InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van moringa

De geneeskracht van moringa

30 gram moringa bevat net zoveel vitamine C als zeven sinaasappels, net zoveel kalium als drie bananen en net zoveel calcium als vier glazen melk. Bovendien zitten er allerlei andere fytonutriënten in hoge mate in. Moringa is een zeer gewaardeerde geneesplant die groeit in de tropen en subtropen. Hij kent vele medicinale werkzaamheden en een extreem hoge voedingswaarde. Van oorsprong groeit hij op het Indiase subcontinent, in het Himalayagebergte, Pakistan en enkele andere delen van Azië en in delen van Afrika bezuiden de Sahara. De plant wordt voor nutritieve en medicinale doeleinden gekweekt in de Filipijnen, Cambodja, de V.S., Mexico en de Caraïbische eilanden.
Botanische tekening moringa / Bron: Francisco Manuel Blanco (O.S.A.), Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening moringa / Bron: Francisco Manuel Blanco (O.S.A.), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam voor deze plant is Moringa oleifera. Moringa is een prima bron van proteïnen, vitaminen, aminozuren, betacaroteen en allerlei polyfenolen. In moringa zit een zeldzame combinatie aan fytonutriënten: zeatine, quercetine, betasitosterol, caffeoylquinicezuur en kaempferol. In het Engels kent moringa vele bijnamen: Miracle Tree, Tree of Life, Motherís Best Friend, Godís Gift to Man, Savior of the Poor. Respectievelijk betekenen deze namen in het Nederlands: wonderboom, levensboom, moeders´ beste vriend, Gods kado voor de mensheid en verlosser van de armen.

Traditioneel gebruik

Van de moringaplant zijn meerdere delen bruikbaar voor medicinale toepassingen. De bladeren, wortels, schors, bloemen, het zaad en fruit kunnen allemaal worden ingezet. Ook de jonge scheuten kunnen worden gebruikt. Ze worden vooral in Azië ingezet in de traditionele geneesmethoden. Indicaties waarbij moringa wordt gebruikt zijn: hart- en vaatziekten, diabetes, leveraandoeningen, bacterie-infecties, schimmelinfecties, reumatische aandoeningen, beten van giftige dieren, bloedarmoede en maagzweren. Verder is het koortsdrijvend, remt het ontstekingen, heeft het antikankerkwaliteiten, verlaagt het de bloeddruk en voorkomt het epilepsie. In Afrika wordt het gebruikt om hypertensie of verhoogde bloeddruk, HIV/AIDS en diabetes mee te behandelen.

Een ondervoede moeder kan haar baby van genoeg voedingsstoffen voorzien als ze moringa tot zich neemt.

Moringa bij diabetes

Van oudsher wordt moringa bij diabetes gebruikt. In medisch onderzoek op ratten die aan diabetes leiden werd vast gesteld dat met de diertjes meer insuline aanmaakten en de alvleesklier over meer antioxidanten bevat als de ratten geïsoleerde kaempferol en quercetine uit moringa toegediend kregen. Verder werden de ratten gedood om te kijken of er meer verbeteringen waren op de alvleesklier. Diabetes is een degeneratieve ziekte die in dit geval door wetenschappers veroorzaakt is bij de ratten, deze dieren krijgen niet snel diabetes. Een van de degeneraties die plaats vindt is onder de betacellen van de lever. De dieren die moringa kregen, hadden beduidend minder last van deze degeneratie. De onderzoekers stellen hierdoor dat de moringaplant beschikt over belangrijke antidiabetes- en antioxidantwerking zodat het mogelijk moet zijn hier in de toekomst profijt van te trekken in het maken van een antidiabetesmedicijn. Niet alleen kaempferol en quercetine maar ook chlorogeenzuur heeft effect op het glucosemetabolisme. Moringinine leidt tot een verbetering van de ziekte glucose-intolerantie. Mensen zouden los van deze conclusie kunnen besluiten om zelf moringa in te nemen, niet alleen om diabetes te voorkomen maar om het grote scala aan geneesmogelijkheden van de plant te benutten.

