InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Antabuse en alcoholverslaving

Antabuse en alcoholverslaving

Antabuse en alcoholverslaving Antabuse is een middel dat gebruikt wordt in strijd tegen alcoholisme. Het is het eerste medicijn dat door de Amerikaanse Food and Drug Administration goedgekeurd werd om te gebruiken tegen alcoholmisbruik. De werking van een therapie met antabuse is gebaseerd op het leerproces van negatieve gevolgen van verkeerd gedrag. Deze therapie vindt zijn oorsprong in het behaviorisme, met name in het operant conditioneren.

Hoe werkt antabuse?

In een normale situatie waarin alcohol (meer specifiek de stof ethanol) gebruikt wordt, wordt het door het lichaam afgebroken tot acetaldehyde (ook wel ethanal genaamd). Deze stof is giftig en veroorzaakt de bekende kater-effecten zoals koppijn en misselijkheid. Na de omzetting van alcohol tot acetaldehyde gaat het afbrekingsproces door, er ontstaat azijnzuur, en dit is onschadelijk. Het medicijn Antabuse verstoort dit afbrekingsproces in de tweede stap, waardoor er minder azijnzuur gevormd wordt uit acetaldehyde. De concentraties acetaldehyde lopen daarom dus op tot soms wel 10 maal zo hoge gehalten dan in normale situaties.

Het gevolg voor alcoholverslaafden die Antabuse gebruiken is dus veel heviger dan voor mensen die Antabuse niet innemen. De gevolgen kunnen onder andere zijn:
  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Zweten
  • Dorst
  • Hypertensie
  • Moeite met ademhalen
  • Hyperventilatie
  • Hoofdpijn

En bij overmatig gebruik onder andere:
  • Depressie
  • Bewusteloosheid
  • Dood

Omdat deze gevolgen op zijn minst onwenselijk zijn en meestal zeer vervelend werkt Antabuse als een soort ‘straf’ voor alcoholverslaafden als ze verkeerd gedrag vertonen.

Deze leermethode heeft zijn grondslag in de psychologie. Het idee is dat mensen bepaald slecht gedrag afleren en goed gedrag aanleren door bestraffingen te krijgen voor slecht, en beloningen voor goed gedrag. Straffen zorgen ervoor dat we bepaald gedrag minder gaan vertonen. Antabuse werkt dus als een soort straf voor alcoholmisbruikers als gevolg van hun verkeerde ‘drink’gedrag. Zie de artikelen Behavriorisme in de psychologie en Operant conditioneren voor meer informatie deze stroming en de werking van deze leermethode.

Antabuse vermindert dus niet de behoefte of zin in alcohol, noch behandelt het afkickingsverschijnselen van het stoppen met alcoholgebruik.

Gebruik

Alleen mensen die willen stoppen met alcoholmisbruik en die bewust zijn van de gevaren van drinken terwijl ze Antabuse nemen mogen dit middel gebruiken. Het is heel gevaarlijk om iemand Antabuse te geven zonder dat hij het weet, want de gevolgen van Antabuse in combinatie met alcohol kunnen zeer ernstig zijn. Het kan soms zelfs leiden tot de dood.

Werkt het?

Antabuse wordt in pilvorm gegeven en moet dagelijks ingenomen worden. Om goed te werken moeten gebruikers het dus dagelijks innemen. Wanneer men het consistent inneemt en ook echt probeert van alcoholverslaving af te komen, kan het een goed middel zijn om een niet-drinken gewoonte te creeeren.
© 2009 - 2019 Britttamar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Leertheorieën: behaviourisme, modeling en cognitief lerenEr zijn verschillende leertheorieën. De behavioristische leertheorie houdt zich bezig met conditioneren. Volgens klassie…
Operant conditionerenOperant conditionerenIn de behavioristische stroming van de psychologie zijn twee methoden van leren centraal. Leren wordt hierin ook wel con…
Behaviorisme in de psychologieBehaviorisme in de psychologieBehaviorisme is een stroming in de psychologie. Dat wil zeggen dat het een bepaalde gedachtestroom beschrijft die door e…
Het behaviorismePavlov is een van de grondleggers van het behaviorisme. Iedereen kent wel zijn onderzoek naar conditionering, waar hij h…
Klassiek conditionerenKlassiek conditionerenIn de behavioristische stroming van de psychologie zijn twee methoden van leren centraal. Leren wordt hierin ook wel con…

