InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met eieren

Afvallen met eieren

Afvallen met eieren Mag je nou wel of geen eieren eten als je wilt afvallen? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat eieren je zeker kunnen helpen bij het afvallen. Maar hoe werkt dit nou precies? Hoe kun je gemakkelijk afvallen in combinatie met het eten van eieren? Zijn eieren werkelijk gezond? Hoe zit het met eiwitten en cholesterol?

Afvallen met eieren

Het Internationale Obesitas Rapport publiceerde een onderzoek. Hieruit bleek dat mensen die een caloriearm dieet nemen en tijdens het ontbijt twee eieren eten, veel meer afvallen dan mensen die geen eieren eten tijdens het ontbijt met een caloriearm dieet. In vergelijking tot de mensen die twee boterhammen aten tijdens het ontbijt vielen de mensen die twee eieren aten 65% minder af. Ook daalde het BMI gemiddeld met 61%. Beide ontbijten hadden verder hetzelfde gewicht en aantal calorieën. Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat eieren een vol gevoel geven en dat mensen die met eieren ontbijten doorgaans gedurende de dag zo’n 400 calorieën minder eten dan mensen die geen ei als ontbijt hebben gehad.

Goede voedingsstoffen in eieren

Eieren hebben aardig wat goede voedingstoffen. Zo zitten er sowieso eiwitten in en deze heb je iedere dag nodig. Ook zit er ijzer in en vind je de voedingsstof foliumzuur en vitamines B2, B12, D en E in eieren. Daarnaast zitten er ongeveer 70 calorieën in een ei. Dit zijn er vrij weinig, maar je krijgt er toch een vol gevoel van. Een boterham met pindakaas bevat dezelfde voedingsstoffen als een ei, maar heeft ook meteen dubbel zo veel calorieën.

Tekort aan eiwitten is trouwens erg slecht. Mensen die niet genoeg eiwitten binnenkrijgen lopen een verhoogd risico op hartziekten. Ook kunnen je botten en spieren slecht reageren bij een tekort aan eiwitten.

Eieren en cholesterol

Er wordt geregeld gezegd dat eieren slecht zijn voor je cholesterol. Dit klopt wel enigszins. Als je één á twee eieren per dag eet heb je nergens last van. Bij eieren geldt – net als bij andere voedingsmiddelen – dat je ze met mate moet eten. Eet dus niet teveel eieren op een dag. Houd het op maximaal één à twee eieren per dag. Er zijn diëten waarbij wordt gesuggereerd dat je erg veel eieren op een dag moet eten. Dit is niet verstandig voor je lichaam. Daarnaast mis je vaak andere belangrijke voedingsstoffen bij dergelijke diëten, zoals bijvoorbeeld koolhydraten.

Een hoog cholesterol krijg je overigens niet alleen van eieren, maar eerder van vet vlees en vette snacks. Als je deze vette snacks (die toch boordevol nutteloze calorieën zitten) laat staan, kan een ei per dag absoluut geen kwaad.

Hoe maak je eieren klaar?

Hoe je de eieren eet maakt doorgaans weinig uit. Verstandig is echter wel om enigszins af te wisselen. Kook niet elke dag een zachtgekookt ei, maar bak ook eens of kook hem hardgekookt. Je lichaam heeft de nodige afwisseling nodig en met ei kun je werkelijk alle kanten uit. Als je kiest om je eieren te bakken, doe dit dan bij voorkeur zonder boter of olie in een anti-aanbak laag, of kies voor olie die niet al te vet is. Het is ook aan te raden om niet teveel zout - of bij voorkeur zelfs helemaal geen zout - op je eieren te doen. Zout is een echte dikmaker, dus je kunt het beter niet op je ei doen. Om extra gezond te eten kun je kiezen voor een groente-omelet bij het ontbijt, met bijvoorbeeld een vers geperst vruchtensapje.

Blijf gezond eten en bewegen

Eieren bij het ontbijt kunnen zeker bijdragen aan je gewicht, maar zie het niet als wondermiddel. Het is altijd van belang om gezond te eten en voldoende te bewegen. Juist die combinatie werkt heel goed met een ei in de ochtend. Zie de eieren voornamelijk als hulpmiddel tijdens het afvallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Eierendieet: afvallen in 7 dagen is een eitjeHet Eierendieet: afvallen in 7 dagen is een eitjeHet Eierendieet, dat ook bekend staat als het Eidieet of het Eierdieet, is een crashdieet. Dit crashdieet is niet heel b…
Dieet en eieren, eieren zijn gezond en helpen afvallenDieet en eieren, eieren zijn gezond en helpen afvallenNederland is een echt land waar veel eieren worden geconsumeerd. Eieren hebben in het verleden ten onrechte een slechte…
Het eierendieetHet eierendieetWe willen afvallen en zoeken alle mogelijke methodes hiervoor. Een van deze methodes is het eierendieet. Hoewel bij eier…
Bronnen en referenties
  • Afvallen-weblog.nl
  • Fitness.blog.nl
  • Afvallen.be
  • Valtaf.nl

Reageer op het artikel "Afvallen met eieren"

Reacties

Cindy, 17-12-2013 13:46 #3
Fout, van zout word je niet dik. Zout zorgt er alleen voor dat je vocht vasthoudt. Zout is natuurlijk niet gezond maar dik word je NIET van.

Ssandra, 14-05-2013 17:27 #2
Het klopt, dat wanneer je eieren gegeten hebt, het lang duurt voordat je honger hebt! Ik hou zelf niet zo van eten overdag, zeker geen brood. Maar 2 eitjes gaan er wel in. En daar kan ik echt een hele dag op teren. Niet omdat dat moet maar omdat dat automatisch gewoon zo gaat. Ik probeer het wel aan te vullen met smoothie ofzo, anders krijg ik te weinig binnen.

Ruud, 02-04-2012 16:28 #1
Als ik niks anders eet als gekookte eieren op een dag + Multivitaminen van de budoshop,
is er dan iets mis met mijn dieet?

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 13-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!