xenical kunnen er onaangename bijwerken ontstaan als sterke aandrang tot stoelgang en winderigheid. Xenical is alleen op doktersrecept verkrijgbaar.

Afslankpil Alli

Sinds 2009 is nu ook de afslankpil Alli, die in de Verenigde Staten al 2 jaar verkocht werd, op de Nederlandse markt te koop. De afslankpil Alli (60 milligram) is een lichtere versie van de afslankpil Xenical (120 milligram). Xenical is alleen op doktersrecept verkrijgbaar, Alli is zonder recept te verkrijgen. Zowel Xenical, als Alli zijn afkomstig van de geneesmiddelenfabrikant GlaxoSmithKline. Volgens het bedrijf kun je met de afslankpil Alli 50% meer gewicht verliezen, dan met een simpel dieet.
Gezonde levensstijl en een gezond eetpatroon. Afslanken of niet, afslankpillen of niet, één ding is zeker; een wonderpil bestaat niet, wanneer je er geen gezonde levensstijl en gezond eetpatroon op na houdt.
© 2009 - 2019 Faffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alli of Xenical, wat zijn de verschillen?Alli of Xenical, wat zijn de verschillen?Alli en Xenical bevatten dezelfde werkzame stof, namelijk de stof ‘Orlistat, om af te vallen. Toch wordt het ene middel…
Alli, de werkingAlli, de werkingMontignac, Sonja bakker, het brooddieet, bloedgroependieet, eat clean, alle diëten zijn al aan ons voorbij gegaan. De ni…
Afslankpillen: wat zijn de voor- en nadelen?Afslankpillen: wat zijn de voor- en nadelen?Er verschijnen steeds meer afslankpillen op de markt, zoals Alli, XL Medicine en andere pillen. Je zou veel kunnen afval…
Maakt afslankpil Alli de belofte waar?Bijna twee jaar na de invoering in de Verenigde Staten heeft farmaciereus GlaxoSmithKline de vrij verkrijgbare afslankpi…
Afslankpil Qnexa: afvallen, bijwerkingen en informatieAfslankpil Qnexa: afvallen, bijwerkingen en informatieQnexa van Visus is een afslankpil in ontwikkeling. Uit diverse testen is gebleken dat mensen zo’n 15% van hun lichaamsge…

Reageer op het artikel "Afslanken met een wonderpil"

Reactie

Marlies, 15-07-2015 15:35 #1
Vetten die je eet, worden niet per definitie allemaal omgezet in lichaamsvet. Dat is al lang achterhaald (zie o.a. De voedselzandloperen en Swedish Council on Health Technology Assessment. In twee jaar tijd beoordeelden ze 16.000 studies, gepubliceerd tot en met mei 2013.) Een vetarm dieet zou gewichtstoename zelfs in de hand werken.
Het mijden van vetten kan zelfs ongezond zijn. Vetten hebben we namelijk nodig o.a. voor het kunnen opnemen van vitamines en voor de opbouw van de cellen. Koolhydraten maken juist wél dik. Alli helpt dus niet als je (vooral snelle) koolhydraten eet zoals aardappelen, rijst, pasta, granen (meel) en suiker, dat zijn juist de dikmakers. Een dieet met een beperkte hoeveelheid koolhydraten zou dus beter helpen bij het afslanken.

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 06-11-2009
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!