InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het brood/wissel-dieet werkt echt!

Het brood/wissel-dieet werkt echt!

Het brood/wissel-dieet werkt echt! De meeste dieeten zijn vaak lastig vol te houden en bevatten meestal te weinig voedingswaarden, vitamines en mineralen. Daarnaast hebben de meeste mensen vaak honger als ze een dieet volgen. Dit maakt het een stuk lastiger om het dieet vol te houden waardoor het dieet vaak zat eindigt in een mislukking. Met het brood/wissel-dieet hoef je geen honger te hebben en als je het verstandig aanpakt krijg je alle voedings stoffen gewoon binnen!

Hoe werkt het brood/wissel-dieet?

Het brood/wissel-dieet is een dieet waarbij je de ene dag alleen volkoren brood eet en de andere dag normaal en gevarieerd. Vandaar ook dat het een 'wissel' dieet is. De winst punten pak je op de brood dagen. Brood bevat weinig vet, suiker en andere slechte zaken. Wel zit het bordevol vezels waardoor je dus geen honger zult hebben. Hierdoor zul je drie tot vier dagen per week dus bijzonder mager eten waardoor je afvalt. Je mag zoveel brood eten als je wilt. Nogmaals: je hoeft geen honger te hebben. Rammelende maag tussendoor? Prima, neem nog maar een sneetje brood!

Op de niet-brood dagen is het de bedoeling dat je juist géén brood eet. Die vezels heb je tenslotte al genoeg gehad. Je moet op deze dagen zo gevarieerd mogelijk eten om alle vitamines die je op de brood-dagen gemist hebt alsnog binnen te krijgen. Dus geen twee stuks fruit, maar minstens vier stuks! Hetzelfde geldt ook voor de groente en het vlees of de vis. Als het je lukt om op deze dagen niet te snoepen maar gezond te eten krijg je én je vitamines binnen én zul je het ook in het gewicht merken!

Drinken

Zoals bij alle dieeten is het aan te raden om veel water te drinken. Alleen bij het brood/wissel-dieet nog wat meer! Door de vele vezels in het brood die je binnen krijgt kan de ontlasting hard worden. Om deze zacht te houden is het dus raadzaam om veel water te drinken. Ook kruidenthee en koffie (niet teveel!) zonder suiker zijn goed om te drinken. Als je onverhoopt toch last krijgt van een harde ontlasting kun je het beste veel groene thee drinken of kruidenthee speciaal voor de ontlasting.
Uiteraard is frisdrank en alcohol uit den boze. Toch mag je jezelf best af en toe wat gunnen. Het moet tenslotte leuk blijven. Dus als jij één keer per week een glaasje wijn wilt drinken moet dit kunnen. Doe dit echter wel met mate en niet op de brood-dagen.

Geschikte brood soorten

Het is de bedoeling dat je volkoren/meergranen brood eet op de brood-dagen. Eigenlijk geldt: hoe donkerder, hoe liever! Het maakt niets uit of het brood met zonnebloem-pitten, pompoen-pitten, sesamzaad of maanzaad is. Ook musli bollen zijn prima om te eten op deze dagen! Wat voor een brood je ook eet: het gaat erom dat je het lekker vindt want je moet het tenslotte een hele dag eten.

Ook is het toegestaan om bij de avond maaltijd een kopje magere bouillon te drinken. Om deze wat smakelijker te maken kun je wat verse kruiden toevoegen.

Voorbeeld menu van een brooddag

  • 's Ochtends: twee/drie sneetjes vers volkoren brood en twee koppen thee of glazen water
  • 's Middags: één muslibol, een sneetje volkoren brood en twee koppen thee of glazen water
  • 's Avonds: één muslibol, twee sneetjes (geroosterd) volkoren brood, een kopje bouillon en twee koppen thee of glazen water
  • Tussendoor: sneetjes brood, eventueel geroosterd en thee of water

Voorbeeld menu van een niet-brooddag

  • 's Ochtends: een bakje magere yoghurt, een appel, een glas versgeperste jus d'orange en twee koppen thee of glazen water
  • 's Middags: een gemengde salade met gerookte magere kipfilet of wat vis, een bakje magere yoghurt met vers fruit erin en twee koppen thee of glazen water
  • 's Avonds: gekookte aardappels, minstens 400 gram verse groentes, mager vlees of vis, seizoensvruchten en twee koppen thee of glazen water
  • Tussendoor: peren, appels, aardbeien, perzikken, mandarijnen, sinaasappels, eigenlijk alle soorten fruit behalve bananen.
  • Probeer de niet-brooddagen zoveel mogelijk gevarieerd te eten. Dus eens een beker melk, een keer kip, een keer bieten, een keer rundvlees, een keer rijst, enz. Dit om zoveel mogelijk voedingsstoffen en vitamines binnen te krijgen.

Is het vol te houden?

Het antwoord hierop is: ja. Met een beetje discipline is dit dieet heel goed vol te houden. Het is niet moeilijk, je hoeft niet ingewikkeld te koken en geen dure producten aan te schaffen. Ook zul je geen last van honger hebben. Zodra je trek krijgt neem je gewoon een snee brood of een stuk fruit. Wel is het heel belangrijk om de niet-brooddagen zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten. Het is tenslotte belangrijk om alle vitamines gewoon binnen te krijgen. Daarom ook een salade als lunch en veel fruit tussendoor. Dit dient allemaal als compensatie voor de dagen dat je alleen brood eet.

