InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Knoflook - Tegen alle kwaad

Knoflook - Tegen alle kwaad

Knoflook - Tegen alle kwaad Grieken, Romeinen, oude oosterse beschavingen... de heroïsche verhalen over de krachten van knoflook gaan ver terug. Volgens de één verdreef knoflook boze geesten, volgens de ander werd je er gezonder, sterker of potenter van. In deze tijden willen we natuurlijk alleen nog wetenschappelijke bewijzen!

Het geheime wapen: zwavel

Wat knoflook zo apart maakt, is de samenstelling van zijn 'zwavelhoudende bestanddelen'. Wanneer deze look wordt versneden, komt de 'allicine' vrij, een erg onstabiele zwavelverbinding met sterke antivirale en antibiotische eigenschappen. Knoflook wordt dan ook aangeraden om verkoudheden, griep, aandoeningen van de luchtwegen, maar ook bacteriële infecties van de maag te voorkomen of tegen te gaan. Zo zou look actief zijn in de bestrijding van de bacterie die een rol zou spelen in het ontstaan van maagzweren en maagkanker. Bij bevolkingen die regelmatig knoflook gebruiken, komt maagkanker trouwens veel minder voor. Volgens een aantal studies heeft look ook een beschermde werking tegen dikkedarmkanker. Ook in de preventie van andere kankers vooral borst-, eierstok-, en keelkanker, zou een knoflookrijk dieet kunnen helpen. Daarnaast is look vooral bekend om zijn bescherming tegen hart- en vaatziekten. Recent onderzoek heeft aangetoond dat de zwavelhoudende bestanddelen van look in ons lichaam worden omgezet tot 'waterstofsulfide' dat aan de spiercellen in de bloedvaten de boodschap geeft om te ontspannen. Hierdoor verwijden de bloedvaten en daalt de bloeddruk.

Pump it up!

Door de betere bloeddoorstroming is look tegenwoordig ook een hype in Engeland om erectiestoornissen tegen te gaan. De invloed van look op cholesterol is minder duidelijk. Tot nu toe werd dit verband alleen in labo's en bij proefdieren duidelijk vastgesteld. Bij diabetes zou look ook het suikergehalte van het bloed regelen. Look is ook een versterker voor het immuunsysteem, gaat de veroudering tegen, zou het ook helpen tegen bij geheugenstoornissen en is het krachtvoer om ons fitter te voelen. Look wordt soms ook uitwendig gebruikt om wratten en eksterogen te behandelen. En het zou zelfs helpen om te ontwormen en hoofdluis te bestrijden.

Geur counteren? Koffiebonen kauwen!

Hoewel er hevige fans van knoflook bestaan - Italianen, Koreanen of Chinezen gebruiken met gemak 10 teentjes knoflook per dag - ligt een massale consumptie bij de meesten toch wat moeilijk. Natuurlijk is er typische geur als je knoflook hebt gegeten: niet allen je adem ruikt ernaar, het kan ook in je transpiratie kruipen... Om die slechte adem te neutraliseren, kun je een appel eten of op peterselie, anijs- of venkelzaadjes kauwen, of op gebrande koffiebonen. Look aan de handen was je eraf met water en zout. Naast de geur kan look ook vervelende maagklachten geven, zeker als je er veel van hebt gegeten. Bij bloedarmoede (te weinig rode bloedcellen) of voor een operatie wordt look zelfs afgeraden omdat het de bloedstolling vertraagt.

Liever rauw

  • Look gebruik je het liefst rauw (hakken, persen, raspen), omdat dan de typische zwavelverbinding vrijkomt die wordt gelinkt aan de talloze gezondheidsvoordelen. Wil je de geur minder sterk, dan kun je de kiem in de look verwijderen.
  • Bij het koken is knoflook vooral een smaakmaker waarbij je nog wel van de andere voedingsstoffen kunt genieten.
  • In mediterrane landen wordt knoflook op grote schaal gebruikt, maar wetenschappers zijn er nog niet uit hoeveel onze dagelijkse lookportie zou moeten bedragen. Ook over de zin van lookpreparaten wordt nog volop gediscussieerd. Omdat de allicine zo vluchtig is, is deze stof nauwelijks in preparaten te vangen.
  • Lookcapsules die 'gefermenteerde' look bevatten, zijn op dit vlak het meest beloftevol.

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheid.be/
  • http://nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Knoflook - Tegen alle kwaad"

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!