InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vegetarische bronnen van Proteïnen

Vegetarische bronnen van Proteïnen

Vegetarische bronnen van Proteïnen Proteïnen zijn voor het eerst beschreven door een Nederlandse chemicus, Gerardus Johannes Mulder die werkzaam was bij de universiteit van Utrecht. Hij gebruikte in het midden van de 19e eeuw voor het eerst de naam proteïne. In een onderzoek van hem kwam hij erachter dat dieren sommige proteïnen alleen uit plantaardige bron konden verkrijgen. Mulder is in 1850 gevraagd om lid te worden van het prestigieuze wetenschappelijke genootschap van de Zweedse Koninklijke Academie voor Wetenschappen.

Inhoud:

Proteïnen en aminozuren

Proteïnen zitten in verschillende soorten voeding. Tijdens de spijsvertering worden proteïnen afgebroken tot aminozuren. Deze aminozuren zijn de bouwstenen van het leven. Cellen worden opgebouwd door aminozuren. De meeste aminozuren worden door ons lichaam aangemaakt maar niet allemaal. Wanneer vegetariërs gevarieerd eten, is het moeilijk om een proteïnetekort te krijgen. Het variëren is juist belangrijk omdat elke voedingsoort over andere verhoudingen van verschillende eiwitten beschikt. Door te variëren heb je aan het eind van de dag genoeg van alle soorten eiwitten gegeten.

Essentiële aminozuren

De meeste plantaardige levensvormen kunnen alle 20 aminozuren maken maar de mens en andere dieren niet. De aminozuren die niet worden aangemaakt door het lichaam worden essentiële aminozuren genoemd. Dat zijn: threonine, valine, tryptofaan, isoleucine, leucine, lysine, fenylalaline en methionine. Alle voedingsmiddelen bestaan uit deze essentiële aminozuren. Dat betekent niet dat het niet uitmaakt wat je eet. Elke voedselsoort bevat deze aminozuren namelijk in andere hoeveelheden. Daardoor kan je bij teveel nadruk op een voedingsoort teveel van een bepaald soort essentieel aminozuur krijgen en te weinig van een andere soort. Vandaar dat het belangrijk is om gevarieerd te eten.

Teveel proteïnen van een bepaalde soort

Teveel proteïnen van een bepaalde soort worden afgebroken in het lichaam. Daardoor ontstaan gifstoffen die zich ophopen in de nieren. Dat kan leiden tot nierfalen. Het immuunsysteem kan overbelast worden door de voortdurende toestroom van nieuwe overbodige aminozuren. Omdat de proteïnen worden omgezet in energie kan obesitas ontstaan. Daardoor is het mogelijk dat iemand dik wordt van vlees eten en tegelijk een verzameling gifstoffen opbouwt. De gifstoffen worden ingekapseld in vet, vandaar dat de vetlaag toeneemt.

Te weinig proteïnen van een bepaalde soort

Wanneer men te weinig essentiële aminozuren naar binnen krijgt kan dat leiden tot vermoeidheid, haaruitval, verlies van pigmenten voor haarkleur, verlies van spiermassa, lage lichaamstemperatuur en verstoring van de hormoonspiegel. Een ernstige vorm van proteïnetekort komt voor bij mensen die zijn uitgehongerd; ze kunnen overlijden aan een proteïnetekort. Voor de vorming van energie om te leven zijn aminozuren nodig. Wanneer iemand te weinig eet dan krijgt hij die aminozuren niet en ziet het lichaam zich genoodzaakt om amninozuren uit de eigen spieren te halen. Daardoor vermagert men. Overigens geldt dat niet voor sommige mensen die zeggen dat ze weken, maanden of zelfs jaren zonder eten kunnen. Deze mensen zijn meestal spiritueel geïnteresseerden en ze kunnen naar eigen zeggen met weinig of geen energie uit voedsel in leven blijven. Dat verhaal klopt volgens de gangbare theorieën niet maar deze anomalie wordt weggewuifd door de moderne wetenschap.

