InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Paddo’s, waarom zou je je ‘gek’ eten?

Paddo’s, waarom zou je je ‘gek’ eten?

Paddo’s, waarom zou je je ‘gek’ eten? Paddo’s zijn regelmatig negatief in het nieuws geweest. Meestal als er iemand was overleden na het gebruik van paddo’s. Paddo’s zijn (al dan niet gedroogde) paddenstoelen die door gebruikers gegeten worden (soms gedronken in thee) die hallucinaties (kunnen) veroorzaken. Waarom kunnen mensen doodgaan na het eten van paddo's?
Bron: KissesBron: Kisses
In 2007 besloot de minister van VWC ook het verkopen van verse paddo’s strafbaar te stellen. Paddo’s bevatten de stoffen Psilocybine en psilocine, die op lijst 1 staan van de Opiumwet. Paddo’s vallen daarom onder harddrugs en moeten ook als zodanig beschouwd worden. Onschuldig zijn paddo’s dus zeker niet. Dit geldt ook voor (andere) middelen waarin Psilocybine en psilocine verwerkt zijn, en natuurlijk ook voor gedroogde paddo’s, waarin de stoffen juist nog sterker geconcentreerd in voorkomen. De effecten van paddo’s kunnen zeer hevig zijn, en daar treedt het gevaar op. Gebruikers van paddo’s kunnen ervaringen hebben die uiteenlopend zijn. Gevoelens worden over het algemeen versterkt, dus als de gebruiker al wat somber was, loopt hij/zij de kans dat deze gevoelens veel sterker en dieper worden. Was iemand al vrolijk, dan kan de gebruiker vrolijker worden, maar de stemming kan ook weer omslaan in angst of somberheid.

Flippen of 'bad trip'

In het ergste geval gaat de gebruiker ernstig flippen, wat wil zeggen dat de realiteit volledig uit het oog verloren wordt en dat dit veel angsten oproept. Omdat Psilocybine en psilocine ook hallucinaties veroorzaken, kan de gebruiker alle besef van tijd en ruimte kwijtraken, en de realiteit zodanig anders beleven, dat een gevaarlijke situatie ontstaat. Voorbeelden van de realiteit kwijtraken:
  • echt niet meer weten wat onder of boven is
  • overtuigd zijn dat groot gevaar dreigt
  • doodsangst
  • onrealistische en gevaarlijke inbeeldingen zoals (bijvoorbeeld) geloven dat je vliegen kunt
Mensen die flippen zijn vaak (extreem) angstig, zien dingen die er niet zijn maar zijn overtuigd dat die dingen er wel zijn, ze kunnen uit angst en verwarring agressief worden, of ze hebben zoveel angst dat ze met geen mogelijkheid nog te kalmeren zijn en lopen door totale paniek veel risico. Ze kunnen wegrennen, zich verstoppen, of zelfs in paniek uit het raam springen. Professionele hulp is bij ‘flippen’ van groot belang.

Negatieve effecten die worden beleefd bij gebruik van paddo’s

  • In de war raken, geïrriteerd en geagiteerd reageren, onrustig en opgejaagd
  • Angstaanvallen
  • Griezelige hallucinaties die niet van echt te onderscheiden zijn
  • Paranoïde gedachten en paranoïde gedrag
  • Depressiviteit en verdriet
  • Angst en overtuiging dat de ‘bad trip’ altijd zal blijven voortduren
  • Realiteit en fantasie/hallucinaties niet meer uit elkaar kunnen houden
  • Niet meer weten wie je zelf bent, je geheugen lijkt gewist
  • Wat je beleeft, beleef je zo werkelijk als echte dingen, je kunt dus zelf nauwelijks bevatten dat wat je beleeft of ziet, niet echt is
  • Kil en koud, rillingen, misselijkheid, dorst, maagpijn, het gevoel niet meer op de benen te kunnen staan

Ook de omgeving waarin een gebruiker zich bevindt kan een negatief effect hebben, of de persoon in kwestie voelde zich al niet zo gelukkig en deze gevoelens komen door de paddo’s ineens in alle heftigheid naar boven en lopen uit de hand.

