InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Pas op met gevaarlijk dieettips

Pas op met gevaarlijk dieettips

Pas op met gevaarlijk dieettips Veel mensen willen flink wat kilo’s kwijtraken. Dit kan op een gezonde manier, maar het is niet gemakkelijk. Er zijn echter ook veel manieren om af te vallen die heel erg gevaarlijk voor je zijn. Pas op met gevaarlijke dieettips, want het kan je leven verpesten. Welke dieettips zijn dit allemaal en waar moet je voor oppassen?

Gezond afvallen

Als je te zwaar bent of graag wat wilt afvallen, dan is het belangrijk om dit op een gezonde manier te doen. Eet gezond en beweeg ook voldoende. Er zijn ontzettend veel dieettips te vinden om sneller af te vallen. Lang niet al deze dieettips zijn betrouwbaar. Er zijn enorm veel tips die gevaarlijk zijn en je lichaam zelfs schade kunnen toebrengen. Wil je afvallen? Dan is het ook raadzaam om op de hoogte te zijn van de gevaarlijke dieettips. Wat kun je beter niet doen en waar liggen de gevaren?

Afslankpillen

Afslankpillen kunnen heel goed werken en een toevoeging zijn bij een gezonde levensstijl. Pas echter wel altijd goed op: lang niet alle pillen zijn betrouwbaar. Er zijn zelfs afslankpillen op de markt waar speed in zitten. Ja, hier kun je van afvallen, maar het heeft ook een verslavende werking. Ook kunnen dit soort pillen heel slecht reageren op je lichaam. Tevens is het raadzaam om goed na te gaan of afslankpillen wel bij je medische geschiedenis passen. Raadpleeg daarom altijd een arts voordat je met afslankpillen begint.

Crashdieet

Een crashdieet is een dieet waarbij je heel weinig calorieën binnenkrijgt. Hier kun je inderdaad flink van afvallen, maar zodra je stopt met het dieet, dan kom je vaak nog veel meer aan dan dat je voor het dieet woog. Het welbekende jojo-effect is dan het resultaat. Ook kun je veel sneller een eetbui krijgen. Je krijgt namelijk al snel zin in lekkere dingen, omdat je lichaam te weinig energie binnenkrijgt. Zorg dat je sowieso minimaal 1500 calorieën per dag binnenkrijgt. Een crashdieet bestaat vaak uit 1000 calorieën of minder.

Pro-ana

Pro-ana wordt gezien als een levensstijl. Het zijn mensen die voor anorexia zijn en dus de methodes hanteren zoals anorexia-patiënten ook doen. De mensen op de sites delen tips met elkaar om veel af te vallen. Pro-ana is heel erg ongezond en heeft talloze gevaarlijke bijwerkingen. Zo kun je bijvoorbeeld slap worden en zelfs flauwvallen. Ook kunnen je tanden wegrotten en krijg je overal donshaar. Voor vrouwen kan de menstruatie uitvallen en is zelfs onvruchtbaarheid een mogelijkheid. Spieren kunnen verslappen en je moet niet vergeten dat je hart ook een spier is.

Te veel eiwitten

Er zijn diëten waar je erg veel eiwitten moet eten. Er zijn bijvoorbeeld diëten waarbij je tientallen eieren in een week moet eten. Te veel eiwitten kan echter heel erg schadelijk voor je zijn: zeker wanneer je ook nog eens te weinig drinkt. Je kunt dan last krijgen van een slechte adem en winderigheid. Als je echt te vaak eiwitten binnenkrijgt, kun je nog meer gevaarlijke symptomen ervaren. Zo kun je vocht opslaan (en krijg je bijvoorbeeld hele dikke voeten en handen), breken je spieren af en kun je zelfs kans hebben op bloedarmoede. Pas dus op met diëten waar te veel eiwitten in zitten.

Grapefruit dieet

Er is een dieet waarbij je elke dag grapefruits moet eten en aanvullend ongeveer achthonderd calorieën binnenkrijgt. Dit dieet kan levensgevaarlijk. Je kunt bloedklonten krijgen door het eten van te veel grapefruits in combinatie met te weinig ander eten.

Geen koolhydraten

Vaak wordt het advies gegeven om geen of weinig koolhydraten te eten. Hier kun je inderdaad snel van afvallen. Koolhydraten zijn echter heel erg belangrijk en mogen niet ontbreken in een voedingspatroon. Koolhydraten worden gezien als de belangrijkste energiebron van je lichaam. Als je te weinig binnenkrijgt, kan je stofwisseling enorm vertragen, word je sneller misselijk en kun je zelfs uitdrogen. Ook kun je last krijgen van krampen en een lage bloeddruk. Ook infecties komen sneller voor wanneer je te weinig koolhydraten binnenkrijgt.

Wees voorzichtig als je wilt afvallen

Snel afvallen klinkt verleidelijk, maar is meestal niet verstandig. Wanneer je snel afvalt kan dit slecht voor je gezondheid zijn. Als je langzaam afvalt, dan is dit veel beter voor je en ook langer vol te houden. Wees voorzichtig en trek het in twijfel als een methode ongeloofwaardig klinkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gouden dieettipsGouden dieettipsIn het nieuwe jaar worden er weer allerlei goede voornemens gemaakt. We stoppen met roken, gaan minder snoepen en meer s…
Wat moet je eten als je wilt afvallen?Wat moet je eten als je wilt afvallen?Als je wilt afvallen moet je meer bewegen en minder eten. Maar wat moet je eten als je wilt afvallen? Het is belangrijk…
Bronnen en referenties
  • http://www.afvallen-in-een-week.nl
  • http://www.valtaf.nl

Reageer op het artikel "Pas op met gevaarlijk dieettips"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 02-07-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!