InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Wat zijn de gevolgen van roken voor het lichaam?

Wat zijn de gevolgen van roken voor het lichaam?

Wat zijn de gevolgen van roken voor het lichaam? De meeste mensen weten wel dat roken ongezond is, maar weten niet precies hoe dat komt. En mensen weten vaak wel dat ze kanker kunnen krijgen, maar dat de gevolgen veel breder zijn is een stuk minder bekend. Zo neemt de bloeddruk fors toe en heeft iemand die rookt een sterk verhoogde kans op een herseninfarct, hersenbloeding of dementie. Toch weerhouden deze nadelige feiten een grote groep er niet van om te gaan roken. Het meest schadelijk van roken is in in ieder geval niet de rook zelf, maar het feit dat er veel giftige stoffen in het lichaam komen. Deze zitten in de sigaret. Denk aan stoffen als teer en nicotine. Daardoor werkt het natuurlijke schoonmaaksysteem een stuk minder goed. Tabaksrook heeft stoffen in zich die de slijmcellen irriteren. Weer andere stoffen zorgen ervoor dat de trilhaartjes niet in staat zijn hun taak goed uit te oefenen. Het gevolg daarvan is dat het slijm met de stofdeeltjes minder goed wordt afgevoerd. omdat ook de trilhaartjes, die een beschermende functie, hebben, slechter werken en voor deel deel verdwijnen, zijn de luchtwegen ook gevoelig voor andere infecties. Een ontsteking kan daardoor veel sneller ontstaan.

Hoge bloeddruk

De nicotine is er ook verantwoordelijk voor dat bloedplaatjes sneller gaan klonteren. Daardoor kan een nauw bloedvat helemaal verstopt raken. Met andere woorden: de bloeddruk stijgt door het token. Een gevolg daarvan is dat rokers vaker last hebben van koude voeten en handen omdat het bloed minder snel op haar plek is. Bovendien gaat het hart ook nog eens harder kloppen in reactie op de nicotine. Een bijkomend nadeel is dat medicijnen tegen een hoge bloeddruk veel minder goed aanslaan wanneer u rookt. Een hoge bloeddruk is op de korte termijn niet per se schadelijk, maar kan op de lange termijn zeker leiden tot een hartinfarct- of aanval.

Hersenen

Door de slechtere doorbloeding krijgen de hersenen ook veel minder zuurstof. Daardoor kunnen rokers zich moeilijker concentreren dan niet-rokers. Op de lange termijn stijgt bovendien de kans op dementie. Verder is er een sterk verhoogde kans op een herseninfarct of een hersenbloeding. Een voordeel is wel dat die verhoogde kans snel afneemt wanneer iemand stopt met roken.

Nicotine

Een tweede stof die in een sigaret zit is koolmonoxide. Dit kan erg gevaarlijk zijn, omdat deze juist rode bloedlichaampje aantrekt. Die kunnen daardoor geen zuurstof meer naar het hart brengen en daardoor vermindert het uithoudingsvermogen. Des te langer iemand rookt, des te minder zijn uithoudingsvermogen zal zijn.

Teer

Ook zit er veel teer in een sigaret. Daardoor worden de luchtwegen niet meer echt schoon. Door de stoffen uit teer verlammen de trilharen. Daardoor wordt het vuile slijm niet meer op een goede manier afgevoerd. Dit kan zorgen voor ontsteken. Dat wordt dan chronische bronchitis genoemd. Dat teer wordt dus niet meer goed verwerkt en dat zal uiteindelijk de longblaasjes vernietigen.

Kanker

Het bekendste effect van roken op het lichaam is kanker. Negentig procent van de langdurige rokers krijgt kanker en een groot deel overlijdt er uiteindelijk aan. Dat komt door het effect dat de rook heeft op cellen. Deze raken verstoord en kunnen daardoor niet meer stoppen met delen. Dit effect wordt kanker genoemd. Rokers hebben niet alleen een verhoogde kans op longkanker, maar bijvoorbeeld ook op mondkanker, keelkanker en alvleesklierkanker. Dit effect wordt versterkt door het drinken van alcohol.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zijn de gevolgen van roken voor het lichaam?"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-12-2015
Subrubriek: Verslaving
Special: Roken
Medische informatie…
Schrijf mee!