Smaak

Paddo’s smaken niet aangenaam en menigeen wordt er misselijk van. Volwassenen zullen na 4 tot 12 milligram werkzame stof trip effect hebben. Als het trip effect eenmaal in gang is gezet, kan dit niet meer gestopt worden. De stof moet dan eerst tijd hebben om uit te werken. Vanaf 8 milligram werkzame stof kan het tripeffect echter al heftig worden. De trip duurt 3 tot 8 uur, waarvan de eerste paar uur het heftigste zijn.

Dosering paddo’s moeilijk

Aan een paddo is niet goed te zien hoeveel werkzame stof deze bevat, daarom is het moeilijk om goed te doseren, als er al van een goede dosering gesproken kan worden in het geval van paddo’s. Men gebruikt daarom snel te veel. Het komt vrij vaak voor dat paddo’s negatief uitwerken. Mensen die een bad trip doormaken, moeten niet alleen gelaten worden. Als men mensen met een bad trip alleen laat is de kans groot dat het helemaal verkeerd gaat. Men zoekt hulp.

Hulpverlening

Hulpverlening zal de persoon in de gaten houden en proberen gerust te stellen door hem/haar (steeds) uit te leggen dat het middel de oorzaak is van de dingen die hij/zij beleeft en dat dit weer over zal gaan. Er wordt een rustige plek gezocht met weinig prikkels. Men probeer de aandacht te verleggen naar iets prettigs. Als de negatieve trip aanhoudt en de gebruiker niet kalmeert of als er een situatie ontstaat die risicovol is, kan een arts middelen toedienen die de bad trip stoppen of verminderen. Dit is afhankelijk van het middel die de (bad) trip heeft veroorzaakt. Bij te hoge dosering en een bad trip kan een gebruiker de controle over zichzelf geheel verliezen omdat hij/zij de realiteit gewoon volledig uit het oog verliest. men weet bijvoorbeeld niet meer wie hij/zij zelf is, en hij/zij kan alles beleven alsof hij/zij in een wereld zit die niet echt is. Men raakt bij een bad trip vak overtuigd dat dit de realiteit is en dat deze 'realiteit' dus nooit meer weg zal gaan. Het is begrijpelijk dat dit erg veel angst oproept. Mensen die eerder psychosen hebben doorgemaakt, zijn extra gevoelig voor de negatieve effecten van paddo’s. Sommige gebruikers zeggen dat zoetigheid (druivensuiker) of vitamine C kan bijdragen aan het afremmen van een trip. De vraag of dit wetenschappelijk kan worden onderbouwd blijft onbeantwoord.

Dodelijk?

  • In maart 2007 sprong een Frans meisje van een brug in Amsterdam na het eten van Paddo's. Ze was overtuigd dat ze kon vliegen. Ze overleefde haar sprong niet.
  • In juli 2007 raakte en IJslander zwaargewond nadat hij uit het raam was gesprongen van zijn hotelkamer, na het eten van Paddo's. Hij dacht dat hij achtervolgd werden zijn angst was zo groot dat hij uit het raam probeerde te vluchten door eruit te springen.
  • In juni 2007 gooide een man de ramen van zijn kamer kapot, waardoor mensen op straat gewond raakten. Ook hij was doorgedraaid na het eten van paddo's. Het incident had geen sterfgevallen tot gevolg.
  • In augustus 2008 sprong een achttienjarige jongen in Den-Haag uit het raam na het eten van Paddo's. Hij stierf korte tijd later
Dit zijn slechts enkele voorbeelden die aanleiding hebben gegeven tot het verbieden van Paddo's.

Flashbacks

Op lange termijn kunnen soms flashbacks van een trip optreden.

Paddo's verboden in Nederland

Vanaf november 2008 is het in Nederland verboden om paddo's te verkopen of te verhandelen. Paddo's staan op lijst 2 van de Opiumwet