Tegen dyslipidemia

Dyslipidemia is een ziekte die zich kenmerkt door een wanverhouding in lipiden zoals triglyceriden, cholesterol en fosfolipiden. Dyslipidemia is een ziekte die van geboorte af aan zich kan manifesteren maar in veruit de meeste gevallen is het een gevolg van medicijngebruik, vooral van steroïden en betablokkers. Ook alcohol-en tabaksgebruik kan een oorzaak van dyslipidemia zijn. Daarnaast kan het een gevolg zijn van diabetes, obesitas, infecties en leverziekten. Uit onderzoek op zowel dieren als mensen bleek dat het innemen van een moringa-extract na 40 dagen grote
Moringabloem / Bron: Yimhafiz, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Moringabloem / Bron: Yimhafiz, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
verbeteringen opleverde; de lipidenwaarde daalden terug tot gezonde niveaus.

Ondervoeding kan tot het verleden behoren als we genoeg moringabomen planten.

Moringa beschermt lever

Moringa beschermt de lever, vooral na medicijngebruik. In een onderzoek op ratten werden de levers van ratten beschadigd door medicijninname. Het bleek dat de ratten die een moringa-extract kregen een gezondere lever erop na hielden dan de ratten die dit extract niet kregen toegediend. In de onderzoeken werd naast moringa-extract sillymarine toegediend om referentiegegevens te genereren.

Moringa maakt dure supplementen overbodig

Moringa bevat zoveel voedingsstoffen dat het anemie of bloedarmoede kan genezen. Daarnaast heeft het bewezen dat het atherosclerose of aderverkalking kan tegen gaan. Moringa barst van de voedingsstoffen en kent een waslijst aan medicinale eigenschappen. Elke dag moringathee drinken of capsules innemen als voedingssupplement, zorgt voor een betere gezondheid. Moringa maakt andere supplementen overbodig. Bijkomend voordeel is dat het helemaal niet duur hoeft te zijn. Dat betekent dat in arme landen ondervoeding tot het verleden kan behoren als men genoeg moringabomen plant.

Voorbehoud bij uitkomsten wetenschappelijke onderzoek moringa

Voor alle hierboven genoemde werkingen geldt dat het gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek. De onderzoekers geven echter toe dat de mate van onderzoek die gedaan is enigszins beperkt is. Alle gebruikte onderzoeken zijn zonder bedrijfssubsidies gedaan zodat er geen belangenverstrengeling is verwerkt. Dat houdt echter ook in dat wegens geldgebrek de onderzoeken niet uitvoering kunnen plaatsvinden. De wetenschappers kunnen wetenschappelijk gezien niet hard maken dat moringa de genoemde medicinale effecten heeft maar het is zeer waarschijnlijk. Wetenschappers zeggen dat moringa een enorm potentieel aan medicinale effecten heeft, wat degelijk dient te worden onderzocht door klinische onderzoeken teneinde elke twijfel rond de geneeskracht van moringa uit te sluiten. Aangezien het een goedkoop produceerbaar plantenextract betreft waarop geen patent is aan te vragen, is het voor een farmaceutisch bedrijf oninteressant hier onderzoek naar te doen.

Hoe kun je moringa gebruiken?

