InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 'Moderne tarwe is chronisch gif en maakt ziek en dik'

'Moderne tarwe is chronisch gif en maakt ziek en dik'

'Moderne tarwe is chronisch gif en maakt ziek en dik' Volgens Dr. William Davis is moderne tarwe een perfect, chronisch gif . Dr. Davis is een cardioloog die een boek heeft gepubliceerd over graan. Hij zegt dat de tarwe die we vandaag de dag eten, niet te vergelijken is met de tarwe uit grootmoeders tijd. De tarwe van vandaag de dag zorgt dat gezondheid achteruitgaat, en dat onze eetlust gestimuleerd wordt. Bovendien zou tarwe een dikmaker zijn, waar we alleen maar van aankomen.

Tarwe: een dikmaker én eetlustopwekker waar we ook nog weinig aanhebben

Het is misschien een verschijnsel dat u bekend voorkomt: door brood te eten, lijkt het wel of u meer (brood) wil eten. De moderne tarwe, verschilt van de tarwe die door onze voorouders gegeten werd. De moderne tarwe bevat een nieuwe proteïne, gliadin en werd pas in de jaren zestig en zeventig genetisch ontwikkeld. Gliadin is een opiaat dat de eetlust stimuleert. Volgens dr. Davis eten we hierdoor 365 dagen per jaar 440 kcal meer. Helaas zal de agrarische sector niet teruggaan naar de ouderwetse tarwe (die geen gliadin bevat), omdat deze minder opbrengst geeft per hectare. Als het helemaal klopt wat dr. Davis zegt, is het behoorlijk ernstig. Gliadine zorgt voor het merendeel der ontstekingsziekten. Helaas zit tarwe in veel producten: van snoep tot broodbeleg en ook in sauzen. Dr. Davis over tarwe in CBS News: Modern wheat a perfect chronic poison doctor says.

Ontstekingsziekten zijn onder andere:
  • Alzheimer
  • Artritis
  • Astma
  • Aherosclerosis
  • Crohn
  • Colitis
  • Dermatitis
  • Hepatitis
  • Parkinson

Geen tarwe en tarweproducten: enorm gewichtsverlies

Het boek dat Dr. Davis publiceerde heet: Wheat Belly: Lose the Wheat, Lose the Weight, and Find Your Path Back to Health. Het is al een hit in Amerika, waar zelfs een anti-tarwe beweging is gestart. De deelnemers van die beweging verliezen kilo's bij de vleet. Volgens dr. Davis raken honderdduizenden mensen 20, 45 en 75 kilo kwijt. Ook verbetert de gezondheid aanzienlijk, met name bij artritis en diabetes. Ook de opgeblazen buik, zuurbranden en depressies spelen volgens de cardioloog geen rol meer.

Geen verbetering in gezondheid maar zelfs een transformatie

Dr. Davis zegt dat mensen weer terug moeten naar echt eten, zoals het eten van avocado's, olijven, olijfolie, vlees en groenten. Dit zijn nog de puurste voedingswaren in onze moderne tijd: de kans dit type voeding gemodificeerd is door de agribusiness, is klein. Bij deze uitspraak van dr. Davis kan men wel een vraagteken plaatsen waar het gaat om vlees en maïs. Hoe dan ook, granen zijn beslist niet meer puur. Granen bestaan voor 90% uit tarwe. Volgens dr. Davis zien we niet alleen maar een verbetering, wanneer we granen elimineren uit onze dagelijkse voeding, maar vindt er een complete transformatie plaats.

Wat zijn dan alternatieven voor tarwe ?

Een andere dokter, dr. Cordain (de oprichter van het Paleo-dieet), is ervan overtuigd dat we alle granen maar beter moeten elimineren, omdat ze ons nauwelijks enig voordeel opleveren en nauwelijks voedingsstoffen bevatten, zeker in vergelijking met vlees, vis, fruit en groenten. De minimale hoeveelheid mineralen die wel in granen zitten, kan het lichaam amper opnemen vanwege het aanwezige zuur in granen (phytaat) dat mineralen bindt. Bovendien bevatten granen veel minder vezels dan fruit en groenten.

Wat kunnen we nemen in de plaats van tarwe?
  • Spelt
  • Rogge
  • Amandelmeel, kokosmeel
  • Lijnzaad, sesam
  • Boekweit
  • Amaranth
  • Quinoa
  • Millet
  • Teff
  • Durum tarwe

Bijzonderheden, uitleg en details over bovenstaande alternatieven vindt u op roosgoesgreen.

Andere mogelijkheden zijn:
  • Weken: granen kunnen één nacht in water geweekt worden, zodat minder goede elementen verminderd worden.
  • Glutenvrij: tarwe bevat veel gluten.
  • Volkoren: volkoren tarwe zou minder effect hebben op bloedsuikerspiegel.

