InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneesplanten bij bloedarmoede

Geneesplanten bij bloedarmoede

Geneesplanten bij bloedarmoede Met voeding kun je ijzertekorten daadwerkelijk terugdringen. Geneesplanten kunnen helpen om dit proces in stand te houden en te versnellen. De onderstaande geneesplanten beschikken niet zo zeer over ijzer. Ze versterken het hele lichaam doordat ze de spijsvertering verbeteren. Als de spijsvertering meer optimaal is, worden er meer voedingstoffen opgenomen, waaronder mineralen. De mineralen zijn belangrijk om van een anemie of bloedarmoede af te komen. Moringa is echter wel een plant die veel ijzer bevat. Dat is een zeer gezonde plant die tegen meerdere ziekten wordt ingezet.

Inhoud:

Geneesplanten tegen bloedarmoede

Als je bloedarmoede hebt is dat euvel eenvoudig op te lossen met geneesplanten en voeding. Je kunt aanvullend daarop groenten en fruit gebruiken tegen bloedarmoede. Hier wordt niet bedoeld zomaar willekeurig fruit maat fruit tegen bloedarmoede en groente tegen bloedarmoede. Je lichaam is altijd op zoek naar de meest ideale balans van ijzer en andere mineralen. Daarom heeft het altijd nieuwe aanvoer van mineralen nodig en wel zo veel mogelijk gevarieerd. Synthetische supplementen zijn niet zo goed als natuurlijke. Dat is omdat synthetische producten te veel van één stof bevatten. Als ze in een mengsel voortkomen is dit een kunstmatige samenstelling. In de natuur zitten stoffen die we samen nodig hebben bij elkaar in één plant, of het nu een geneesplant is of een plant die we voor voeding gebruiken.

Slecht werkende lever en darmen als oorzaak

Wanneer je normale voeding eet en je hebt last van ijzertekorten, kan dat door meerdere oorzaken komen. Een oorzaak kan zijn is een slecht werkende lever of leververvetting. Door medicijngebruik gaat de lever minder goed werken waardoor de spijsvertering slechter is. Een ander negatief resultaat van veel synthetische medicijnen zijn ontstekingen in de darmen. Hierdoor kan een maagzweer ontstaan en in een later stadium lekkedarmsyndroom. Daarom is het goed om de ingewanden te herstellen na een medicijnkuur. Dat kan met codonopsis. Deze geneesplant is goed voor de ingewanden.

Haal mineralen uit groente, fruit en keukenkruiden

Naast geneeskruiden is het belangrijk om groenten, fruit en keukenkruiden met extra mineralen te eten. Op deze manier houd je het mineralenniveau op natuurlijke wijze op peil. Wanneer je er een gewoonte van maakt om wekelijks de nadruk te leggen op bepaalde groenten kun je geen ijzertekort meer krijgen. Natuurlijk kun je een korte kuur doen met ijzer of éen of ander sap kopen waarvan ze zeggen dat er ijzer in zit. Maar voeding is nog altijd de basisbron voor het verkrijgen van fytonutriënten.

Kwasibita

Kwasibita verhoogt het aantal rode bloedcellen. Het geeft eveneens een algemeen versterkend effect. Daarnaast werkt het hout als thee ontgiftend. Kwasibita is in Suriname te koop op de medicijnmarkt van Paramaribo. Ook in Nederland kun je het in Surinaamse winkels soms vinden of bestellen. Je kunt een bekertje van kwasibitahout kopen. Dat kun je vullen met heet water en dagelijks een glas van drinken aan het begin van de dag.

Codonopsis

Codonopsis is goed voor de spijsvertering maar ook voor het bloed. Het reguleert de bloeddruk. Het verhoogt het aantal rode bloedcellen. Daarnaast wordt het hemoglobinbegehalte verhoogd door codonopsis. Daarom is het goed in te zetten bij mensen met anemie of bloedarmoede.

Moringa

Moringa is een breed inzetbaar middel. Dit is het eetbare blad van een tropische boom. Bomen als moringa zijn anno 2015 het voedselprobleem in derdewereldlanden aan het oplossen. Moringa bevat veel voedingsstoffen, waaronder mineralen die goed zijn voor het bloed. Traditioneel wordt het aangewend bij bloedarmoede en vele andere aandoeningen. Moringa is een eetbaar gewas. Omdat het zo gezond is staat het tussen de medicinale planten. Moringa heeft namelijk talloze medicinale aanwendingen zonder dat er bijeffecten zijn.