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paddo gebruik: effecten en risico’sPaddo gebruik: effecten en risico’sPaddo's worden gebruikt om een ontspannen gevoel te krijgen en de wereld om je heen anders te ervaren. Er zijn verschill…
Paddo, Shroom, Psilo of Magic MushroomPaddo, Shroom, Psilo of Magic MushroomIn het woordenboek van Van Dale wordt paddo omschreven als paddenstoel die om zijn hallucinerende werking gegeten wordt.…
Paddo's: de soorten en werkingPaddo's: de soorten en werking"Op een grote paddestoel, s'morgens in de vroegte"... Hoewel dit alombekende kinderliedje net als de hallucinogene padde…
Tripmiddelen, algemene informatieTripmiddelen zijn drugs. Het zijn hallucinogenen, ze veranderen de waarneming van de zintuigen. Tripmiddelen komen voor…
Disney Treasures: Behind the Scenes Walt Disney StudioDisney Treasures: Behind the Scenes Walt Disney StudioIn de Disney Treasures collectie zijn zeer veel films opgenomen. Ook is er een treasure gemaakt waar je een indruk kan k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • www.jellinek.nl
  • http://www.trimbos.nl/
  • http://www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/paddestoelen/paddo-feiten/
  • http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2007/7/Toerist-springt-uit-hotelraam-na-eten-paddos-ELSEVIER130874W/
  • Afbeelding bron 1: Kisses

Reageer op het artikel "Paddo’s, waarom zou je je ‘gek’ eten?"

Reacties

Bas, 18-07-2016 17:39 #11
Ja eens in de zoveel tijd flipt er iemand op paddo's en een enkele keer met de dood tot gevolg. Er is echter nog 1 belangrijke oorzaak hiervan en dat is onwetendheid door slechte voorlichting en machogedrag. Ik vind het heel onterecht dat paddo's verboden zijn want als we naar alcohol kijken, is deze vele malen gevaarlijker zowel voor lichaam, geest en en de omgeving. Alcohol eist op jaarbasis talloze levens en mag gewoon verkocht worden.

Paddootje, 01-12-2015 12:08 #10
Wat een onzin artikel. Inderdaad compleet ongenuanceerd en alleen maar negatief. Duidelijk door iemand geschreven die dit nog nooit gebruikt heeft. Onderzoek wijst o.a. uit dat paddo's op de lange termijn langdurig kunnen helpen tegen depressies, het is een natuurlijk iets in tegenstelling tot bijvoorbeeld andere drugs.
Ik heb een aantal weken geleden voor het eerst truffels gebruikt, en alhoewel ook ik op een gegeven moment hard moest huilen, was dit juist om een hele mooie reden. Verder heb ik vooral veel gelachen en nagedacht over het leven. De trip ging na ongeveer 3,5 uur weer voorbij en daarna voelde ik me weer normaal, sowieso een stuk beter dan wanneer ik teveel gedronken heb.
De effecten van de trip zijn nog steeds merkbaar, enkel op positieve wijze. Ik ben sterker, kan beter nuanceren en heb me sindsdien eigenlijk nooit meer echt naar gevoeld. Alsof ik beter kan uitzoomen en op die manier problemen kan relativeren.
Kortom, ik kan het iedereen die hier voor openstaat aanraden. Het belangrijkste is dat je vooraf goed in je vel zit, in een fijne omgeving bent en het samen met mensen doet die je vertrouwt en die je kunnen helpen als je je iets minder goed voelt.
Ik ga het in ieder geval zeker vaker doen, ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom niet.

Bosbuffel, 27-09-2015 21:56 #9
Kan heel kort zijn over dit artikel; Ongenuanceerd, eenzijdig, kortzichtig, kort door de bocht en niet op ervaring gebaseerd. Geen enkel woord over de (positieve) lange termijn gevolgen en inzichten over het leven en je ego, en ja een trip is niet altijd leuk maar dat is het leven ook niet altijd, het is een eerlijke spirituele drug die als medicijn kan dienen wat ook niet voor niets al duizenden jaren gebeurt.

Mouwersor, 25-09-2013 22:43 #8
Om heel eerlijk te zijn vind ik dit een beetje een bevooroordeeld en kortzichtig geschreven artikel. Er is verder in de reactie-sectie hierover al genoeg gezegd, maar hoor hierbij mijn smeekbede aan om dit artikel aan te passen of te verwijderen aangezien het onjuiste en bevooroordeelde informatie bevat.
Onwetendheid is de bron van al het kwaad. -Socrates

