InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken met behulp van nicotine pleisters

Stoppen met roken met behulp van nicotine pleisters

Stoppen met roken met behulp van nicotine pleisters Er zijn genoeg redenen te bedenken om te stoppen met roken. Veel mensen willen wel graag stoppen met roken, maar op de één of andere manier lukt dit niet erg. Mensen zijn niet alleen lichamelijk verslaafd aan een sigaret, maar ook psychisch. Het is toch een vaste gewoonte om even een lekker sigaretje op te steken. Er zijn verschillende manieren om te stoppen met roken. Het psychische gedeelte heb je zelf in de hand. Je moet echt willen stoppen, anders heeft het weinig nut om het te proberen. Maar om van je lichamelijke verslaving af te komen, zijn er verschillende middelen die je daarbij kunnen helpen. Een voorbeeld hiervan zijn de nicotinepleisters. Hoe kan je stoppen met roken met behulp van nicotinepleisters?

Wat zijn nicotine pleisters?

De stof die een sigaret zo verslavend maakt heet nicotine. Door deze stof blijft je lichaam om sigaretten vragen. Het gevoel is eigenlijk niet uit te leggen, maar wanneer je een paar uur geen sigaret hebt opgestoken, dan heb je het gevoel dat je nu echt een sigaret nodig hebt. Mensen die veel en al een lange tijd roken kunnen zelfs afkickverschijnselen krijgen. Wanneer je wilt stoppen met roken, dan is het belangrijk dat je lichaam geen behoefte meer heeft aan nicotine. Sommige mensen stoppen met roken op een harde manier. Ze gooien al hun sigaretten weg en steken er geen één meer op. Maar voor mensen die echt jaren roken en flink verslaafd zijn helpt deze manier meestal niet. De behoefte aan nicotine wordt zo groot dat het heel moeilijk is om niet aan dit gevoel toe te geven. Een betere manier om te stoppen met roken is door middel van afbouwen. In de praktijk blijkt dat mensen het vaak moeilijk vinden om hun sigaret gebruik af te bouwen. Vaak gaat het even goed, maar al snel zitten de rokers weer op hun oude gebruik. Een manier om het nicotinegebruik af te bouwen is door middel van nicotinepleisters. Even simpel gezegd geven nicotinepleisters je lichaam nicotine waardoor je minder behoefte zult hebben aan een sigaret. Je zal minder tot geen afkickverschijnselen krijgen.

Stoppen met roken met behulp van nicotinepleisters

Het is niet een kwestie van een paar pleisters plakken om van je verslaving af te komen. Allereerst moet je gemotiveerd zijn, je moet echt willen stoppen met roken. Nicotinepleisters zijn puur een hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je lichaam niet meer om nicotine schreeuwt. Vaak krijg je een hele kuur als je wilt stoppen met roken. Er zijn verschillende soorten nicotinepleisters. Het belangrijkste verschil zit hem in de hoeveelheid nicotine die wordt afgegeven. Wanneer je nicotinepleisters wilt gebruiken om te stoppen met roken moet je voor jezelf bepalen hoeveel nicotine je nou eigenlijk per dag binnenkrijgt. Aan de hand daarvan kan je nicotinepleisters met een bepaalde sterkte aanschaffen.

Sigaretten per dag Soort nicotinepleiser
2 pakjes of meerTwee nicotinepleister van 21 mg
Eén tot twee pakjes sigarettenEén nicotinepleister van 21 mg
15 sigaretten tot één pakjeEén nicotinepleister van 14 mg
5 tot 15 sigarettenEén nicotinepleister van 7 mg

Een nicotinepleister laat je over het algemeen 24 uur zitten. In deze 24 uur wordt er geleidelijk nicotine aan je lichaam gegeven, dit komt via je huid in je bloed. Wanneer je wilt stoppen met roken met behulp van nicotinepleisters, dan is het belangrijk om goed de bijsluiter te lezen. Wanneer je met een hoge dosering begint, dan moet je deze kuur afmaken voordat je met een lagere dosering kan beginnen. Wanneer je twijfelt welke nicotinepleisters je nodig hebt of hoe je deze moet afbouwen, dan is het aan te raden om raad te vragen aan je huisarts, apotheker of drogist. Een pakket met 14 nicotinepleisters kost gemiddeld 20 tot 40 euro.

Mogelijke bijwerkingen

Nicotinepleisters zijn niet geschikt voor iedereen. Sommige mensen kunnen vervelende bijwerkingen krijgen zoals:

  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Jeuk en huiduitslag
  • Diarree

Roken tijdens het gebruik van nicotinepleisters wordt ten zeerste afgeraden.Je krijgt dan een dubbele dosis nicotine binnen en dat is absoluut niet goed voor je lichaam. Bij eventuele bijwerkingen is het aan te raden om een lichtere nicotinepleister te gebruiken of voor een nicotinepleister te kiezen die je bijvoorbeeld korter op kan houden.

Conclusie

Steeds meer mensen willen graag stoppen met roken. Het is namelijk slecht voor je gezondheid, maar het kost ook een hoop geld. Ook wordt roken steeds minder populair. Maar het kan nog best moeilijk zijn om te stoppen met roken. Nicotinepleisters kunnen je bij dit proces helpen. Wanneer je wilt stoppen met roken met behulp van nicotinepleisters dan is het zeer belangrijk dat je echt van de sigaretten af wilt. Het is vaak het moeilijkst om de psychische knop om te zetten. Nicotinepleisters zijn alleen een hulpmiddel die het je gemakkelijker kunnen maken. De lichamelijke verslaving zal verminderd worden door de nicotinepleisters. Wanneer je nicotinepleisters wilt gebruiken, is het belangrijk om goed de bijsluiter te lezen of raad te vragen aan je huisarts, apotheker of drogist.
© 2015 - 2019 Ladycurious, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jean Victor Balin, Openclipart
  • http://www.stopnumetroken.net/tag/stoppen-met-roken/

Reageer op het artikel "Stoppen met roken met behulp van nicotine pleisters"

Infoteur: Ladycurious
Gepubliceerd: 16-03-2015
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!