Proteïnen uit vlees

Er is een groot misverstand in de wereld dat proteïnen vooral in vlees en vis zitten. In het vlees van dieren en vissen zitten essentiële aminozuren. Het nadruk leggen op die voedselvormen kan leiden tot een overdosis aan proteïne. Bovendien zitten in vlees en vis allerlei giftige metalen en restanten van medicijnen waardoor deze voedingsstoffen steeds minder gezond worden. Er zijn genoeg plantaardige en dierafgeleide zuivelproducten om aan je proteïnebehoefte te voldoen. Vlees en vis zijn wat proteïne-aanvoer betreft overbodig.

Waarin zitten plantaardige essentiële aminozuren?

Vegetarische manieren om aan proteïnen te komen zijn het eten van peulvruchten, eieren, kaas, noten en zaden. In peulvruchten zitten de meeste proteïnen onder de gezonde groenten maar er zitten ook veel proteïnen in knoflook, asperges, bloemkool, mais en waterkers. Onder de zaden zitten er de meeste proteïne in pompoenpitten. Kikkererwten zijn nummer één proteïneleverancier onder de peulvruchten. Verder zitten er opvallend veel proteïnen in zongedroogde tomaten, gedroogd zeewier, druivenbladeren en champignons. Volkorenmeel is ook een rijke bron aan proteïnen. Eigenlijk is fruit de minst belangrijke proteïnebron; er zitten wel proteïnen in maar in granen, noten, zaden, groente en zuivel zitten aanmerkelijk meer eiwitten.

Overzicht vegetarische bronnen van proteïne

Hieronder staan 30 soorten vegetarische bronnen van proteïnen of eiwitten. Wanneer je dagelijks een aantal van deze groenten of zuivelproducten eet dan kun je nooit een eiwittekort oplopen. Het is voor vegetariërs aan te raden wanneer je rijst maakt daar wat linzen, erwtjes of andere peulvruchten doorheen te doen. Verder is het belangrijk om gezonde koolgroenten zoals spruitjes, boerenkool, broccoli en bloemkool te eten. Wanneer je dit aanvult met een beetje melk, kaas, eieren en andere zuivelproducten, krijg je evenveel proteïne binnen dan wanneer je vlees zou eten.
Soja-sausChampignonsAspergesTofuKaas
MosterdplantbladSnijbietTempehYoghurtBroccoli
SpinazieBoerenkoolEierenSpruitjesLinzen
Sojabonen of mungbonenBloemkoolPompoenErwtjesKidneybonen
LimabonenZwarte bonenMelkShitakeMiso
koolraapKikkererwtenTomatenPinda´sSpelt

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eiwitsoorten bij krachtsportEiwitsoorten bij krachtsportVeel mensen die aan krachttraining of bodybuilding doen, letten daarbij op hun voeding en/of slikken speciale "eiwitprep…
De Kracht van Proteïne (Eiwit) bij GewichtsverliesDe Kracht van Proteïne (Eiwit) bij GewichtsverliesHet belang van proteïne (eiwit) wordt door veel mensen onderschat. Hier zal worden uitgelegd waarom proteïne zo belangri…
Eiwitten voor spieropbouw: hoe zit dat?Eiwitten voor spieropbouw: hoe zit dat?Eiwitten zijn de bouwstenen van het menselijk lichaam. Om ons lichaam gezond en sterk te houden moet het voedsel veel go…
De behoefte aan eiwitrijke voedingDe behoefte aan eiwitrijke voedingEiwitten we krijgen ze elke dag binnen, maar hoeveel eiwitten heeft ons lichaam nodig en waar zitten de meeste eiwitten…
Eiwitten in voedingsmiddelenEiwitten in voedingsmiddelenEiwitten zijn belangrijke bouwstenen van onze voeding. In dit artikel wordt de opbouw en de functies van eiwitten in onz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ulleo, Pixabay
  • http://www.buzzle.com/articles/vegetables-high-in-protein.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Prote%C3%AFne
  • http://www.healthaliciousness.com/articles/vegetables-high-in-protein.php
  • http://www.gardenguides.com/88079-fruits-vegetables-high-protein.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Protein#Nutrition
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=92

Reageer op het artikel "Vegetarische bronnen van Proteïnen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vegetarisme
Medische informatie…
Schrijf mee!