Het brood/wissel-dieet is geen crash-dieet. Je zult geen vijf kilo per week afvallen. Crash-dieëten zijn namelijk ongezond. Met het brood/wissel-dieet zul je tot één kilo per week afvallen. En dat is veel gezonder en de kans op een terug val is vele malen kleiner.

Als je het gewenste gewicht hebt bereikt kun je het aantal brooddagen minderen. Zorg er wel voor dat je gezond blijft eten, anders komen de verloren kilo's er weer snel aan. Indien je je gewicht helemaal onder controle hebt kun je de brooddagen zelfs afschaffen. Of af en toe houden, na bijvoorbeeld een verjaardag met veel eten.
© 2010 - 2019 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen door middel van brood, het brooddieetAfvallen door middel van brood, het brooddieetVeel mensen diëten niet op deze manier: het brooddieet. Vroeger werd er namelijk gedacht dat je dik werd van brood, maar…
Het broodwisseldieet: op snelle wijze afvallenmijn kijk opHet broodwisseldieet: op snelle wijze afvallenIn de jaren tachtig en negentig was het brooddieet - ook wel een broodwisseldieet genoemd - een dieet dat populair was o…
Koolhydraatarm broodKoolhydraatarm broodKoolhydraatarm brood is wereldwijd steeds populairder aan het worden. Dit komt omdat in koolhydraatarm brood minder kool…
Brood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manierBrood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manierIn tegenstelling tot wat vele mensen denken helpt brood wel degelijk bij het vermageren. Dat blijkt uit een nieuwe Ameri…
3 gezonde en makkelijke dieëten3 gezonde en makkelijke dieëtenOvergewicht is voor veel mensen een probleem en het is vaak moeilijk om wat kilo's kwijt te raken, maar dit zijn diëten…

Reageer op het artikel "Het brood/wissel-dieet werkt echt!"

Reacties

Roos, 26-05-2015 16:50 #7
Mag het ook brood uit de diepvries zijn? Ik heb het namelijk altijd in de vriezer, en doe het dan eventjes in de magnetron. Werkt dit het zelfde of? Want ik wil morgen namelijk gaan starten! Graag hoor ik het!

Gerarda, 23-08-2014 22:09 #6
Het brooddieet is prima te doen. ik ben al 9 kilo afgevallen. in het begin eet je veel brood, later wordt het wel iets minder.

Jaap Landeweer, 10-01-2014 10:11 #5
Hallo,
Even een vraagje.

Mag je op de niet brooddagen, wel brood bij het ontbijt eten etc?

Anneke, 09-10-2013 14:48 #4
Ik heb een vraag, als je nou heel iets, echt zodat je het brood nog goed ziet, iets jam natuurlijk zonder suiker/zoetstof.of heel iets appelstroop, dat kan dacht ik toch geen kwaad?dat is volgens mij lang vol te houden, tis ook veel smakelijker.

Vivian, 17-04-2011 14:38 #3
Je mag geen mueslibollen hoor! Daar zitten rozijnen in en ze bevatten teveel calorieën.
Ik eet op de niet-brooddagen weinig koohydraten, maar veel yoghurt, vis, kip, groenten en twee stuks fruit. Ik doen het brooddieet al sinds mijn 15e elk jaar of halfjaar een paar weken, zo blijf ik al 20 jaar op gewicht. Het is nog lekker goedkoop ook en ik ben kerngezond hoor!

Zelda (infoteur), 21-06-2010 12:04 #2
In mijn artikel staat duidelijk vermeld dat je op de niet-brooddagen de tekortkomingen van de brooddagen moet compenseren. Over beleg is niet gesproken nee: die plak kaas mag je niet eten op je brooddagen.
Of het werkt: ik zeg ja. Ik ben hier zelf enorm veel mee afgevallen zonder dat ik mij zwak, ziek of hongerig voelde. Ik kan niet voor ieder mens spreken maar na mijn succes hebben een aantal vrouwen in mijn kennissenkring hetzelfde dieet gevolgd en er was er één bij wie het niet werkte. Overigens een dame met weinig discipline… Voor ieder dieet moet je tenslotte gemotiveerd zijn en discipline hebben.

Nordin Kebdi, 21-06-2010 00:11 #1
Betreft: Voorbeeld menu van een brooddag.

Elk mens heeft ELKE DAG 0,8g eiwit per dag per lichaamsgewicht nodig.
Dit vind ik niet terug in je 'brooddag', echter wel op je niet-brooddag.

Brood is zeer gezond maar zitten echter wel veel koolhydraten in en dat kan voor sommige juist DAT zijn dat ze aankomen.
Ook vertel je ze er niet bij wat voor beleg ze op hun brood moeten doen.
Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor je lichaam en je hebt er maar ong. 4 tot 5 gram per kilo lichaamsgewicht per dag van nodig!

Wat je dus krijgt is:

Dag 1: koolhydraten en weinig tot GEEN eiwitten

Dag 2: WEL eiwitten maar juist weer geen koolhydraten, ZELFS geen banaan, waar overigens goede koolhydraten in zitten.

Je hebt elke dag BIJDE nodig op een dag!

Dit zou best werken, maar mede omdat je er geen verzadigde vetten in hebt zitten.

groetjes!

Infoteur: Zelda
Gepubliceerd: 12-06-2010
Subrubriek: Dieet
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!