InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het Eierendieet: afvallen in 7 dagen is een eitje

Het Eierendieet: afvallen in 7 dagen is een eitje

Het Eierendieet: afvallen in 7 dagen is een eitje Het Eierendieet, dat ook bekend staat als het Eidieet of het Eierdieet, is een crashdieet. Dit crashdieet is niet heel bekend, maar wel heel effectief. Het aantal calorieën dat je tot je neemt ligt onder de 1000 per dag. Dit dieet is ontwikkeld om binnen korte tijd, 7 dagen, een paar kilo te verliezen. Het Eierendieet is een van de makkelijkste crashdiëten om vol te houden, want je hebt niet veel last van een hongergevoel.

Wat is het Eierendieet?

Het Eierendieet is een dieet dat voorkomt in het rijtje van crashdiëten. Je eet maximaal 40 eieren per week, waardoor je snel kilo's verliest. Je mag het dieet niet langer dan 1 week volgen. Dat is doorgaans het geval bij crashdiëten. Het Eierdieet is een dieet dat niet heel bekend, maar wel effectief is.

Hoe werkt het Eierendieet?

Bij het Eierendieet eet je de hele dag eieren. Het maakt niet uit of ze gekookt of gebakken zijn. Naast het eten van eieren mag je ook andere geselecteerde voedingsmiddelen hebben. Eieren bevatten veel eiwitten. Door de voedzaamheid van deze eiwitten zal het hongergevoel dat je bij de meeste crashdiëten hebt, worden voorkomen. Het Eierendieet is dus makkelijker vol te houden dan andere crashdiëten. Eieren hebben een cholesterol verhogend effect. Hierdoor mag je het niet langer dan een week volgen. Let op dat als je last hebt van een hoog cholesterol, je niet aan dit dieet mag beginnen.

De voedingsproducten

Tijdens het Eierendieet hoef je niet alleen maar eieren te eten. Er zijn nog een paar voedingsproducten die voedzaam en gezond voor je zijn. Naast de geselecteerde voedingsproducten is het niet toegestaan om andere voeding te nuttigen. Het afwijken van deze lijst kan negatieve gevolgen hebben voor je gewicht. Dit zijn de producten die je mag hebben tijdens het Eierendieet:
  • Eieren
  • Salade (zelf bereidt)
  • Bladpinazie
  • Kool
  • Tomaat
  • Komkommer
  • Kip of ander mager vlees
  • Vis
  • Fruit
  • Volkorenbrood

Het eetschema

Het dieet of zeer streng en eenzijdig. Het weekschema van dit dieet ziet er als volgt uit:

Dag 1

  • Ontbijt: 3 eieren en 1 stuk fruit
  • Lunch: 3 eieren en 1 stuk groente (komkommer of tomaat)
  • Avondeten: 3 eieren, gemengde salade en volkorenbrood

Dag 2

  • Ontbijt: 2 eieren en 1 stuk fruit
  • Lunch: 2 eieren en 2 stukken groente (komkommer of tomaat)
  • Avondeten: 1 stuk mager vlees met een salade

Dag 3

  • Ontbijt: 2 eieren en 1 stuk fruit
  • Lunch: 2 eieren, 2 tomaten of komkommers en een beetje bladspinazie
  • Avondeten: 2 stukken vlees

Dag 4

  • Ontbijt: 2 eieren en 1 stuk fruit
  • Lunch: Salade en 1 stuk fruit
  • Avondeten: 2 of 3 eieren, 1 portie magere kwark, een beetje blad spinazie en 1 plakje volkorenbrood

Dag 5

  • Ontbijt: 2 eieren en 1 stuk fruit
  • Lunch: 2 eieren en spinazie
  • Avondeten: Een stuk vis, een salade en plakje volkorenbrood

Dag 6

  • Ontbijt: 2 eieren en 1 stuk fruit
  • Lunch: Een eigengemaakte fruitsalade
  • Avondeten: 1 biefstuk met een salade

Dag 7

  • Ontbijt: 2 eieren en 1 stuk fruit
  • Lunch: Gegrilde kip met gemengde salade, gekookte kool en 1 stuk fruit
  • Avondeten: 1 kom groentesoep, 1 kipfilet, een salade, gekookte kool en 1 stuk fruit

Drinken

Het drinken tijdens het volgen van het Eierendieet bestaat uit water, koffie en thee zonder suiker en melk. Alle andere dranken zijn verboden. Het drinken van frisdranken, fruitsappen of andere suikerrijke dranken zorgt ervoor dat het dieet geen (minder) effect zal hebben.

De nadelen

Het grote voordeel aan het Eierendieet is dat je binnen korte tijd snel kilo's afvalt. Daarnaast wordt het hongergevoel voorkomen door de voedzame eiwitten uit de eieren. Naast deze voordelen heeft dit dieet ook een paar nadelen:

Door het volgen van een crashdieet, zoals het Eierendieet, leer je enkel af te vallen in 7 dagen. Na deze 7 dagen is de kans groot dat je weer terug zal vallen in je oude levensstijl. Je zal na deze week dan weer aankomen als gevolg van het beperking van je energieopname in de afgelopen week. Dit zal je dan in de dagen daarna weer inhalen door overmatig te gaan eten. Als je het resultaat wilt behouden en op de lange termijn op een gezond gewicht wilt blijven, dan is het juist aan te raden om een gezond eetpatroon aan te houden en niet een dieet te gaan volgen.

Ondanks dat het een dieet is dat maar een week duurt, is het moeilijk om vol te houden. Door het weinige eten dat je zal mogen hebben en de verleiding in het dagelijkse leven, wordt het je extra moeilijk gemaakt. Als je echt heel graag wilt afvallen, zal het je wel lukken.

Is het ongezond?

Bij het Eierendieet consumeer je 800 tot 1000 calorieën per dag. Hierdoor wordt het als een crashdieet beschouwd. Het volgen van een crashdieet is niet slecht, zolang je maar naar je eigen lichaam luistert.

Lees verder

© 2015 - 2019 Kevin701, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met een crashdieetAfvallen met een crashdieetVeel mensen die bezig zijn met afvallen, willen zo snel mogelijk resultaat zien. Het is motiverend om te zien hoe de kil…
Voorkom diëten, ga gezond eten!Voorkom diëten, ga gezond eten!Heel veel mensen die willen afvallen, volgen een dieet. Denk aan Atkins, Sonja Bakker of het Ziekenhuisdieet. Gezond ete…
Mijn kijk op het ziekenhuisdieet: de voor- en nadelenmijn kijk opMijn kijk op het ziekenhuisdieet: de voor- en nadelenJe wilt snel wat kilootjes afvallen en gaat het ziekenhuisdieet volgen. Je kunt hiermee wel 5 kilo afvallen in 5 dagen t…
Bronnen en referenties
  • https://www.salusi.nl/dieet/ei-dieet/
  • http://www.afvallen-hardlopen.nl/eieren-dieet/

Reageer op het artikel "Het Eierendieet: afvallen in 7 dagen is een eitje"

Infoteur: Kevin701
Gepubliceerd: 06-02-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Diëten
Medische informatie…
Schrijf mee!