InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholverslaving behandeling: verslavingskliniek

Alcoholverslaving behandeling: verslavingskliniek

Alcoholverslaving behandeling: verslavingskliniek Wanneer je verslaafd aan alcohol bent en af wilt kicken, is een alcoholverslaving behandeling in een van de vele ontwenningsklinieken in ons land een goed idee. Alcoholverslaving behandeling in een verslavingskliniek helpt je de eerste moeilijke periode van het afkicken door te komen.

Wat is een verslavingskliniek?

Een verslavingskliniek is een speciaal opgezette ruimte om alcoholverslaving behandeling te bieden aan alcoholverslaafden. Er wordt in de eerste plaats aandacht besteed aan en hulp geboden bij het ontgiften, ofwel de alcohol detox. De alcohol detox kan namelijk hevige mentale en fysieke gevolgen met zich meebrengen. Daarom wordt de alcohol detox vaak in een van de ontwenningsklinieken gedaan, waarna men verder gaat kijken. Kiezen voor een alcoholverslaving behandeling is een grote stap in de richting van een clean leven!

Na de alcohol detox in een van de ontwenningsklinieken gaat men samen met de begeleiders van de verslavingskliniek een stappenplan opstellen voor het volledig afkicken van alcohol. Men moet immers niet alleen tijdelijk afkicken van alcohol, maar clean blíjven. Er zijn diverse verslavingsklinieken die daarbij kunnen helpen.

Alcoholverslaving behandeling: ambulant of intern?

Er zijn grofweg twee soorten afkickcentra in de verslavingshulp: ambulant en intern. Het verschil tussen intern en ambulant is dat je bij de eerste vorm van behandeling intern in de kliniek verblijft en er dus ook eet, slaapt en echt woont. Bij ambulante hulpverlening kom je op eigen gelegenheid naar de afkick kliniek voor de behandeling en ga je na de behandeling weer naar je eigen huis. Welke behandelvorm voor jou het meest geschikt is is voornamelijk afhankelijk van de ernst van je klachten en je motivatie.

Alcoholverslaving behandeling: behandeltechnieken

In de verslavingskliniek ofwel het afkickcentrum zal je met diverse behandelmethoden en behandeltechnieken in aanraking komen. Deze behandeltechnieken zijn voornamelijk gericht op het het anticiperen op hergebruik en terugval.

Monitoren

Bij deze techniek wordt de cliënt gevraagd om stimuli of factoren die geassocieerd worden met hoge-risico situaties te achterhalen en benoemen. Omgevingsfactoren, cognitieve strategieën en fysiologische veranderingen spelen hierbij vaak een grote rol. Hierbij moet je denken aan tijdstip van gebruik, de aan- of juist afwezigheid van anderen, een korte situatieschets, de gemoedstoestand en context van de situatie.

Responsstrategie

Bij hoge-risico situaties kan een gedraganaylyse een heleboel inzicht bieden in geschikte en minder geschikte responsen op de situatie. Wanneer er adequate respons afwezig is kan men analyseren waarom deze afwezig of nog niet aanwezig is. Tevens kan men bekijken hoe men bestaande adequate responsen uit kan breiden en kan optimaliseren.

Kennis langdurig en excessief drankgebruik

Wanneer men reeds voor een tijd 'clean' is kan het gebeuren dat de negatieve en schadelijke effecten van alcohol vergeten en uitgedoofd worden. Daarom wordt er regelmatig stilgestaan bij de gevolgen van alcoholmisbruik, ook op de langere termijn.

Cognitieve herstructurering

Veel verslaafde mensen hebben een laag zelfvertrouwen, een slecht zelfbeeld en weinig zelfreflectie. Door middel van cognitieve herstructurering wordt de cliënt geleerd hoe om te gaan met terugval en verleidelijke situaties. Men leert "falen" als een leersituatie zien en een volgende potentiële terugval sneller herkennen zodat men er adequater op kan reageren.

Alcoholverslaving behandeling: kosten van een opname in de verslavingskliniek

De kosten van een behandeling intern in een afkickkliniek zijn ontzettend hoog. Er lijken echter steeds meer verzekeraars bereid (een deel van) de kosten voor hun rekening te nemen. Anders moeten de kosten van de behandeling helaas uit eigen zak komen. Maar realiseer je dat een dergelijke investering weleens de beste van je leven zou kunnen zijn!

Alcoholverslaving behandeling: na de verslavingskliniek

Na afloop van je behandeling wordt je niet zomaar de deur uitgeschopt en moet je het verder maar op eigen houtje zien te redden. Nee, je wordt ondersteund door een nazorg programma dat geleidelijk aan afgebouwd wordt, tot je denkt het geheel zelf aan te kunnen.

Specials

Bezoek ook mijn special Alcoholprobleem oplossen voor meer informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Online alcoholbehandelingTwee procent van de Nederlandse bevolking krijgt op een moment in het leven een alcoholverslaving. Toch zoekt slechts ee…
VerslavingskliniekVerslavingskliniekEr is een veelheid aan zaken waaraan mensen verslaafd kunnen raken, de bekenste zijn: drugs, alcohol, gokken, games, med…
Christelijke visie op pil tegen alcoholverslavingChristelijke visie op pil tegen alcoholverslavingMensen met een alcoholverslaving willen meestal zo snel mogelijk van hun verslaving af zijn. Voor het afkicken van alcoh…
Afkicken van verslaving: voordelen van de ontwenningskliniekAfkicken van verslaving: voordelen van de ontwenningskliniekVerslaafden proberen soms op eigen houtje van hun verslaving af te geraken. Dit vergt echter veel discipline en een ster…

Reageer op het artikel "Alcoholverslaving behandeling: verslavingskliniek"

Reacties

Gillissen Fred, 10-10-2012 12:09 #2
Ik ben op zoek naar een kliniek waar ik een detoxkuur kan ondergaan regio Zuid-Nederland

Fred

Refindyourway, 06-03-2010 22:02 #1
De kosten van behandeling van drugsverslaving zijn inderdaad erg hoog. Vandaar gaan veel nederlandsers naar het buitenland om de behandeling te krijgen.

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-08-2011
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholverslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!