InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Konijn: konijn heeft een fijne smaak en is licht

Konijn: konijn heeft een fijne smaak en is licht

Konijn: konijn heeft een fijne smaak en is licht Konijn heeft een fijne smaak en het is mager vlees. Toch eten niet veel mensen konijn. Terwijl het erg smakelijk is. Konijnen vlees werd vroeger best veel gegeten, omdat mensen toen alles aten wat er los en vast zat. Tegenwoordig is konijn wel hip, maar alleen bij een bepaalde groep. Zo vreemd is dat niet. Konijn is licht en mager vlees, heeft een fijne smaak en is sappig. Konijn is bovendien echt geschikt voor het kerstdiner.

Konijn: mager vlees

Mensen die niet meer zo zwaar willen tafelen kunnen met konijn alle kanten uit. Konijn is niet alleen fijn van smaak en sappig, het is vooral mager vlees. Daarbij komt dat konijnenvlees altijd mals is, omdat konijnen worden geslacht als ze nog jong zijn. Tamme exemplaren worden na 12 tot 13 weken geslacht. Het vlees is dan sappig en mals en licht verteerbaar. Vaak maken mensen het dan weer zwaar door er spek of room aan toe te voegen. Terwijl de vleessoort zelf zich zo uitermate goed leent voor een licht menu.

Tam konijn of wild konijn

In groothandels, maar ook bij poeliers is zowel tam konijn als wild konijn te koop. Als het goed is staat het erop of het om tam of wild konijn gaat, maar anders is het goed te zien. Een tam konijn heeft een forse brede rug. Bovendien is het vlees lichtroze. Een egaal en bleke lever zonder donkere verkleuringen van het tamme konijn duidden erop dat het vlees vers is.

Wild konijn: veel meer wildsmaak

Een wild konijn is kleiner dan zijn tamme broer. Bovendien is het vlees lichter van kleur en heeft het een uitgesproken wildsmaak.

Malser vlees bij een tam konijn

Het vlees van een tam konijn is malser dan van een wild exemplaar. Bovendien is de wilde variant veel droger. Daarom moet het gebardeerd worden. Dit is het omwikkelen van wild met lapjes vet, of vet spek om te voorkomen dat het vlees tijdens het bakken uitdroogt.

Hoe bereid je konijn?

Met konijn kan eigenlijk van alles gedaan worden. Hieronder de mogelijkheden:
  • Stoven
  • Bakken in de pan
  • Bakken in de oven
  • Stomen
  • Wokken
  • Roerbakken
  • Roosteren op de barbecue

Licht verteerbaar vlees

Konijn is licht verteerbaar vlees en is een magere vleessoort. De konijnenbout bevat per ons ongeveer 4 gram vet. Het kan dus prima gebruikt worden in een dieet. De rug en de schouders van het konijn hebben iets meer vet dan de andere delen van het dier. Per 100 gram leveren zij tussen de 8 en 12 gram aan vet. Wie op dieet is kan dus het beste de bout nemen en het vet eraf snijden. Hij of zij eet dan een echt magere vleessoort. Een portie konijn van 100 gram levert zo’n 150 Kcal.

Voedingsstoffen in konijn

Per 100 gram konijn zijn de volgende voedingsstoffen te vinden:
  • IJzer 4,3 mg
  • Kalium 376 mg
  • Fosfor 247 mg
  • Zink 2,2 mg
  • Selenium 43 µg
  • Vitamine B12 2,3 µg

Omega 3 vetzuren

Leuk gegeven is verder dat konijn meer vetzuren Omega 3 bevatten dan andere vleessoorten. Een derde van het vlees bestaat uit verzadigde vetzuren, de rest uit cholesterolvriendelijke en onverzadigde vetzuren. Het cholesterolgehalte van konijnenvlees is over het algemeen lager dan 50 mg per 100 gram. Konijn is zo gezond omdat de dieren zo goed eten. Hun dieet bestaat vooral uit luzerne en lijnzaad. Verder bevat het veel vitamine B12 en goede eiwitten. Die eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor het lichaam. Wie ijzergebrek heeft kan heel goed konijn eten, want daarvan zit er veel van in een konijnenboutje of konijnenstuk.

Het hele jaar door te koop

Konijn wordt eigenlijk het hele jaar door te koop aangeboden. Zeker groothandels hebben het voortdurend op voorraad. Naast verse konijn wordt ook diepgevroren konijn aangeboden.

Ballotine of konijnenworst

Naast “gewone” konijn uit een pan zijn er ook steeds meer producten die worden gemaakt van konijn. Voorbeelden daarvan zijn:
  • Ballotine
  • Konijnenburger
  • Konijnenworst

Wat is ballotine?

Ballotine is het uitgebeende konijnenvlees dat is gevuld en vervolgens opgerold en opgebonden. Het kan onder meer gevuld zijn met pruimen. Pruimen en konijn zijn namelijk een heel goede combinatie.
Gerelateerde artikelen
Tamme konijnen de winter door helpenTamme konijnen de winter door helpenVeel huisdieren die buiten worden gehouden hebben het moeilijk in de koude wintermaanden. Konijnen zijn hier geen uitzon…
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…
Myiasis (Madenziekte) bij het konijnAls Paraveterinair Dierenartsassistente maak je in de dierenartsenpraktijk veel mee. Er zijn leuke momenten, maar ook mo…
Hoe maak je een konijn zindelijk?Hoe maak je een konijn zindelijk?Het ene konijn is vanaf de eerste dag meteen zindelijk en doet zijn/haar behoeften altijd op dezelfde plek. Bij het ande…
Coccidiose bij konijnenCoccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang he…
Bronnen en referenties
  • www.konijn.be
  • Hanos Courant

Reageer op het artikel "Konijn: konijn heeft een fijne smaak en is licht"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-11-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!