InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Drugs & Drugsverslaving (soorten + effecten blowen)

Drugs & Drugsverslaving (soorten + effecten blowen)

Je kent het wel je bent een jaar of 16 jaar en je gaat uit en komt voor het eerst in aanraking met drugs je wilt erbij horen dus neemt probeert het zelf ook, meestal is dit gewoon een jointje (ook wel softdrugs genoemd) maar steeds vaker zie je ook drugs die illegaal zijn, denk hierbij aan speed of cocaïne (wordt ook wel harddrugs genoemd). Maar wat is drugs dan eigenlijk? Het zijn stoffen die invloed hebben op ons denken, voelen en waarnemingen.

Geschiedenis van de drugs en waar komt het vandaan

We weten niet precies wanneer drugs is ontstaan maar men schat dat het begin van de drugs ongeveer 7000 jaar geleden is, hierbij werd drugs vooral gebruikt als medicijn. Zoals je misschien al weet komen de meeste drugs uit de natuur, denk bijvoorbeeld aan hasj, die komt van een hennepplant, cocaïne komt van de coca plant en opium van de papaverplant. Niet al deze drugs komen tegenwoordig meer uit de natuur want in deze tijd zijn er mensen die deze drugs namaken in een laboratoria.

De drugs werden vroeger vooral gebruikt als medicijn , een voorbeeld hiervan is dat vroeger mensen in het Andesgebergte op bladeren van de coca plant konden kauwen om zo ademhalingsproblemen te voorkomen, tevens werden de bladeren van deze plant ook gebruikt als verdoving of als pijnstilling. Pas rond de jaren 50 en 60 kwamen de echte drugs, hier bedoel ik mee dat men toen pas voor andere dingen ging gebruik dan als medicijn. De eerste gebruikers waren de chinezen, ze gebruikten hasj, lsd en marihuana. Deze drugs ging ook over in Nederland, in het jaar 1970 waren er veel mensen die drugs gebruikte, het was dus erg populair. XTC werd populair in de jaren van 1990 (het werd aan het einde van 1800 uitgevonden in Duitsland), ook leuk om te weten is dat in die tijd Lsd afnam, dit kwam mede door de komst van paddo’s, ecodrugs en smartdrugs.

Drie soorten drugs

Drugs kan ik je in drie categorieën verdelen, zo heb je middelen met een werking dat verdovend is, drugs met een stimulerende werking en drugs die ervoor zorgen dat je waarneming veranderd, hier bedoel ik mee dat je dingen gaat zien of horen dat er eigenlijk helemaal niet is.

  • Drugs met een werking dat verdovend zijn (werken vaak versuffend en neemt angst en spanning weg):
  • Opium, Morfine, Heroïne, Alcohol, Kalmering en slaap middelen

  • Drugs met een stimulerende werking (peppen je lichaam en geest op)
  • Speed, XTC, Nicotine, Cocaïne, Cafeïne

  • Drugs die zorgen dat je waarneming verandert (zorgen voor een andere beleving dan de werkelijkheid)
  • Wiet, Hash, Lsd, Paddo’s

Drugsverslaving

Laten we beginnen met wat verslaving precies inhoud, dat is als je niet 100% meer de baas over jezelf bent. De verslaving kan komen doordat je regelmatig een bepaalde drugs gebruikt, hierdoor wil je lichaam steeds weer die drugs, als je het op een gegeven moment niet meer neemt gaat je lichaam protesteren (ook wel lichamelijke afhankelijkheid). Naast het optreden van lichamelijke afhankelijkheid kunnen ook geestelijke en gewenning optreden.

Een voorbeeld hiervan is dat als een heroïne verslaafde stopt met het gebruik van deze drugs hij/zij erge spierpijn of pijn in de botten kan krijgen. Met geestelijk bedoelen we dat je alleen maar bezig bent in je hoofd om de drugs weer te gebruiken. Met gewenning bedoelen we dat de gebruiker steeds meer van dezelfde drugs nodig hebt om het effect van die drugs te voelen. Denk bijvoorbeeld aan iemand die eerst van 1 jointje helemaal stoned werd, maar naar een jaar regelmatig gebruikt te hebben nu meerdere jointjes moet roken om hetzelfde gevoel te krijgen.
© 2009 - 2019 Simplylife, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hennep: Wiet en HasjAls je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het teg…
Het Nederlandse drugsbeleid en regelgevingHoe zit het eigenlijk met het Nederlands drugsbeleid? En waarom is onze wet nou eigenlijk zo special? In dit artikel wor…
Wat zijn softdrugs?Wat zijn softdrugs?In Nederland wordt er wettelijk een onderscheid gemaakt tussen softdrugs en harddrugs. Zo heerst er in ons land een gedo…
Drugsgebruik: Hasj en WietDrugsgebruik: Hasj en WietHasj en wiet worden in Nederland veel gebruikt. Vooral pubers, die willen experimenteren hebben veel interesse in deze d…

Reageer op het artikel "Drugs & Drugsverslaving (soorten + effecten blowen)"

Reacties

Gerrie, 08-09-2013 22:31 #3
Cannabis of Wiet NOOIT onderschatten; na een paar trekjes kreeg ik een bad trip… uren bleef ik erin en ik dacht er nooit meer uit te komen. Ik voel me nog steeds niet de oude. In het ziekenhuis heb ik wat spuitjes gehad. en werd ik iets rustiger, maar ik ben mezelf niet in mijn hoofd. Ik ben al iets ouder en dacht een paar trekjes kan toch niet kwaad? De anderen hadden een prettig gevoel zeiden ze. Ik zei ze; NOOIT meer nemen. Het is erger dan dood gaan. Je weet niet meer wat echt is. Of je al dood bent en alles bekijkt door je geest. Nou dit wil je nooit beleven hoor!

Ferdi, 19-08-2011 17:04 #2
Jammer dat de geestelijke verslaving hier geestelijke gewenning genoemd wordt. Geestelijke afhankelijkheid/ verslaving maakt het voor gebruikers moeilijk om te stoppen, niet de lichamelijke verslaving.

Overigens is het zo dat al ruim voor de jaren 50 en 60 verdovende middelen recreatief gebruikt werden.

Renate, 07-08-2011 16:26 #1
Ja, dit herken ik zeker. Al zijn het zeer legale drugs voor mij; koffie en alcohol, toch ben ik er in mijn geest voortdurend mee bezig om of van het een en dan weer van het ander te kunnen genieten. Zonder deze twee, voel ik mij al gauw depressief worden en ik kan geen dag zonder het een of het ander. Nu begrijp ik gewoon dat het onder de drugs valt en wil er het liefste totaal vanaf, want het behherst me teveel. Ik geloof ook dat ik er erg gevoelig voor ben, vandaar misschien.

Infoteur: Simplylife
Laatste update: 03-07-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!