Moringapoeder kun je:
  • Over een warme maaltijd strooien,
  • Zetten als thee,
  • Door de muesli,
  • Over een salade,
  • Door een dressing.
Daarnaast zijn er moringa capsules verkrijgbaar en kun je een doosje theezakjes kopen waarin moringa in zit.
Gerelateerde artikelen
Geneesplanten bij bloedarmoedeGeneesplanten bij bloedarmoedeMet voeding kun je ijzertekorten daadwerkelijk terugdringen. Geneesplanten kunnen helpen om dit proces in stand te houde…
Moringa: de puur natuur multivitamineMoringa: de puur natuur multivitamineDe Moringaboom is over de gehele wereld al honderden jaren bekend om zijn genezende werking, en wel onder verschillende…
Malaria voorkomen en genezen op een natuurlijke manierMalaria voorkomen en genezen op een natuurlijke manierOver malaria is al heel veel geschreven. Minder bekend is dat er lokaal al veel gedaan kan worden om malaria tegen te ga…
De geneeskracht van sjalotjesDe geneeskracht van sjalotjesSjalotten zijn een uiensoort die net als de knoflook in partjes groeit. De sjalot is ovaal en sommige soorten zijn rondu…
Fasciolose (leverbot) bij paardenFasciolose is, zoals de titel al zegt, meer bekend onder de naam 'leverbot' en wordt veroorzaakt door de platworm Fascio…
Bronnen en referenties
  • Moringa bij diabetes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22103446
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17089328
  • http://www.moringa.rubiconhealth.org/studies/
  • Meta-onderzoek van diverse onderzoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3290775/
  • http://www.ipsnews.net/2011/09/mexico-food-from-trees-to-fight-malnutrition/
  • Afbeelding bron 1: Francisco Manuel Blanco (O.S.A.), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Yimhafiz, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van moringa"

Reacties

Harrie Crijns, 10-12-2018 09:04 #9
Ben 80 en nog fit en wil dat zonder medicamenten blijven. Welke vorm en hoeveel per gag helpt me daarbij?
Gezonde groeten!
Harrie Crijns

Marlin, 05-12-2018 13:53 #8
Wordt er met bacterie-, en schimmelinfectie de vaginale soort bedoeld? Ik heb daar namelijk last van en wil het daarvoor gebruiken. Is het daarbij dan ook bedoeling dat je vooral de thee ervan moet drinken of dat je vaginale stoombaden moet nemen om het te verhelpen.

Cairo Urmie, 12-11-2018 08:44 #7
Kan morenga helpen bij levermetastase? Hoe moet men bij dit geval de morenga het best gebruiken?
Mag de morenga in combinatie met medicijnen gebruikt worden?

Schoeters Andre, 13-08-2018 11:25 #6
Hoeveel inname is vereist per dag voor een optimale opname en functionering? Hoeveel gram?

E. Seymor, 23-11-2017 22:49 #5
Kan je moringa in combinatie met andere medicijnen gebruiken?

Reinhilde Reynders, 29-09-2017 09:51 #4
Is moringa ook goed voor artritis?

Ansje Jhingoeri, 01-12-2016 19:50 #3
Mag je doorgaan met de medicijnen wanneer je moringa gebruikt?

Santa, 05-10-2016 22:15 #2
Wat is beter, moringa thee of capsules? Is dat dezelfde werking? Mijn moeder heeft bloedarmoede, is diabetisch en heeft een hoge bloeddruk. Wat kan ze het beste gebruiken en hoeveel per dag?

Lenie de Visser, 25-11-2014 10:08 #1
Bij mij worden de klachten erger en soms gaat het beter. Is het goed om bij meer klachten minder en bij minder klachten weer meer capsules te nemen? Al 44 jaar ben ik op zoek naar gezondheid en vanaf mijn 7e jaar had ik al gezondheid klachten.
Enkele jaren geleden kwam een Neitherapeut erachter dat ik de ziekte van Lyme had. Hij behandelde mij met Samento en toen is het aftakelen stop gezet, maar ik blijf moe en veel pijn in de spieren. De darmen zijn beter geworden met Nutrimonium.
Maar na 68 jaar klachten kan het niet direct beter worden. Ik hoop dat u mij moed geeft om met Moringa door te gaan. Reactie infoteur, 27-11-2014
Moringa verbetert de levensenergie of het immuunsysteem in het algemeen en er is niemand die slechter wordt van het gebruik van dit kruid.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-01-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!