Volgens dr. Davis zijn gierst, wilde rijst, boekweit en quinoa het beste, omdat ze niet tot de tarwefamilie horen. Het is aan te raden minder grote hoeveelheden te eten van wat u gewend was. Zo voorkomt u dat uw bloedsuikerspiegel gaat pieken.
Gerelateerde artikelen
Speltbrood voor een betere gezondheidSpeltbrood voor een betere gezondheidHet eten van speltbrood is erg populair tegenwoordig. Steeds meer mensen ontdekken de gezonde eigenschappen van dit graa…
Beleggen in tarweBeleggen in tarweAls belegger heb je veel keuze uit financiële instrumenten waarin je kunt beleggen. Zo kun je beleggen in aandelen, vree…
Spelt, zoals in speltbrood, een gezonde graansoortSpelt, zoals in speltbrood, een gezonde graansoortSpelt, een graansoort dat je steeds meer in de schappen kunt vinden. Zeker het speltbrood raakt steeds meer in trek. Spe…
Belegde broodjes kaas of kipBelegde broodjes kaas of kipDat de broodjes lekker belegde broodjes kunnen leveren weten we allemaal, maar zelf kan je op een eenvoudige manier – of…
Geschiedenis: termijncontracten en derivatenGeschiedenis: termijncontracten en derivatenRuim 3000 jaar voor Christus ontwikkelde het concept van geld en bankieren zich in het oude Mesopotamie. Toch duurde het…
Bronnen en referenties
  • Cbsnews

Reageer op het artikel "'Moderne tarwe is chronisch gif en maakt ziek en dik'"

Reacties

Rene, 27-01-2017 15:59 #7
Complete onzin dit verhaal! Graag hoor ik wat uw bronreferenties zijn, want zover ik kan bepalen zijn uw beweringen niet gebaseerd op de huidige wetenschap. 95% van de voedingswetenschap beweert namelijk dat volkoren producten wel degelijk supergezond zijn. Wel alles verhouding (vlees, vis, noten, zaden, groente ed.). Ik zelf heb een gemeten vetpercentage van 11% en eet dagelijks genoeg, goede koolhydraatrijke voeding. Stoppen met eten van (verborgen) suikers in tal van producten heeft veel meer effect.

Bertje Deborre, 01-09-2015 15:38 #6
Als ik "la favo" quinoa met noten, rozijnen etc… Gemengd met honing en met magere platte kaas en verschillende soorten fruit eet, zwelt mijn buik en kan ik moeilijk naar de grote wc. Hoe komt dat? Ik heb een gevoel dat ik dikker wordt van quinoa? Ik ben 55 jaar. Ben 1.69 m groot en weeg 67 kg ter info.
Graag uw advies of antwoord.
Groetjes,
Bertje Reactie infoteur, 08-04-2016
Quinoa is bewerkt, en valt onder de bewerkte koolhydraten. Volgens sommige neurologen verslechtert dit de cognitieve functie. Theoretisch gezien is quinoa geen graan. Wat de reden is, dat u moeilijk naar het toilet kan, weet ik niet. Misschien wordt het tijd om het huidige 'regime' overboord te gooien, en te vervangen door iets anders! Als iets niet werkt, weg ermee, er zijn veel gezonde alternatieven en variatie is de sleutel.

C., 31-01-2015 01:15 #5
In het boek schrijft hij ook over de invloed op de hersenen van tarwe en hij noemt bulgur, kamut, gerst, triticale en rogge ook als afraders!

Agnes, 11-02-2014 09:47 #4
Ik had gisteren muffins van boekweitmeel en amandelmeel gemaakt nou ik was er vanmorgen goed ziek van. Aangezien ik een boompollen allergie heb kan ik niet alles eten en ik wil zo graag gezond eten wat goed voor mij is, maar wordt er zo wel moe van nu weet ik niet of het van de boekweit komt of amandelmeel.
Groetjes Agnes

Kimerley Pex, 01-09-2013 20:23 #3
Sinds 'n korte periode eet ik nu roggebrood, geen tarwe toevoeging, dus puur rogge. Geen kolieken meer! Geen jusdoragne meer, en nog 'n paar voedingsmiddelen; het bloedgroepdieet. Sinds 5 maanden nu 4 dagen koliekvrij… waauw, Ik snap nu ook dat ik 'n beschuit met bouillon in ziekenhuizen zo smerig vond, zelden naar 'n bakker ging, en dat ik kotsmisselijk werd van zoet en gebak, wat toch eigenlijk bijna iedereen lekker vind? 't past niet bij m'n bloedgroep. Ik ben 'n hartige. Groenten vlees vis en zuur fruit. o+. Intuïtief weet 'n mens ongeveer wat goed bij 'm past. Tarwe, jammer dat dat zo gemanipuleerd is, spelt, het oertarwe is veel beter. Ook jammer dat mensen aangeleerd word om zoet te eten. Suiker hoort er gewoon bij, triest, de alvleesklier gaat stuiteren, en de ramp is niet meer te overzien. ok ik draaf weer door, stop nu.

Ssandra3108 (infoteur), 14-07-2013 00:17 #2
Hallo,
Van 'roosgoesgreen', zie link onder dat stukje.

Vriendelijke groet
sandra

Sytske Barkhuis, 04-07-2013 13:51 #1
Van wie is dat stuk tekst onder 'Wat kunnen we nemen in de plaats van tarwe?'?
Van William Davis, dr Cordain of van de auteur van dit artikel?

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 19-01-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!