InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aften: pijnlijk zweertjes in het mondslijmvlies

Aften: pijnlijk zweertjes in het mondslijmvlies

Aften: pijnlijk zweertjes in het mondslijmvlies Plotseling heb je kleine witte vlekjes met een rode rand in je mond die heel pijnlijk zijn. Waar worden die plekjes door veroorzaakt en wat kun je eraan doen? De huisarts kan raad geven en soms is het verstandig om een afspraak te maken bij de tandarts. Kunnen kinderen ook last hebben van aften, of treft het alleen volwassenen? Zijn aften besmettelijk?

Inhoud artikel

Wat zijn aften?

Het zijn kleine witte vlekjes met een rode rand die een vervelende pijn veroorzaken. Aften kun je krijgen aan de rand van de tong, onder de tong maar ook aan de binnenkant van de wang of aan de binnenkant van de lip. De pijn wordt veroorzaakt door de onderhuid die bloot komt te liggen. Aften kunnen verschillend zijn van grootte. Je kunt onderscheid maken in kleine aften (minor) en grote aften (major). Bij circa negentig procent van de mensen die last hebben van de zweertjes gaat het om kleine aften. Deze zijn kleiner dan een centimeter en zijn iets pijnlijk. Grote aften komen bij ongeveer tien procent van de mensen met aften voor. Deze grote aften zijn groter dan een centimeter en zijn dieper. Grote aften kunnen veel pijn geven, verhoogde lichaamstemperatuur en lymfklieren kunnen opgezet zijn. Bij dit grote formaat aften kan iemand ook last hebben van aften op de geslachtsorganen of bij de anus.

Wie kunnen er last krijgen van aften?

Volwassenen, maar ook kleine kinderen kunnen aften krijgen.

Oorzaak van aften

  • Er is geen duidelijke oorzaak aan te wijzen voor het ontstaan van aften.
  • Mogelijk dat het te maken heeft met vitaminegebrek of stress (minder weerstand).
  • Meisjes die in de puberteit zitten, hebben vaker last van aften vlak voordat ze ongesteld worden.
  • Aften kunnen ontstaan tijdens een periode van ziekte, dan kunnen de pijnlijke plekjes worden veroorzaakt door een herpesvirus. De plaats die dan getroffen wordt is meestal het gehemelte.

Zijn aften besmettelijk?

Omdat er geen duidelijk oorzaak is aan te wijzen voor het ontstaan van de plekjes, kan ook niet worden vastgesteld of ze wel of niet besmettelijk zijn.

De behandeling van aften

  • Kleine aften verdwijnen meestal vanzelf na een paar dagen.
  • Grote aften verdwijnen meestal na tien tot veertien dagen.
  • Daar de oorzaak niet bekend is, is het moeilijk om een goede behandeling te vinden voor aften. De huisarts kan een vloeistof voorschrijven die verdovend werkt.
  • Je kunt raad vragen bij de apotheek, er zijn bijvoorbeeld mondspoelingen die de pijn wat minder maken.
  • Op dit moment is er niets verkrijgbaar wat aften sneller geneest.

Wat kun je zelf doen?

Een goede verzorging van de mond en gebit is belangrijk. Probeer of poetsen met een tandpasta met enzymen zoals Paradontax of Zendium verlichting geeft. Blijf in ieder geval van de aften af, als de blaasjes kapot gaan, worden de klachten nog heviger. Zorg voor een goede weerstand door goed te eten, voldoende rust te nemen. Drink bosbessensap of gebruik bosbessenjam.

Wanneer is het verstandig om een tandarts raadplegen

Als de aften na twee weken nog niet verdwenen zijn dan moet je een tandarts raadplegen, eerder mag natuurlijk altijd. De tandarts kan ook controleren of de aften misschien ontstaan door scherpe randjes van het gebit of een kunstgebit wat niet goed past.
Gerelateerde artikelen
Aften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tongAften in de mond, op de tong. Aften zijn zeer pijnlijk. Het zijn zweertjes die in de mond voorkomen. Ze veroorzaken voor…
Wat te doen bij aften?Wat is een aft? Een aft is een zweertje wat vaak in de mond voor komt. Aften kunnen meerdere oorzaken hebben. Een aft is…
Zijn aften besmettelijk?Zijn aften besmettelijk?Aften zijn zweertjes in de mond die rood, gezwollen en ontstoken uitzien. Een aft is wit of geel met een sterk rode rand…
Ontstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntsteking van het gehemelte/verhemelte. Een ontstoken gehemelte, door sommigen ook een verhemelte genoemd, kan zeer pij…
Aften: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenAften: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenKleine pijnlijke zweertjes in de mond zijn aften. Ze komen meestal voor het eerst voor in de puberteit en komen daarna n…
Bronnen en referenties
  • Folder j/m voor ouders
  • http://www.drogistplein.nl/blog/aften-oorzaak-en-behandelen

Reageer op het artikel "Aften: pijnlijk zweertjes in het mondslijmvlies"

Reactie

Janssen, 26-04-2017 19:13 #1
Mijn kleinzoon van 2,5 jaar heeft veel aften aan binnenkant wangen en op de tong. Hij wil en kan nauwelijks eten of drinken omdat het uiteraard erg zeer doet. Wie heeft er tips voor zo'n klein manneke van de pijn af te helpen. Reactie infoteur, 01-05-2017
Het kan heel veel pijn doen inderdaad. Ik zou naar de apotheek gaan en de vraag voorleggen, zij weten precies wat gebruikt kan worden voor een jong kind. Sterkte voor uw kleinzoon.

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 03-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!