Reageer op het artikel "Antabuse en alcoholverslaving"

Reacties

Janneke Groenhof, 21-09-2018 12:39 #8
Hallo
ik heb een vraag. ik heb op woensdag 12-09-2018 een kwart antabus ingenomen op advies van de apotheker, nu is mijn vraag werkt deze nu ook nog, wij zijn nu anderhalve week verder.

Joan, 30-05-2016 18:34 #7
Nooit doen! Ik ben twee keer in het ziekenhuis beland. Levensgevaarlijk om door refusal (antabuse) heen te drinken. Opname op de intensive care als gevolg.

Johny, 31-01-2016 05:00 #6
Heb antabuse een week na mijn opname gekregen 1x400mg per dag
heb het toen nog 2 weken in de instelling stipt ingenomen en nog 1 week toen ik thuis was en omdat ik ze steeds vergat in te nemen liggen ze nu in de kast
sta nu ondertussen zonder problemen al 7 maanden droog
ik nam eerst campral om de drang te onderdrukken maar dat was geen succes
ik heb het nooit getest of antabuse en alcohol samenwerkt en was ik ook niet echt van plan
het "drinkgevoel" zit echt tussen de 2 oren
en ik zat diep in verband met drinken… begon van s'morgens met bier en dat waren halve liters en had er tussen de 25 en de 30 nodig per dag
tot ik het allemaal zo beu was en naar de dokter belde en had hij me die zelfde dag niet geholpen dan was ik er nu niet meer
antabuse, campral, refusal en dergelijke het zijn hulpmiddelen… geen wondermiddelen en de patient moet er zelf ook achter staan
maar als je antabuse pakt en je dan afvraagt van wanneer kan ik weer alcohol drinken? dan wil je er zelf niks aan doen vrees ik
dat drank duiveltje blijft altijd op je schouder zitten
en eens alcoholist altijd alcoholist… ik weet het want ik ben het ook al sta ik al 7 maanden droog

Andre, 14-07-2015 16:41 #5
Ben net gestopt met alcohol drinken en nu gebruik ik het medicijn antabus. Eerste 2 dagen 2 keer 400mg en daarna 1 keer per week. Moet ik deze medicijnen nu voor altijd innemen?

Janna, 14-01-2014 13:37 #4
Meisjecindy: hier hetzelfde. maar dan met refusal (zelfde stof). mijn vriend gebruikt een kwart tablet omdat hij anders last van bijwerkingen krijgt. maar nu drinkt hij gewoon door de refusal heen.

Meisjecindy, 27-05-2013 12:21 #3
Wat als antabuse niet meer werkt m.a.w pil dagelijks innemen gedurende reeds maanden en ineens op antabuse beginnen drinken en toch blijven de effecten van antabuse uit.
Heeft iemand hiermee al te maken gehad en wat zijn in dergelijke situatie de alternatieven?

Boni, 08-10-2012 16:58 #2
Hey, ik gebruik ook antabuse in tablet vorm, en één pil is genoeg voor één week.

Chris, 20-07-2011 23:48 #1
Hallo, ik slik zo nu en dan wel is antabus, niet standaard dus!
Ik heb afgelopen dinsdagavond een hele gekregen… rond 18:00
Hoeveel uur gaat er over dat je alcohol weer kan nuttigen?
Alvast bedankt
gr chris

Infoteur: Britttamar
Laatste update: 07-09-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!