InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Moringa: de puur natuur multivitamine

Moringa: de puur natuur multivitamine

Moringa: de puur natuur multivitamine De Moringaboom is over de gehele wereld al honderden jaren bekend om zijn genezende werking, en wel onder verschillende namen zoals: Kenor, Kalor, Peperwortelboom, Mierikswortelboom, Behenboom, Sigru, Malunggay. Hij komt voor in Afrika maar ook in Europa en Azië. De botanische naam is: ‘Moringa Oleifera’. Alle delen van de boom kunnen worden gebruikt. Zoals: de bladeren, peulen, zaden en olie (uit de zaden), het hout en de schors.

Wat is Moringa?

Moringa capsules of poeder is het pulver van gedroogde bladeren van de Moringaboom en is te gebruiken als een natuurlijke multivitamine. Een multivitamine, maar dan op puur natuurlijke basis. Geen bewerkingen of toevoegingen van hulpstoffen maar enkel en alleen Moringa. De hulpstoffen zijn ook niet nodig omdat Moringa van zichzelf bomvol voedingsstoffen zit. Iets, dat al honderden jaren bekend is en inmiddels ook onderzocht en erkent.

Waarom een aanvulling zoals Moringa?

Niet iedereen is zich ervan bewust maar veel mensen hebben een chronisch tekort aan essentiële vitamines en mineralen, met als gevolg een lagere weerstand tegen het ontstaan van allerlei ziektes en aandoeningen. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn:

Ten eerste: Slechte voedingsgewoonten

Slechte voedingsgewoonten ontstaan vaak doordat mensen tegenwoordig zo druk zijn en weinig of geen tijd en/of zin hebben om zich bezig te houden met het bereiden van vers bereidde maaltijden en zich dus beperken tot snelle kant-en-klaar producten.

Ten tweede: Bewerking en raffinage van producten

Al het geraffineerde voedsel zoals witte rijst, witte pasta, geraffineerde oliën, kant-en-klaar maaltijden, koek, snacks, witte suiker, wit brood etc. missen door de bewerking veel belangrijke voedingsstoffen zoals: vitamines en mineralen. Maar, deze voedingsstoffen zijn wel nodig om het voedsel in het lichaam te verwerken. De oplossing waar het lichaam dan voor kiest is om deze benodigde enzymen, mineralen, vitaminen en eiwitten te onttrekken aan de voorraad die al in het lichaam aanwezig is waardoor dus tekorten ontstaan.

Ten derde: Groenten en fruit bevat tegenwoordig veel minder vitamines en voedingsstoffen

In vergelijking met bijvoorbeeld 30 jaar geleden zitten er tegenwoordig veel minder voedingsstoffen in verse groenten en fruit. Dit is het gevolg van een steeds slechter wordend milieu en verarming van de grond als gevolg van het gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Nog een oorzaak is het steeds groter wordend aantal bewerkte voedingsproducten in de supermarkten dat weliswaar gemakkelijk en snel is klaar te maken maar weinig gezonde voedingsstoffen bevatten. Echter bevatten deze producten wel toegevoegde E-nummers waarbij er een aantal zijn die de gezondheid juist ondermijnen.

Om een lang verhaal kort te maken. Extra aanvulling in de vorm van vitaminesupplementen krijgt steeds meer noodzaak en is zeker niet alleen nodig voor mensen die, door ziekte of gebrek aan gezonde voeding, te maken hebben met een vitaminegebrek.

Natuurlijke producten verdienen altijd de voorkeur

Een natuurlijk middel als Moringa heeft zeker de voorkeur boven de talloze gefabriceerde supplementen die in de winkel te koop zijn want het lichaam neemt een natuureigen stof veel gemakkelijker en sneller op dan een lichaamsvreemde stof. Het is zelfs zo dat, ondanks dat je netjes 1 of 2 capsules van een vitaminesoort of mineralensoort inneemt, het meeste daarvan weer gewoon in de toiletpot terecht komt. Dit komt niet altijd alleen doordat de vitaminestof zelf niet zou deugen maar ook zeker doordat veel vitamines beter door het lichaam worden opgenomen in samenhang met andere enzymen, vitamines, mineralen en/of spoorelementen. De stoffen die in Moringapoeder voor komen zijn een ‘van nature’ perfecte combinatie. Logisch natuurlijk want in de natuur is alles gewoon perfect zoals het moet zijn.