Av, 19-01-2013 11:08 #7
Beste schrijver,

Zelf ben ik erg benieuwd welke bronnen jij hebt gebruikt voor dit artikel omdat er een aantal onwaarheden instaan en het artikel erg subjectief is. Zo zijn alle positieve effecten erg negatief weergegeven (de gebruiker denkt., maar.). De unieke gesprekken worden daadwerkelijk gevoerd en tijdens een trip doe je ongelooflijk veel inzichten op, die ik na mijn trip nog steeds onthoud en bevestig. Het feit is, dat ik zelf ervaren heb hoe mooi en leerzaam een trip kan zijn. Het heeft mij een beter, gelukkiger, sterker mens gemaakt. Ook heb ik ervaren hoe een bad trip is, dan wil je eigenlijk dat de trip zo snel mogelijk voorbij is. Wat me erg geholpen heeft, is dat ik mij goed heb ingelezen waardoor ik wist wat ik kon verwachten. Dit maakte de bad trip een stuk draaglijker, ik kon mijzelf er uiteindelijk uitpraten. Als je met andere mensen samen tript, wordt dit zelfs nog makkelijker. Je praat elkaar gewoon een vrolijke trip aan.

Ook is het een feit dat psilocybine/psilocine zelf niet schadelijk zijn, je zou 1000 x de dosis die nodig is voor een goeie trip tot je moeten nemen om jezelf te vergiftigen. De reden dat er mensen indirect overlijden door het gebruik van paddo's is dat ze een hoge dosis nemen zonder ook maar enig idee te hebben wat ze van een trip kunnen verwachten. De trip overvalt ze en maakt ze angstig. Dit is net zoiets als de Mount Everest beklimmen zonder enig idee te hebben hoe zwaar dit zal zijn.

Het probleem is dat zo'n drug altijd als slecht wordt bestempeld omdat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan. Dat, terwijl de drug een ongelooflijk goeie invloed kan hebben op mensen. Na zelf een aantal keer getript te hebben, heb ik medelijden met de mensen die zo'n reis door hun onderbewustzijn nog nooit hebben gemaakt en nooit zullen maken, omdat ze simpelweg geïndoctrineerd zijn door de overheid die het middel als kwaad bestempeld.

Ik raad iedereen, mits ze zich goed voorbereiden en lekker in hun vel zitten, het gebruik van paddo's/truffels van harte aan!

Arvid, 19-10-2012 00:07 #6
De schrijver van deze tekst laat duidelijk zien dat hij geen flauw benul heeft van wat paddo's zijn en wat ze doen. En brengt hierdoor aan de lezer een totaal vertekend beeld naar mijn mening. Graag geef ik een degelijk antwoord op een aantal grove misverstanden uit deze tekst.

Als het zo onschuldig is, waarom gaan mensen dan dood aan het gebruik van paddo's? Mensen gaan niet dood aan het gebruik van paddo's, er zit lang niet genoeg giftige stof in om een mensenlichaam te vellen. Mensen gaan dood omdat ze niet goed omgaan met middelen, set en setting zijn CRUCIAAL bij paddo's.

Professionele hulp is bij ‘flippen’ van belang als de ‘bad trip’ aanhoudt en risicovol wordt. Je kan beter de hulp van je vrienden krijgen dan mensen van buitenaf aangezien dat alleen maar meer angst veroorzaakt…

De gebruiker denkt dat hij creatiever en vindingrijker is dan anders, maar feitelijk is de gebruiker gewoon minder geremd. Dit is niet waar, de gebruiker is werkelijk creatiever omdat paddo's je toegang verschaffen tot je onderbewustzijn… Als je alcohol gaat drinken dan word je ''minder geremd'' maar laat zo iemand dan maar eens doen wat mensen op lsd en paddo's kunnen: onmogelijk.

De gebruiker beeld zich in dat hij unieke gedachten heeft en unieke gesprekken voert. Uiteraard kan het zo zijn dat iemand zich tijdens een paddo trip iets inbeeld maar ik vind het uiterst kortzichtig dat de schrijver stelt dat alles in een trip ''verbeelding is''. Onder invloed van paddo's krijg je directe toegang tot je onderbewustzijn, deze gedachten zijn zeker uniek voor je normale bewustzijn en kunnen een openbaring zijn!

Ik wil nog wel zeggen dat paddo's simpelweg niet voor iedereen weg gelegd zijn. Als je het middel gebruikt zorg dan dat je goed voorbereid bent.