Kinine

Kinine wordt momenteel veel bij malaria ingezet. Het zit nog steeds in sommige officiële medicijnen en behoort samen met aspirine tot de langst gebruikte medicijnen in de moderne medische geschiedenis. Vroeger was het een typisch middel bij een bloedarmoede. Net als kwasibita is kinine zeer bitter. He is niet gek dat bittere stoffen goed voor de mineraalopname zijn. Bittere stoffen stimuleren de gal, de lever en de aanmaak van spijsverteringssappen. Er worden meer voedingstoffen opgenomen als je bittere stoffen eet. Daarom krijg je meer mineralen tot je. Bittere stoffen kun je gebruiken in combinatie met ijzerhoudende voeding zoals fruit, groente en keukenkruiden.

Cordyceps / Bron: L. Shyamal (Shyamal), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cordyceps / Bron: L. Shyamal (Shyamal), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Cordyceps

Cordyceps is een versterkend middel. Je bloed kan meer zuurstof vasthouden. Daarom wordt het soms door sporters gebruikt om een groter uithoudingsvermogen te hebben. Chinese sporters staan er bekend om dat ze het innemen. De paddenstoel cordyceps komt oorspronkelijk uit China en wordt er gekweekt. Cordyceps wordt in de fytotherapie vooral ingezet bij een bloedarmoede ten gevolge van een chemokuur. Een chemokuur zorgt ervoor dat het hele lichaam minder goed werkt, waaronder de spijsvertering. Daarom kun je allerlei bijwerkingen ervan krijgen.

Aloë vera

Deze plant is niet alleen een hoogst aardige kamerplant maar hij heeft ook medicinale capaciteiten. Aloë vera zul je niet zo vaak eten hoewel er supplementen van te koop zijn. Er zitten veel mineralen in. Aloë vera kun je om die reden gebruiken als middel tegen bloedarmoede. Het heeft nog enkele andere eigenschappen. Het beschermt de maagwandslijmvliezen. Hierdoor bevordert het de spijsvertering. Ook hierdoor worden er meer mineralen opgenomen in het lichaam.

Russische rabarber

Russische rabarber is niet eetbaar maar de plant heeft in minieme concentraties medicinale eigenschappen. In de fytotherapie wordt Russische rabarber gebruikt om mineralentekorten tegen te gaan. Dat gebeurt onder andere omdat deze medicinale plant de spijsvertering bevordert. Het maakt de lever sterker waardoor de mineraalopname wordt verbeterd.

Bloem maagdenpalm / Bron: Algirdas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloem maagdenpalm / Bron: Algirdas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Geneesplanten tegen bloedarmoede stimuleren over het algemeen het hele lichaam en de spijsvertering.

Vinca

Vinca is een plant met diverse medicinale toepassingen. Je kunt het onder andere inzetten bij bloedarmoede. Dat komt omdat het een algeheel versterkend middel is. Het versterkt het hele lichaam en dus ook de mineraalopname. Een van de redenen dat vinca een herstellend middel is, is dat het de eetlust bevordert. Het is eveneens een middel bij anorexia. Vinca is eveneens een veel voorkomende borderplant.

Maca

Macawortel kan als versterkend middel worden gebruikt maar het is geen officieel middel bij bloedarmoede. Het versterkt het hele lichaam en zo ook de spijsvertering. Hierdoor worden er meer mineralen opgenomen in het lichaam. Daaronder zit onder andere ijzer, magnesium, mangaan en fosfor. Deze mineralen zijn met tal van andere belangrijk voor de mineralenopbouw van het bloed. Maca kan eenvoudig aan de maaltijd worden toegevoegd. Het is verkrijgbaar in poeder.
Gerelateerde artikelen
Anemie (bloedarmoede)Anemie (bloedarmoede)Anemie, ook wel bloedarmoede genoemd, is een aandoening waarbij er sprake is van een te laag hemoglobinegehalte in het b…
Rode bloedcel; zuurstoftransport en bloedarmoedeEen van de belangrijkste functies van het bloed is het zuurstoftransport naar de cellen. De cellen van het lichaam hebbe…
Gezonde voeding: SpinaziesapGezonde voeding: SpinaziesapHoewel sap van spinazie niet zo bekend is als voedingsmiddel kan het toch een meerwaarde bieden aan een smoothie, saus o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneesplanten bij bloedarmoede"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-06-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!