De gezonde voordelen van Moringa:

  • Het is een 100% natuurlijk product
  • Stimuleert de gezondheid en levert energie
  • Vergroot het uithoudingsvermogen
  • Verhoogt de weerstand
  • Stimuleert de stofwisseling
  • Vermindert vetopname maar stimuleert spieropbouw
  • Helpt bij spierherstel na inspanning
  • Bevordert de werking van lever en nieren
  • Is goed voor huid, haar, botten, tanden en nagels
  • Reguleert de bloedsuikerspiegel
  • Reguleert de hormoonhuishouding
  • Helpt het geheugen te vitaliseren en te behouden
  • Is goed voor de melkkwaliteit en productie van borstvoedende vrouwen
  • Werkt ontspannend en helpt bij een goede nachtrust
  • Draagt bij aan een goed gezichtsvermogen
  • Vermindert reumatische pijnen en artritis
  • Wordt ook gebruikt ter ondersteuning van lymetherapie

Moringa bevat de volgende voedingsstoffen:

Verse geplukte bladeren of gedroogd?

Er is een verschil in hoeveelheid van voedingsstoffen tussen vers geplukte en gedroogde bladeren van Moringa. Sowieso is de hoeveelheid van voedingsstoffen t.o.v andere groenten en/of fruit een stuk hoger. Zie het volgende overzichtje.

VERS GEDROOGD
3x meer ijzer dan in spinazie 25x meer ijzer dan in spinazie
7x meer vitamine C dan in sinaasappels0.75 meer vitamine C dan in sinaasappels
3x meer kalium dan in bananen15x meer kalium dan in bananen
Evenveel eiwitten als in eieren4x meer eiwitten dan in eieren
4x meer vitamine A dan in wortels10x meer vitamine A dan in wortels
4x meer calcium dan in melk17x meer calcium dan in melk

Behalve als voedselbron kent de Moringaboom nog meer toepassingen:

  • Bladeren: Bladeren kunnen zo gegeten worden. Het sap van moringabladeren kan worden gebruikt als bemesting voor vele gewassen. De oogst zal veel beter zijn. Er kan thee van getrokken worden. De bladeren worden gebruikt in de Indiase Ayurvedische geneeskunst als medicijn tegen o.a. oogziekten en ijzertekorten. Ook Westerse artsen die werkzaam zijn in ontwikkelingslanden passen dit toe.
  • Zaden: De zaden kunnen worden gebruikt bij het zuiveren van water omdat het schadelijke bacteriën in water vermindert.
  • Olie: Van de zaden kan olie worden gemaakt die goed is voor de huid (in cosmetische producten verwerkt), smeerolie, lampolie, maar ook als dressing in salade. Op het moment wordt er zelfs over nagedacht of de olie, afkomstig uit de zaden, gebruikt kan gaan worden als biodiesel.
  • Hout: Van het hout van de Moringa kan papier worden gemaakt.
  • Schors: Zelfs de schors is bruikbaar. Er wordt touw van gemaakt.

Moringa als oplossing voor ontwikkelingslanden?

Daar wordt op het moment serieus over nagedacht, en dat is ook niet zo vreemd, want wanneer je weet dat er d.m.v. het planten van zaden er binnen 1 jaar een boom kan groeien van 3 meter (in totaal kan hij 12 meter hoog worden) en dat de zaden water kunnen zuiveren van bacteriën, dan moet het toch niet al te moeilijk zijn er voor te zorgen dat er zoveel mogelijk zaad wordt geleverd aan ontwikkelingslanden.

Zelf een Moringaboom in de tuin?

