InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Bruin brood is gezond

Bruin brood is gezond

Bij de warme bakker kan je dagelijks kiezen uit meerdere soorten brood. Een groot of een klein brood, rond of lang, wit of bruin, met diverse granen etc. Er zijn zelfs verschillende broodbenamingen, maar welk brood bevat nu de meeste voedingsvezels?

Brood en speciaal brood

Volgens de Belgische wetgeving bestaan er twee soorten brood, namelijk "brood" en "speciaal brood".
  1. Brood, bestaat uit vier basiselementen: meel of bloem, water, gist en zout.
  2. Speciaal brood: we spreken van speciaal brood indien er naast de vier basiselementen ook nog eens gluten, vetstoffen, melk, moutsuiker, meel van mout of van peulvruchten aan toegevoegd is.

Meel of bloem is het belangrijkste basisingrediënt

  • Meel of bloem: wordt bekomen uit gemalen graankorrels, zoals tarwe, rogge, maïs, gerst, gierst, spelt en haver. De meeste gebruikte graansoort voor de bereiding van brood is tarwe.
  • Graankorrels zijn rijk aan: koolhydraten, eiwitten, vitamine B, vitamine E, mineralen, flavanoïden, indolen, en andere bio-actieve stoffen.

De graankorrel

Een graankorrel is het zaad van een plant en deze bestaat uit drie delen: het meellichaam, de kiem en de zemel. Elk deel bevat verschillende hoeveelheden voedingsstoffen.

  1. Het meellichaam: bevat hoofdzakelijk koolhydraten, weinig eiwitten en een kleine beetje vitamine B.
  2. De kiem: bevat mineralen, vitamine B en vitamine C.
  3. De zemel: bevat vitamine B, flavanoïden, indolen, mineralen en weinig eiwitten.

Het verschil tussen wit en bruin brood

De kleur van het brood wordt niet alleen bepaald door het soort graan, maar ook door de mate waarin het graan is uitgemalen. Tijdens het maalproces wordt het meellichaam ontdaan van de kiem en de zemel, vervolgens gezeefd en verder vermaald, dit tot dat de gewenste grootte bereikt is. De uitmalingsgraad is dus de hoeveelheid bloem die men na de vermaling en het zeven overhoud.

  • Bij een lagere uitmalingsgraad is de bloem witter omdat er meer kiemen en zemelen verwijderd zijn.
  • Hoe hoger de uitmalingsgraad hoe meer de bloem nog van het volledige graan bevat.
  • Bloem: is meel met een lage uitmalingsgraad.

Naarmate de uitmalingsgraad van de gebruikte bloem hoger is en er dus meer van de volledige graankorrel is behouden, zal het brood donkerder zijn en zo ook meer vezels bevatten.

Brood dat verrijkt wordt met meel van mout

Meel van mout wordt gemaakt door tarwe en gerstkorrels te laten kiemen in een vochtige omgeving. Daarna worden ze geroosterd. Tijdens het kiemen wordt het aanwezige zetmeel door enzymen omgezet in maltose, waardoor het moutmeel zoeter smaakt. Door het roosteren wordt deze omzetting stopgezet en wordt het meel bruin. Brood dat verrijkt wordt met meel van mout is ook bruiner van kleur, maar het bevat niet noodzakelijk meer vezels. Het probleem van bruin brood is, dat je niet kunt zien of dit brood nu uit graan met een hoge uitmalingsgraad is gebakken of dat er meel van mout is toegevoegd.

Volkorenbrood

Volkorenbrood wordt gemaakt van bloem met een hoge uitmalingsgraad , waardoor het brood meer vezels bevat. Volgens wetenschappelijke studies zijn volkoren niet alleen vezelrijk, maar bevatten ook nog beschermende bestanddelen.

Voordelen van volkorenbrood
  • Verlagen het risico op hart en vaatziekten en ook bepaalde vormen van kanker.
  • Ze kunnen het bloedglucosegehalte helpen regelen.
  • Goed om diabetes te helpen voorkomen.
  • Bevordert het verzadigingsgevoel.
  • Goed voor de spijsvertering.
  • Dragen bij om een gezond gewicht te behouden.
© 2008 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Brood en broodvervangers: wat is het gezondst?Bijna iedereen in Nederland eet dagelijks brood. In de supermarkt en bij de bakker kunnen we kiezen uit oneindig veel so…
Is speltbrood uit de supermarkt wel zo gezond?Speltbrood is een gezondheidshype en supermarkten zoals de Albert Heijn, de Jumbo en de Plus gaan daar bewust op in. Het…
Problemen met stoelgang: feiten en fabelsProblemen met stoelgang: feiten en fabelsVolkoren brood is beter voor je stoelgang dan wit brood, maar is dat ook zo? Waarom moet je pruimen eten als je last heb…
Waarom voedingsvezels belangrijk zijnWaarom voedingsvezels belangrijk zijnVoedingsvezels zijn belangrijk voor de gezondheid. Ze hebben een gunstig effect op ontregelde bloedsuikerwaarden en kunn…
Recepten vis sandwichesRecepten vis sandwichesSandwiches doen het altijd goed. Het ontbijt, de lunch, een picknick of zomaar tussendoor. Er zijn talloze mogelijkheden…

Reageer op het artikel "Bruin brood is gezond"

Reacties

Menno, 07-07-2014 14:37 #2
@ted
Ach al die spelt nonsens… Spelt een oud gewas? Aten ze vroeger spelt in plaats van aestivum (gewone tarwe)? Dan leefde men vroeger vast heel gezond! Weet je dan ook hoe hoog de levensverwachting toen was? Ik moet niets hebben van dat "vroeger was alles beter", maar ik weet wel: spelt is hartstikke lekker. Gewoon, eens een keer wat anders. En wat heeft buikvet er mee te maken? Als je de tering naar de nering zet, en gevarieerd eet met veel beweging, kan er haast geen sprake zijn van buikvet.

Nee, laat mij maar genieten van een stapel lekkere witte boterhammen (zelfgebakken van zuurdesem, in mijn geval), met lekker vette kaas en worst, en om voor de vezels te compenseren een extra schep groente bij mijn aardappelen. Extra jus voor mij omdat ik wel wat meer buikvet kan hebben. Da's beter dan met moeite één volkoren boterham wegkrijgen, en uren nadien velletjes van tussen je tanden peuteren.

Aan de andere kant, spelt is duur, dus werk je meer, meer werk is (of zou moeten zijn) meer beweging, met als gevolg een gezondere levensstijl. En minder buikvet.

Ted Mel, 29-07-2013 20:16 #1
Alle brood wit of bruin is slecht voor de mens. De voedingsstoffen in de kiem en zemel worden uitgemalen en uitgezeefd zodat er bijna niets aan voedingswaarde overblijft.
Het brood kan beter gebakken worden met spelt (Triticum Spelta) een zeer oud gewas met veel voedingswaarde. Waarom de landbouw toch tarwe gebruikt is dat tarwe per hectare meer opbrengt en minder verwerkingstijd kost. Dus een kwestie van geld en niet van gezondheid. Bovendien wordt er in het huidige brood veel mout verwerkt wat een donkere kleur aan het brood geeft, ook bij witbrood.
Voor mensen met te veel buikvet is het raadzaam geen tarwe meer te consumeren.
Met spelt een evenwichtiger voedingspatroon en minder kans op overgewicht.
Er zijn in Nederland al diverse bakkers die brood van spelt bakken. Vraag er eens naar bij je bakker.
Ted Mel

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!