InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Herkennen van een alcoholverslaafde

Herkennen van een alcoholverslaafde

Herkennen van een alcoholverslaafde Je zou denken dat het eenvoudig moet zijn om een alcoholverslaving te herkennen of in elk geval het herkennen van een alcoholverslaafde. Niet dus. Ten eerste verbergen alcoholverslaafden hun verslaving vaak lang en goed voor hun omgeving. Ten tweede: wanneer ben je nu precies een alcoholverslaafde? Is dat wanneer je 3 bier per dag drinkt? Of moet je echt stelselmatig dagelijks een krat weg werken?

Ontwikkeling drankverslaving

Er lijkt een bepaald, typerend ontwikkelingspatroon in het worden van een alcoholverslaafde te herkennen. Dit patroon is uitgestrekt over een continuüm met aan de ene kant een non-gebruiker, en aan de andere kant de alcoholverslaafde. Volgens dit model zijn er verschillende fasen in (probleem)drinken:
  1. Non-gebruiker
  2. Experimenteel gebruiker
  3. Sociale gebruiker
  4. Gewoonte gebruiker
  5. Dwangmatig gebruiker

1. Non-gebruiker

De naam zegt het al: de non-gebruiker nuttigt geen alcohol.

2. De experimenteel gebruiker

De experimenteel alcoholgebruiker nuttigt zijn of haar eerste drankje. Dit kan stiekem in een tussenuur op school zijn, onder invloed van vrienden, of thuis bij de ouders. De experimenteel gebruiker voelt over het algemeen een opgewonden stemming bij het drinken.

3. De sociale gebruiker

De sociale gebruiker of gezelschapsdrinker drinkt af en toe wat alcohol maar niet op structurele basis. Men neemt bijvoorbeeld een glaasje wijn bij het avondeten, drinkt in het weekend een paar biertjes of neemt een mixdrankje op een verjaardagsfeestje. Over het algemeen drinkt men maximaal zo'n 2 tot 4 alcoholconsumpties per week.

4. De gewoonte gebruiker

De gewoonte gebruiker is iemand die vrijwel alcohol tot zich neemt, meestal in een groep vrienden of collega's. Men heeft de controle nog niet verloren maar ervaart al wel enige tegensputtering van familie en gezin. De partner beschrijft de gewoonte drinker vaak als impulsief, gedeprimeerd en opvliegend.

5. De dwangmatige gebruiker

De dwangmatige gebruiker kan letterlijk en figuurlijk niet meer zonder de drank. Men heeft geen controle meer over het alcoholgebruik en drinkt meerdere malen per dag. De dag van de persoon draait voornamelijk om het in stand houden van en verkrijgen van alcoholica.

Alchohol afhankelijkheid en herkennen van een alcoholverslaafde

Met alcoholafhankelijkheid wordt een inadequaat gebruikspatroon van alcohol bedoeld dat minstens 12 maanden aanhoudt. De afhankelijkheid kent onder andere symptomen als tolerantie, onthoudingsverschijnselen en psychologische afhankelijkheid.

Tolerantie

Met tolerantie wordt bedoeld dat je steeds meer alcohol nodig hebt om hetzelfde effect te creëren. Dit komt doordat je lichaam zich gaat wapenen tegen de inname van alcohol en zich gaat beschermen, waardoor de drempelwaarde van het voelen van een effect hoger komt te liggen.

Onthoudingsverschijnselen

Onthoudingsverschijnselen zijn de klachten die je ervaart wanneer je geen alcohol tot je kunt nemen. Onthoudingsverschijnselen kunnen onder meer bestaan uit geïrriteerdheid, trillen, misselijkheid, braakneigingen, snellere hartslag en een opgejaagd gevoel.

Psychologische afhankelijkheid

Mensen die psychologisch afhankelijk van alcohol zijn hebben moeite om door te gaan met dagelijkse activiteiten zonder alcohol gebruikt te hebben. Men voelt zich kwetsbaar, afhankelijk en onzeker wanneer men niet gedronken heeft.

Special

Bezoek ook mijn special Alcoholprobleem oplossen voor meer informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholverslaving en vooroordelenStigmatisering komt overal voor. Zo worden allochtonen vaak als profiteurs beschouwd, Nederlanders als gierig en Belgen…
Alcoholverslaving begint met een katerAlcoholverslaving begint met een katerJe hebt het vast wel eens gehad. Na een gezellig avondje stappen of een feestje, waarbij je de nodige alcohol hebt gedro…
Slaap: een kwetsbare factor bij (ex-)alcoholistenSlaap: een kwetsbare factor bij (ex-)alcoholistenEen matige kwaliteit van de slaap blijkt bij alcoholverslaafden en ex-alcoholisten de kans op een terugval te vergroten.…
De stadia van alcoholismeDe stadia van alcoholismeKun je de verschillende stadia van alcoholisme herkennen bij jezelf, je vrienden, of bij familieleden? Als je je zorgen…

Reageer op het artikel "Herkennen van een alcoholverslaafde"

Infoteur: Melod
Laatste update: 05-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholverslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!