Ook dat is mogelijk. Zoals gezegd kun je zaden of kleine plantjes bestellen. Even online zoeken is gemakkelijk. De boom heeft niet zoveel nodig, heeft een sterke groeikracht en gedijt zelfs op een arme en droge grond. Nou, als dat geen wonderboom is…
© 2012 - 2017 Yoan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van moringa30 gram moringa bevat net zoveel vitamine C als zeven sinaasappels, net zoveel kalium als drie bananen en net zoveel cal…
Malaria voorkomen en genezen op een natuurlijke manierMalaria voorkomen en genezen op een natuurlijke manierOver malaria is al heel veel geschreven. Minder bekend is dat er lokaal al veel gedaan kan worden om malaria tegen te ga…
Wonderolie of Ricinus communisWanneer was het ook al weer. Terroristen in Engeland probeerden het volk te vergiftigen met het dodelijke ricine. Wat kw…
De geneeskracht van wonderboomDe geneeskracht van wonderboomWonderboom brengt vruchten voort die als basis dienen voor wonderolie, ook wel ricinusolie of castorolie genoemd. Deze o…
Snelgroeiende tuinplantenSnelgroeiende tuinplantenEnkele snelgroeiende tuinplanten die het in Nederland erg goed doen zijn de ricinus communis ( wonderboom), verbena bona…
Bronnen en referenties
  • www.moringaproducten.eu
  • http://zadenvoorleven.wordpress.com/
  • http://www.lymenatuurlijkgenezen.nl/moringa.htm
  • http://www.miracletrees.org/moringaboom.html

Reageer op het artikel "Moringa: de puur natuur multivitamine"

Reacties

Doorson Maureen, 05-08-2017 00:00 #9
Zijn de moringa capsules goed voor magere of slanke mensen? Reactie infoteur, 13-08-2017
Ik ben géén geneeskundige. Maar persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat iets dat puur natuur is slecht zou zijn voor wie dan ook. Aan de andere kant stel ik ook bij jou voor om verder te zoeken en te vragen bij mensen die gespecialiseerd zijn in de Moringa. Dus… altijd verder zoeken. Er is zó veel info op het net.

Ans vd Ree, 30-06-2017 16:05 #8
Geachte heer, mevrouw,
Ik lees in uw artikel dat Moringa oleifera heel goed is voor oa de nieren op een andere website lees ik dat het niet goed is voor de nieren en voor borstvoeding. Wie moet ik nu geloven?
Graag uw antwoord,
Mvg Ans vd Ree Reactie infoteur, 13-08-2017
Ik kan me voorstellen dat dit heel verwarrend is. Jammer genoeg geld dit voor heel veel gezonde voedingsmiddelen tegenwoordig. Blijven doorspitten en misschien vragen aan een geneeskundige website die er echt in gespecialiseerd zijn? Of nog beter… Aan een geneeskundige arts.

Viola, 15-05-2017 23:21 #7
Waar kan ik moringa kopen? Reactie infoteur, 25-05-2017
Op diverse onlineshops. Even googlen. grtjs…

Jacob, 03-02-2017 22:06 #6
Heel interessant item.

Loolofs, 04-11-2016 13:47 #5
Is dit goed voor diabetes? Wat is beter, het poeder of de pil? Graag uw antwoord. Reactie infoteur, 04-11-2016
Ik ben geen expert maar heb wel een website voor u gevonden waar u het antwoord misschien beter kunt vragen via 'contact'.
met vr gr

Suzan, 02-02-2016 00:23 #4
Kan ik inplaats multivitamin moringapoeder gebruiken? Vooral voor huid haar nagel en hoeveel Mg per dag mag gebruiken?
Alvast bedankt
Gr suzy

Mar Arrindell, 10-07-2013 18:10 #3
Op aanraden van mijn moeder wil ik graag deze plant/kruid kopen. Maar waar is dit te koop? Ik woon zelf in d regio van Den Haag. Alvast bedankt en tot horens! :) Reactie infoteur, 11-07-2013
Gewoon even op het internet zoeken.

Hubert Kong, 09-07-2013 18:37 #2
Ik heb op een moringazaad gekauwd, en het smaakt heel zoet, is dat goed
voor diabetes? Reactie infoteur, 10-07-2013
Daar heb ik echt geen idee van. Het beste kun je daarvoor een site opzoeken die Moringa verkoopt en daar informeren.

Hubert Kong, 09-07-2013 18:22 #1
Hoe maak ik thee van vers geplukte moringa bladeren, en ongeveer hoeveel van
die bladeren? Reactie infoteur, 10-07-2013
Je kunt een theepot met gekookt water vullen en daar een pluk met bladeren in laten trekken. Ik heb geen idee hoe lang. Misschien 10 minuten?Daarna de bladeren eruit zeven. Je kunt het eens opzoeken door te googlen op 'losse thee zetten'.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 10-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!