Voor de rest zijn er nog talloze dingen waar ik commentaar op zou willen geven maar dat lijkt me overbodig. Als u nog een keer zo'n tekst schrijft… Doe dan alsjeblieft eens degelijk onderzoek i.p.v. alleen trimbos en jellinek te raadplegen…

M.v.g. Arvid

Bert, 15-06-2012 11:13 #5
"waarom gaan sommige mensen dan dood door het gebruiken van paddo’s".

Er is nog NOOIT iemand dood gegaan door het gebruiken van paddo's. De paar berichten die het nieuws hebben gehaald hadden of niets te maken met paddo's of waren het gevolg van zwaar misbruik. Dat Ab Klink het verbod er toch doorgeduwd heeft, en daarbij adviezen van o.a. het RIVM naast zich neer heeft gelegd, was een persoonlijke vendetta van een wereldvreemde christen.

Jo, 06-01-2011 17:53 #4
Wat een tendentieus, ongefundeerd en vooringenomen excuus voor een artikel. Ten eerste moet het eerste sterfgeval door paddo's nog bewezen worden, ondanks de door bijna alle media overgenomen berichten zijn er bewijzen noch aanwijzingen dat dat Franse meisje dat van die brug sprong paddo's had gebruikt. Verder is een bad trip prima te voorspellen, net zoals agressiviteit na alcoholgebruik dat is. Een goede setting en stemming en er gebeurt niets. Mensen die echt de weg kwijtraken na paddogebruik hebben de handleiding vaak niet gelezen en gevolgd en zijn meestal stom genoeg geweest om andere drugs, zoals alcohol, erbij te gebruiken. Helaas volgt de politiek dezelfde redenering als dit artikel, die kortzichtigheid is de werkelijke reden waarom paddo's nu verboden zijn. Onnodig te zeggen dat door kortzichtigheid veel meer mensen het leven hebben verloren dan door paddo's ooit zal gebeuren.

Kisses (infoteur), 08-08-2008 10:33 #3
Beste HIkari, bedankt voor je reactie.

Beste Steve,

Ook bedankt voor je reactie. Alcohol is feitelijk ook een harddrug en is verboden in het verkeer en voor jongeren beneden 16 jaar. Ik denk niet dat een dode door drugs erger is dan een dode door alcohol, ik denk echter dat doden door alcohol ons niet meer verbazen. We weten al dat er doden vallen door alcohol, en dan met name in het verkeer. We weten ook dat alcohol in het verkeer verboden is dus dat mensen die dat verbod negeren, risico's nemen, en niet alleen voor zichzelf. Doden door trip effecten van Paddo's verbazen ons nog, en zijn dus nieuws, misschien omdat het zo'n eenvoudig hapje lijkt, zo'n simpel paddestoeltje. Dat de trip effecten zo sterk kunnen zijn en uit de hand kunnen lopen, weet niet iedereen. Je schrijft dat je jezelf goed had ingelezen en dat anderen dat niet altijd doen. Ik denk dat dat klopt. Een dode die valt door gebrek aan kennis, is een dode die niet had hoeven vallen.

Hikari (infoteur), 08-08-2008 09:47 #2
Een zeer goed geschreven artikel. Wist o.a. wel dat paddo's verboden waren, dat ze bad trips kunnen oproepen en dergelijke, maar met jouw artikel heb ik er veel meer kennis van gekregen! Ga zo door met schrijven!

Groet, Hikari (Debby)

Steve, 08-08-2008 07:17 #1
Ik heb zelf paddos gegeten uit nieuwsgierigheid toen ik 17 was. In tegenstelling tot vele andere ahd ik me ingelezen over hoe je ze moest gebruiken. Ik had momenten van extase maar af en toe ook een slechte periode. Maar ik vind het gewoon echt belachelijk hoe de politiek ermee omgaat. De meeste slachtoffers van paddo gebruik gebruikten ook nog alcohol of andere middelen erbij, en als ze dan dood gaan dan staat de politiek klaar om hen te misbruiken voor hun eigen mening, zonder erbij te vertellen dat de meeste incidenten plaatsvinden in combinatie met andere middelen. Maar als je dronken achter het stuur zit en jezelf en een stel andere de dood mee inneemt dan is er niemand die zal zeggen om alcohol te verbieden. Waarom is een dode door paddos erger dan doden door alcohol?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Verslaving
Special: Verslaving
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!