InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Broodbuik, afslanken met een dieet zonder tarwe

Broodbuik, afslanken met een dieet zonder tarwe

Broodbuik, afslanken met een dieet zonder tarwe Het broodbuik dieet van de Amerikaanse cardioloog William Davis laat mensen afvallen door het drastisch verminderen van de inname van koolhydraten. Met name tarwe gaat bij het broodbuik dieet in de ban. Geen brood en koekjes eten is dus het devies, en oppassen met een aantal andere producten met koolhydraten, zoals aardappelen, pasta en rijst. Het broodbuik dieet is niet onomstreden. Een veel gehoord bezwaar is, dat het niet is onderbouwd met degelijk wetenschappelijk onderzoek.

Waarom geen tarwe meer?

In 2012 bracht de Amerikaanse cardioloog William Davis zijn boek "The Wheat Belly Book" uit. Davis betoogt in dit boek (in het Nederlands uitgebracht als “Broodbuik”) dat de tarwe die we tegenwoordig eten niet goed voor ons is. Sinds de jaren vijftig zijn tarwesoorten ontwikkeld met meer gluten en moeilijk verteerbaar tarwe-eiwit. Deze tarwe zorgt voor een extra plakkerig deeg dat met gist of bakpoeder extra luchtig wordt en daardoor lucratief is voor de broodindustrie. Het moderne brood zorgt er volgens Davis voor dat steeds meer mensen een gluten- of tarweallergie hebben. Bovendien maakt het dik, je krijgt er de door hem zo genoemde ‘broodbuik’ van. Daarom adviseert Davis om brood en koekjes uit ons menu te schrappen.

Veroorzaakt tarwe allerlei aandoeningen?

Dat steeds meer mensen last hebben van coeliakie, gluten-intolerantie, is bekend. En het is ook bekend dat die mensen geen producten met tarwe mogen eten. Maar volgens William Davis zijn de slechte koolhydraten in de hedendaagse tarwe de oorzaak van nog veel meer aandoeningen. In zijn boek noemt hij allerlei vage vermoeidheids- en buikklachten, type 2 diabetes en zelfs ADHD. Mensen die deze klachten hebben zouden direct verbetering merken als ze stopten met het eten van tarwe. De medische wetenschap twijfelt echter aan de onderbouwing van Davis' beweringen. Wat men wel onderkent is, dat het in ieder geval niet gevaarlijk is om te stoppen met het eten van tarwe-producten. Sterker nog, als het eten van minder koolhydraten inhoudt dat er meer groente gegeten wordt, is het zelfs gezond te noemen.

Wat mag je eten volgens het broodbuik dieet?

Davis maakt in zijn boek onderscheid tussen producten die we helemaal niet, slechts met mate en onbeperkt mogen eten.

Helemaal niet eten:

  • alle soorten brood
  • koekjes
  • alle producten waar tarwe in verwerkt is (veelal verpakt voedsel)

Met mate gebruiken:

  • Zuivel als melk, yoghurt en kwark
  • Vruchtensappen (ook 100% vruchtensappen)
  • Rijst, aardappelen, pasta, noedels
  • Glutenvrije producten als vervanging van brood
  • Peulvruchten
  • Niet-tarwe graansoorten

Onbeperkt gebruiken:

  • Groenten
  • Rauwe noten en zaden
  • Olie
  • Vlees
  • Eieren
  • Kaas
  • Niet-suikerhoudende specerijen (zoals mosterd en salsa)
  • Gemalen lijnzaad
  • Avocado’s
  • Olijven,
  • Kokosnoot
  • Kruiden
  • Ongezoete cacao

Werkt het broodbuik dieet wel?

Ook volgens het Voorlichtingsbureau Brood is het dieet van William Davis wetenschappelijk slecht onderbouwd. Het eten van tarweproducten heeft voor een aantal mensen negatieve gezondheidseffecten, zoals huiduitslag, een hoge bloedsuikerspiegel en de door Davis zo genoemde broodbuik. Het is ook logisch dat je afvalt als je stopt met het eten van tarwe. Tenminste als je dan ook oppast met het eten van ander koolhydraatrijk voedsel, zoals aardappelen, rijst en pasta. Dat maakt het broodbuik dieet een moeilijk dieet om vol te houden.

Elk pondje gaat door het mondje

Critici zeggen dat je door het dieet afvalt doordat je minder calorieën tot je neemt, ongeacht of dat nou koolhydraten, vetten of suikers zijn. De uitdrukking "elk pondje gaat door het mondje" is volgens hen van toepassing: je valt af, als je minder calorieën inneemt dan dat je verbruikt. En dan maakt het niet zo veel uit welk dieet je precies volgt, beweren ze. Daarnaast moet iedereen die wil afvallen voldoende lichaamsbeweging hebben, calorieën verbranden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Lebonton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Foto: Helga Weber https://www.flickr.com/photos/helga/3249036871
  • http://www.ninefornews.nl/broodbuik-schrap-de-tarwe-uit-je-dieet/
  • http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/dieet-afvallen/dieten/broodbuik/

Reageer op het artikel "Broodbuik, afslanken met een dieet zonder tarwe"

Infoteur: Lebonton
Gepubliceerd: 19-11-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!