InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken met Nortrilen

Stoppen met roken met Nortrilen

Stoppen met roken met Nortrilen Stoppen met roken met Nortrilen vergroot de kans dat men blijvend stopt met roken, omdat Nortrilen helpt de ontwenningsverschijnselen te verminderen. Nortrilen wordt eveneens voorgeschreven als antidepressivum en heeft als werkzame stof nortryptiline.

Stoppen met roken met Nortrilen (nortriptyline)

Wanneer je overweegt te stoppen met roken, kan Nortrilen je mogelijk helpen. Stoppen met roken wordt namelijk door velen als een hels karwei beschouwd, met name door de ontwenningsverschijnselen die op kunnen treden, zoals een hevige trek in een sigaret, gevoelens van onrust en emotionele instabiliteit. Er zijn verscheidene producten op de markt die je kunnen ondersteunen bij het stoppen met roken, bijvoorbeeld nicotinevervangers en medicijnen. Nortrilen, met als werkzame stof nortryptiline, is van oorsprong een antidepressivum, maar wordt door artsen ook voorgeschreven als hulpmiddel bij stoppen met roken. Nortrilen helpt namelijk de ontwenningsverschijnselen iets te matigen, waardoor de kans groter wordt dat men blijvend stopt met roken. De precieze werking van Nortrilen op een rookverslaving is niet bekend.

Hoe gebruik je Nortrilen?

Nortrilen is verkrijgbaar in pilvorm en dient dus oraal ingenomen te worden. Nortrilen is in verschillende sterktes verkrijgbaar, de arts zal bepalen wat de juiste hoeveelheid en sterkte is in uw geval. Gedurende de eerste week van het slikken van Nortrilen hoef je nog niet direct te stoppen met roken, men stopt namelijk pa sin de tweede week. Nortrilen wordt doorgaans voor maximaal twaalf weken voorgeschreven in het geval van een rookverslaving. Wanneer na zeven weken gebruik nog even veel sigaretten gerookt worden, lijkt Nortrilen niet het juiste middel en kan men beter overstappen op een ander hulpmiddel.

Nortrilen kan wisselwerkingen hebben met andere medicijnen. Dit betekent dat twee of meer medicijnen elkaar's werking beïnvloeden. Bepaalde andere middelen tegen een depressie, zoals citalopram, paroxetine en fluoxetine, kunnen ervoor zorgen dat men meer bijwerkingen ervaart. Andere potentiële wisselwerkingen kunnen ontstaan met Ritonavir, Cimetidine, Terbinafine en Kinidine.

Bijwerkingen van Nortrilen

Nortrilen kan, net als andere medicijnen, bijwerkingen geven. De bijwerkingen zijn doorgaans van voorbijgaande aard en treden vaak in de eerste week op. De meestvoorkomende bijwerkingen van Nortrilen zijn:
  • Droge mond
  • Hartkloppingen
  • Opgejaagd gevoel
  • Verminderd libido
  • Gewichtstoename
  • Overmatig zweten
  • Obstipatie
  • Duizeligheid
  • Sufheid
  • Lever- en bloedafwijkingen
Let op, wanneer men zwanger is of borstvoeding geeft, mag men dit middel niet gebruiken! De gevolgen voor het kindje zijn op dit moment nog niet voldoende onderzocht.

Waar is Nortrilen te koop?

Nortrilen is niet bij de apotheek of drogist te koop, maar enkel op doktersrecept verkrijgbaar. Neem contact op met je huisarts wanneer je denkt dat Nortrilen je kan helpen bij het stoppen met roken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken: acupunctuurStoppen met roken: acupunctuurAcupunctuur wordt reeds lange tijd toegepast, met name in de behandeling van pijn, verlammingen, obesitas en psychologis…
Stoppen met roken  5 tipsStoppen met roken 5 tipsHet is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden…
Extra stimulans om te stoppen met rokenEr zijn twee momenten waarop er meer mensen proberen om te stoppen met roken, namelijk per één januari en vanaf het mome…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Nortrilen.aspx?mId=10704&rId=896#

Reageer op het artikel "Stoppen met roken met Nortrilen"

Reacties

C. de Oude, 11-04-2013 14:57 #3
Ben nu twee dagen met nortilen bezig. van 50 sigaretten per dag rook ik nu 10 per dag. Ik hoop voor het weekend rook vrij te zijn. Nortrilen werkt echt, heb hier voor van alles geprobeerd niks heeft geholpen. ik vind het echt een wonder pil kortom geweldig.

H. M. F. Heida -. Pijl, 23-01-2012 12:12 #2
Na 32 jaar zwaar roken op 7 december 2011 gestopt met roken. Aanvankelijk met behulp van Champix, maar dat middel gaf in mijn geval teveel bijwerkingen (met name nachtmerries). Eind december daarom overgestapt op Nortrilen. Ook daar heb ik wel wat bijwerkingen van (met name droge mond en gewichtstoename), maar minder vervelend dan bij Champix.

In het begin af en toe nog wel trek in een sigaret, nu bijna niet meer en het is goed vol te houden. Smaak en reuk zijn een stuk beter. Vooral mijn portemonnee is er gelukkig mee dat ik ben gestopt (samen met mijn partner zodat we elkaar kunnen motiveren).

De Nortrilen helpt naar mijn gevoel zeer goed!

Lenie van B-B, 28-12-2011 20:53 #1
Ik slik nu 3 weken Nortrilen en moet eerlijk zeggen dat ze me echt helpen. Ik heb 38 jaar gerookt en dacht er nooit vanaf te kunnen komen. Wel moet ik erbij vermelden, dat ik de nepsigaret(www.SmokeStik.com) zo nu en dan gebruik. Deze hulpmiddelen hebben me echt geholpen te stoppen met roken. Ik voel me er gewoon happy bij en ben erg trots op mezelf dat het me uberhaupt gelukt is. Wel heb ik last van alle bijwerkingen die Nortrilen kan veroorzaken, maar hoop dat dat van voorbijgaande aard is. Heerlijk om te zeggen… ik rook niet!

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 03-01-2011
Subrubriek: Verslaving
Special: Nicotinevervangers
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!