InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Obesitas en overgewicht: waarom worden we te dik?

Obesitas en overgewicht: waarom worden we te dik?

Obesitas en overgewicht: waarom worden we te dik? Overgewicht en obesitas worden een steeds groter probleem. Meer mensen worden te dik. Meer mensen worden te zwaar. Niet alleen in de westerse landen begint overgewicht een probleem te worden, ook in de ontwikkelingslanden. Overgewicht en obesitas zijn een wereldwijd probleem. Maar, waarom worden we te dik? Hoe komt het dat we te zwaar worden en te maken hebben met overgewicht?

Calorieën

Hoeveel kilocalorieën heeft een volwassene dagelijks nodig? Een volwassen persoon heeft dagelijks tussen de 2000 a 2500 calorieën nodig om normaal te kunnen functioneren.

Vet

Hoeveel gram gezond vet heeft een volwassene dagelijks nodig om de lichaamsfuncties optimaal te laten functioneren? Een volwassen persoon heeft dagelijks 70 tot 90 gram gezond vet (olijfolie) nodig zodat het lichaam optimaal kan blijven functioneren.

Vetvoorraden

Hoe komt de mens aan vetvoorraden? Hoe komt de mens aan een teveel aan vet? Zodra de mens meer gaat consumeren dan de aanbevolen hoeveelheden calorieën en vet, worden de extra ingenomen calorieën opgeslagen als vet. Deze vetvoorraden dienen voor tijden van nood als er te weinig voedsel beschikbaar is. Het extra vet dient als reserve als we niet genoeg eten.

Overgewicht

Hoe ontstaat overgewicht? Als de mens structureel extra calorieën blijft innemen en te veel eet, ontstaat er overgewicht. Overgewicht omdat het lichaam blijft doorgaan met de opslag van de ingenomen extra calorieën.

Goedkoop

Lekker eten en snacks met een hoog caloriegehalte zijn, behalve dat ze een zeer lage voedingswaarde hebben, bijzonder goedkoop. Veel goedkoper dan het kopen van voedsel met de broodnodige voedingswaarde. Lekker eten en snaks zijn ook veel gemakkelijker verkrijgbaar dan gezond voedsel met een hoge voedingswaarde en laag gehalte aan calorieën.

Verzadigd vet

In lekker eten en snacks zitten behalve veel extra calorieën ook veel verzadigd vet (het "slechte"vet). De mens eet vele malen meer en vaker verzadigd vet dan ongeveer 20 jaar geleden.

Gedragsverandering

Het is niet alleen de inname van extra calorieën dat er voor zorgt dat de mens wereldwijd te zwaar begint te worden. Gedragsverandering hebben daar ook zeker aan bij gedragen. Op een gemiddelde dag is de hoeveelheid aan lichaamsbeweging bedroevend laag, lager dan jaren geleden. We pakken liever de auto en zitten de hele dag achter de computer en thuis achter de tv.

Eetpatronen

Ons levensstijl is ook veel drukker geworden, ook daardoor bewegen we te weinig, maar ons eetpatroon is daardoor (negatief) aangepast en heeft geleid tot de grote opkomst van afhaalmaaltijden en kant-en-klaar maaltijden. Deze maaltijden bevatten veelal te veel calorieën en te veel verzadigd vet.

Genen

Natuurlijk bestaan er mensen die overgewicht hebben wegens hun genen. Er zijn zelfs mensen met overgewicht als bijwerking van het gebruik van medicijnen. We begrijpen echter allemaal dat echte obesitas niet kan ontstaan door genen of door een bijwerking van het gebruik van medicijnen.

Wereldwijd

Obesitas en overgewicht zijn een wereldwijd probleem aan het worden. Een probleem dat oprechte oplossingen nodig heeft. De gezondheidsklachten die samenhangen met overgewicht en obesitas zijn talrijk.

Kinderen

Eigenlijk zou wereldwijd de noodklok geluiden moeten worden bij het zien van de grote aantallen kinderen met overgewicht en obesitas. Kinderen behoren veel te bewegen en heerlijk buiten te spelen. Kinderen met overgewicht en obesitas zijn echt het gevolg van veel te weinig bewegen en veel te veel voedselinname als snoep.
Gerelateerde artikelen
Obesitas epidemie in de Verenigde StatenIn de laatste jaren is het gemiddeld gewicht in de Verenigde Staten zwaar toegenomen, ongeveer 65 % volwassen Amerikanen…
Waarom afvallen niet luktWaarom afvallen niet luktVeel mensen die op een dieet staan vragen zich af waarom afvallen niet lukt. Afvallen is nochtans redelijk simpel; verli…
Overgewicht door teveel eten? Zo kun je het stoppenOvergewicht door teveel eten? Zo kun je het stoppenIn bijna alle gevallen kun je zelf obesitas verminderen. De belangrijkste vraag die je moet beantwoorden is: Waarom eet…
Overgewicht en ObesitasOvergewicht en ObesitasRuim 48% procent van de Nederlanders kampt met overlast. Je ziet dagelijks op tv programma’s over overgewicht en afvalle…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/84912-bmi-berekenen-en-uitrekenen.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/84976-overgewicht-afvallen-drink-groene-thee.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lifestyle/35013-kwf-kankerbestrijding-gezonde-leefregels-tegen-kanker.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/84711-schaam-jij-je-omdat-je-te-dik-bent.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/71389-vrouw-en-voeding-een-te-hoog-cholesterolgehalte.html

Reageer op het artikel "Obesitas en overgewicht: waarom worden we te dik?"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 07-11-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!